Gå till innehåll

Vad är tyngst (en vatten fråga)


Stim

Recommended Posts

Någon som har hum om vad som är tyngst av varmvatten eller kallvatten?

Lagade just ordning köttgryta och senare när jag skulle diska en kastrull hade jag först kallvatten i den och när jag spolade med varmvatten och senare stoppade i handen så kände jag först bara kallt och längre ner kändes det betydligt varmare. Utgår då ifrån att varmvatten är tyngre en kallvatten?

Det finns kanske någon vetenskap om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, i havet blir vattnet kallare ju längre ner man kommer, dessutom har kallt vatten högre densitet än varmt om jag kommer ihåg fysiken rätt. Varm luft har ju en tendens att stiga så det borde vara likadant med vatten. Men jag är inte fysiker så jag kan ju ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vart det intressant. När du nämnde havet så fick det mig att tänka på de gånger man vid några tillfällen plötsligt känt vattnet bli betydligt varmare nere vid fötter i ibland. Men det kan ju kanske rört sig om varma strömmar eller liknande. Annars har det mest bara varit med jämn temperatur. Nere vid fötterna som övriga delar av kroppen som varit nere i vattnet samtidigt.

Det har nog hänt mig ett antal gånger att man känt av varmare vatten längre ner när man badat i havet. Tänker då främst utomlands men även i Sverige har det hänt några gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Densiteten på vatten är som högst vid +4 grader Celsius och blir att lägre ju högre eller lägre temperaturen är. Det innebär att av 10-gradigt kallvatten och 40-gradigt varmvatten så är varmvattnet "lättare", men också att vatten som bara är 1 grad är "lättare" än vatten som är 4 grader.

När man spolar vatten i diskhon på normalt sätt så borde vattnet röras om ordentligt och det borde inte bli några skiktningar, till skillnad från havet en varm sommardag då ytvattnet kan vara flera grader varmare än vattnet en bit ner. Om man känner med handen så kan det ju vara så att man upplever att vattnet blir varmare längre ner därför att när handen kommer längre ner så har den hunnit vänja sig vid kylan. Alternativt att när varmvattnet tappades i så gjordes det på ett sådant sätt att vattnet spreds längs botten först pga strömmarna.

Faktasidor om vatten och temperatur:

http://school.chem.umu.se/Experiment/152

http://www.uvc.uu.se/professorvatten/fragelada/faq.asp

Tillägg: I havet så kan man få skiktningar på andra sätt genom strömmar som du är inne på.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktigt bra beskrivning det där. Att du får pluss utav mig där. Konstiga var att det hade stått några sekunder innan jag stoppade i handen senare igen men virvlar och strömmar kan ju funnits där ändå då det bara handlade om någgra få sexunder. Under max 30 sexunder skulle jag gissa det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...