Gå till innehåll

Windows 7 fryser ENDAST när man öppnar program


Night Hawk

Recommended Posts

Har haft ett ganska stort problem den senaste tiden med windows 7. Om datorn har varit på i låt säga 1 timme eller mer så fryser datorn helt 9 ggr av 10 när jag öppnar ett program. Det spelar ingen roll vilket program det är verkar det som. Den kan frysa när man öppnar program som Maya, 3ds max, photoshop, after effects, spotify eller t o m när jag öppnar en jpg bild i vilket program som helst.

Men detta händer endast om datorn har varit på i typ över 1 timmer ca, precis efter start och en stund senare fungerar allt som det ska. I övrigt så fungerar windows 7 utmärkt, har aldrig haft några problem förutom den här. Har installerat de senaste drivrutinerna och uppdaterat allt, men problemet kvarstår fortfarande. Har även testat äldre drivrutiner på alla komponenter utan att den händer nåt.

Efter att ha läst på olika forum så har jag testat både memtest86 och prime95 i 24h va för att testa minnena och cpu. Har också kört igenom 3dmark och pcmark för att se om grafikkortet är ok och lite andra tester. Har inte stött på ett enda fel, så det verkar inte vara något hårdvaru fel, enligt testerna iaf.

Dessutom så har jag formaterat om datorn typ 10-12 ggr de senaste två månaderna med olika skivor och versioner av windows 7, men det har inte hjälpt. Lät datorn stå ett par timmar precis efter en formation och utan att installera några drivrutiner alls, även då så frös datorn när jag skulle öppna en simpel bild eller ett program som följer med windows. Har jag tex winamp igång när den fryser så spelar den klart låten utan problem innan det blir tyst.

Gick tillbaks till Vista under en tid och där får jag samma problem med den skillnaden att datorn återgår till normalt läge ca 3-4 minuter efter att den frusit. Man kan alltså använda som vanligt igen efter det, men i windows 7 så är den enda lösningen att starta om med resetknappen. Har haft det här problem sen i somras, alltsedan jag började med RTM versionen och nu till den färdiga som släpptes i oktober. Har kört windows 7 beta sen april/maj när den nu släpptes och då upplevde jag aldrig det här problemet. Beta och RC verionerna fungerade alltså bättre än RTM och slutgiltiga versionen.

Har också skannat datorn med Nod32, Agnitum Outpost, spybot, hijackthis, ccleaner och några andra som jag inte kommer på namnet typ 15 ggr med varje program och inget har hittat någon virus eller spyware.

dator spec:

intel i7 920 2,67 Ghz

xfx gtx 260 (216) black edition

gigabyte ex58ud5

corsair xms3 ddr3 1333 Mhz 6gb cl9

western digital caviar black 640gb

cooler master elite 333

corsair tx 650w

Temperaturerna verkar vara ok, grafikkortet ligger på 54-55 grader och cpu ligger på 53-54 grader, så det verkar inte vara någon överhettning på komponenterna iaf.

Är det någon upplevt samma sak eller vet orsaken till att datorn fryser precis när man ska öppna ett program i windows 7? Som sagt, precis efter omstart och ca 1 timme efer det så fungerar allt som det ska, men ibland efter att datorn stått på ett par dagar utan omstart så kan jag öppna programmen utan problem, men det är typ 1 av 10 ggr som det funkar så. Så det är inte alltid det händer att den fryser, men oftast så blir det så.

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig lösa problemet. Vet inte vart jag ska söka efter problemet heller. Har som sagt testat memtest86 och primer95 och de har inte rapporterat några problem. Även 3dmark gick bra utan att det kraschade.

// Tack

Redigerad av Night Hawk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad har du för moderkort? Läste på en sida om andra som hade problem med låsningar i systemet. Enligt en av personerna hade hans problem orsakats av ACPI drivrutiner. För hans del gällde det ett ASUS moderkort.

"I found the problem, we both use ASUS motherboards. The thing that bugs is ACPI.

ACPI power management and cool and quiet, it's the driver that kinda communicates with your motherboards health. Update all ACPI drivers with win update or try using vista drivers from Asus."

Men eftersom du skriver att du redan har uppdaterat allt så kanske du har testat detta oxå. Tänkte bara det var värt att tipsa ifall ifall :)

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svaret.

Glömde skriva vilket moderkort jag har. Det är en Gigabyte ex58ud5. Dock så vet jag inte hur man uppdaterar dessa. Det finns inget i windows update och jag hittar dem varken på Gigabyte's eller Corsair's hemsida.

Och en sak till, det var någon på ett annat forum som skrev att jag skulle avinstallera antivirus programmet. Kör med Nod32 och Outpost Firewall. Ska man göra det? I så fall för hur länge? Bara temporärt eller för alltid? Gäller det också brandväggen? Är lite osäker på sånt här, brukar aldrig ha såna här fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är Gigabytes informationssida om moderkortet http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2958 där finns det länkar både till BIOS och drivrutiner. Framför allt BIOS ser ju ut att ha uppdaterats flera gånger pga problem som kan ge konstiga symptom. Även en chipset-drivrutin med fel i kan ge konstiga symptom.

När det gäller avinstallation av program så är det ju bara temporärt för att kolla om det har något samband med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt denna forumtråden http://www.outpostfirewall.com/forum/showthread.php?t=24799 så har en användare där liknande problem som du har.

Kanske kan vara vettigt att avinstallera Outpost och se ifall det får någon effekt.

Sen kan det ju, precis som Cecilia säger, vara en bra idé att uppdatera bios, eftersom det verkar ha kommit en del uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är Gigabytes informationssida om moderkortet http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2958 där finns det länkar både till BIOS och drivrutiner. Framför allt BIOS ser ju ut att ha uppdaterats flera gånger pga problem som kan ge konstiga symptom. Även en chipset-drivrutin med fel i kan ge konstiga symptom.

När det gäller avinstallation av program så är det ju bara temporärt för att kolla om det har något samband med dem.

Jo jag har varit inne på deras sida många gånger, men jag lyckas bara inte hitta något med ACPI varken under driver eller BIOS sektionen. Sen så uppdaterade jag bioset till F9e igår och gjorde en clean installation av windows 7 igen. Lät datorn stå under natten och på morgonen så frös den igen när jag skulle öppna ett program. Har de senaste drivrutinerna för chipset, lan och audio från Gigabyte's hemsida.

Enligt denna forumtråden http://www.outpostfirewall.com/forum/showthread.php?t=24799 så har en användare där liknande problem som du har.

Kanske kan vara vettigt att avinstallera Outpost och se ifall det får någon effekt.

Sen kan det ju, precis som Cecilia säger, vara en bra idé att uppdatera bios, eftersom det verkar ha kommit en del uppdateringar.

Intressant tråd du länkade till. Det verkar vara många med just Outpost Firewall som har liknande problem med att datorn fryser. Har avinstallerat både Nod32 och Outpost Firewall sen imorse, får se om det hjälper sen när jag kommer hem. Får väl hoppas att det är host protection i brandväggen som orsakar det här. Då är det bara att byta brandvägg eller stänga av featuren. Återkommer senare när jag testat lite mer.

Tack för svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran, Jag har en lika cpu och min är inte så varm som din.

Kan det vara så att du har för mycket kylpasta, eller dålig kylpasta mellan cooler och cpu?

Det ska vara "snortunt".. om det säger något, tvätta rent med T-röd och lägg på Artic silver kylpasta, som du kan köpa på typ Kjell & co.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran, Jag har en lika cpu och min är inte så varm som din.

Kan det vara så att du har för mycket kylpasta, eller dålig kylpasta mellan cooler och cpu?

Det ska vara "snortunt".. om det säger något, tvätta rent med T-röd och lägg på Artic silver kylpasta, som du kan köpa på typ Kjell & co.

Jag brukar inte pilla med sånt, bara när det blir fel hehe. Har haft datorn i 1 år nu och den har aldrig krånglat förrän det här med att den hänger sig. När jag satte ihop den så la jag på kylpastan som följde med processorn enligt anvisningarna, har inte öppnat burken sen dess. Men är 55 grader för mycket för processorn? Den brukar gå ner lite när jag sätter fläkten på 80% med Rivatuner. Fast jag vet inte hur mycket jag ska lita på den gadgeten, alltså Rivatuners vista gadget. När processorn arbetar i full load så visar mätaren snabbt typ 75 grader, men så fort den är klar så droppar den ner till 54-55 grader på nån sekund.

Men jag tror problemet är löst med att datorn hänger sig. Har gått nu mer än ett dygn sen jag stängde av host protection i Outpost Firewallen och den har inte låst sig en enda gång. Dessutom så startar programmen dubbelt så snabbt. Verkar vara den featuren som va boven. Flera andra med liknande problem påstod att det va brandväggen som krånglade, och de verkar ha rätt än så länge iaf.

Starman4, tusen tack för länken http://www.outpostfirewall.com/forum/showthread.php?t=24799!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror problemet är löst med att datorn hänger sig. Har gått nu mer än ett dygn sen jag stängde av host protection i Outpost Firewallen och den har inte låst sig en enda gång. Dessutom så startar programmen dubbelt så snabbt. Verkar vara den featuren som va boven. Flera andra med liknande problem påstod att det va brandväggen som krånglade, och de verkar ha rätt än så länge iaf.

Starman4, tusen tack för länken http://www.outpostfirewall.com/forum/showthread.php?t=24799!!

Vad bra att det löste sig, roligt att kunna hjälpa till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...