Gå till innehåll

Pationerat fel?


Nxtra

Recommended Posts

Tjenare, det är såhär att jag har pationerat min hårdisk på 300gb, så snackade jag med en kompis som skulle hjälpa mig med det för jag är inte så jävla bra på sånt. Så jag snackade med han o han hjälpte mig lite med drivrutiner och sådant, men iallafall jag fick instalerat xp och så blev det något fel för att han sa att jag bara skulle partionera 30gb och ha det som backup, och använda 270gb. Men han sa fel när jag satt och instalerade XP så att jag har 30gb hårdisk just nu, har suttit uppe hela natten och instalerat massa saker, så poppa det upp en ruta om att min hårdisk är full!

http://data.fuskbugg.se/skalman01/asdassdaasdsaas.bmp

Kan jag på något sätt byta ut dessa 2 hårdiskar så jag inte behöver om-partionera allt igen?!

Tacksamm för snabba svar =)

//Nxtra

EDIT: Jag har bara 1 hårdisk

Redigerad av Nxtra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så syns ju bara en av hårddiskarna i utforskaren. Detta betyder att den stora partitionen inte är skapad. För att göra detta får du öppna "Datorhantering" i mappen Administrationsverktyg. Där kommer du troligen se den opartionerade delen av din disk. Du kan även skapa en ny partition inne i datorhantering.

Att ha en systemdisk på 30 gb brukar räcka i XP. På den installerar du XP, office, och alla andra "vitala" program. På den stora partitionen (som du skapar enligt ovan) kan du installera spel och förvara dina bilder och nerladdningar... samtidigt så slipper du en massa ominstallationer.

Huruvida du kan flytta över din befintliga systemdisk till en ny partition lämnar jag till någon annan. Med tanke på att du skriver att du inte är så bra på datorer så råder jag dig att INTE ge dig på sådana operationer. Det jag rekommenderar är att ominstallera Windows. Under installationen så tar du bort de båda partitionerna.... skapa två nya och BÖRJA med att skapa den stora och välj den som primär aktiv partition. Efter det skapar du en till med återstående utrymme

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partisioneringar är faktiskt inget jag kan råda att göra, det ställer till en massa problem. Bland annat om HD´n börjar att strula på den ena parten så är det inte säkert att man kommer åt den andra, tredje osv. Så bästa sättet enligt min erfarenhet, är att ha minst 2 st hårddiskar, den ena inte för stor, bara för operativsystemet och sedan de/dom andra för lagring av data. PS: Stora HD´n har också tendensen att paja oftare än småa, så exempel = en 500 MB kan hålla datan i 10 år, medans en 1 TB kan förlora sin kapacitet på bara ett fåtal år.

Så, vill man behålla data, använd flera HD. En extra HD är billigare att ha, än förlorad DATA. B)

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så syns ju bara en av hårddiskarna i utforskaren. Detta betyder att den stora partitionen inte är skapad. För att göra detta får du öppna "Datorhantering" i mappen Administrationsverktyg. Där kommer du troligen se den opartionerade delen av din disk. Du kan även skapa en ny partition inne i datorhantering.

Att ha en systemdisk på 30 gb brukar räcka i XP. På den installerar du XP, office, och alla andra "vitala" program. På den stora partitionen (som du skapar enligt ovan) kan du installera spel och förvara dina bilder och nerladdningar... samtidigt så slipper du en massa ominstallationer.

Huruvida du kan flytta över din befintliga systemdisk till en ny partition lämnar jag till någon annan. Med tanke på att du skriver att du inte är så bra på datorer så råder jag dig att INTE ge dig på sådana operationer. Det jag rekommenderar är att ominstallera Windows. Under installationen så tar du bort de båda partitionerna.... skapa två nya och BÖRJA med att skapa den stora och välj den som primär aktiv partition. Efter det skapar du en till med återstående utrymme

Mange

haha, precis detta berätta min kompis att jag skulle göra ;P, har precis fixat den andra "hårdisken" nu, håll tummarna med mig att det funkar nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...