Högvarvig fläkt


-64
 Share

Recommended Posts

Jag har uppdaterat till Win 7. Det blev en uppgradering från Win Vista, som är ett 32 bitars program, till ett Win 7, 32 bitars. Inte 64 som är det "riktiga". Orsaken till detta är troligen Dells erbjudande. Man fick uppgraderingen gratis från Vista till Win 7 om man beställde datorn efter halvårsskiftet, men programleverans först nu i december. Det ingick alltså i köpet.

Hursomhelst, installationen gick lite struligt, men efter att ha gjort en helt ny grundinstallation, kom det igång och fungerar. Men fläkten går på "förhöjt varvtal" hela tiden. När man startade Win Vista tidigare, gick fläkten på högre varv i ca en ½ minut. Sedan sjönk den till näst intill ljudlöst och höll sig där hela tiden.

Nu med det nya Win 7 snurrar fläkten på högvarv hela tiden. Jag har talat med supporten om detta. Dom rekommenderar uppgradering av drivrutinerna för grafikkortet. Och vi (supporten och jag) har sökt, men den uppgradering som finns gäller bara Win 7 64 bitar. Detsamma gäller moderkortstillverkaren Intel där grafikkortet är integrerat, enligt deras hemsida med uppdatering av drivrutiner.

Supporten beklagade att dom varken kan, vill eller vågar föreslå något annat. Det ingår ju inte i deras uppdrag mot Dell. Dom är alltså en firma som jobbar mot Dell, och kan inte påverka Dells rutiner och interna arbetsmetoder. Dom kan möjligen rapportera vidare till Dell?

Nu har jag talat med en annan insatt, men inte engagerad i Dells support. Han föreslog att "Avvakta lite. Om Dell ser att det är ett problem, så kommer dom med en lösning om en liten tid."

Vad tror ni här på forumet, känner ni igen problemet och har ni något förslag att komma med?

Link to comment
Share on other sites

Jag har uppdaterat till Win 7. Det blev en uppgradering från Win Vista, som är ett 32 bitars program, till ett Win 7, 32 bitars. Inte 64 som är det "riktiga". Orsaken till detta är troligen Dells erbjudande. Man fick uppgraderingen gratis från Vista till Win 7 om man beställde datorn efter halvårsskiftet, men programleverans först nu i december. Det ingick alltså i köpet.

Hursomhelst, installationen gick lite struligt, men efter att ha gjort en helt ny grundinstallation, kom det igång och fungerar. Men fläkten går på "förhöjt varvtal" hela tiden. När man startade Win Vista tidigare, gick fläkten på högre varv i ca en ½ minut. Sedan sjönk den till näst intill ljudlöst och höll sig där hela tiden.

Nu med det nya Win 7 snurrar fläkten på högvarv hela tiden. Jag har talat med supporten om detta. Dom rekommenderar uppgradering av drivrutinerna för grafikkortet. Och vi (supporten och jag) har sökt, men den uppgradering som finns gäller bara Win 7 64 bitar. Detsamma gäller moderkortstillverkaren Intel där grafikkortet är integrerat, enligt deras hemsida med uppdatering av drivrutiner.

Supporten beklagade att dom varken kan, vill eller vågar föreslå något annat. Det ingår ju inte i deras uppdrag mot Dell. Dom är alltså en firma som jobbar mot Dell, och kan inte påverka Dells rutiner och interna arbetsmetoder. Dom kan möjligen rapportera vidare till Dell?

Nu har jag talat med en annan insatt, men inte engagerad i Dells support. Han föreslog att "Avvakta lite. Om Dell ser att det är ett problem, så kommer dom med en lösning om en liten tid."

Vad tror ni här på forumet, känner ni igen problemet och har ni något förslag att komma med?

Hej,

Vad är det för version på din Dell dator?

Vad har du för grafikkorts modell?

Att fläkten varvar upp kan som du redan hört bero på att drivrutinerna är olika skrivna. Men oftast finns det en kontroll hos både ATI och NVIDIA som justerar fläkthastigheten på grafikkortet vid låg belastning så den går ner på lägre varv.

Att hämta drivrutinerna från www.ati.com eller www.nvidia.com är det bästa, men glöm inte avinstallera den gamla drivrutinen först.

Annars kan du byta fläkt på grafikkortet, brukar inte krävas för mycket kunskap och det finns många guider om man goolar. Eller nu var det kanske inte det svar du tänkt dig :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Jag sparar dom. Men jag får nog kontakta supporten också, och begära att inte bli kopplad till en tekniker, utan tala med någon ansvarig i stället. Supporten kan ju bara svara på det dom är: A. Tillsagda att svara på. Win 7 64 bitars. B. Svara på sådant som dom kan utantill.

Datorn är en Dell Studio Desktop 540MT. Levererad i september i år. Grafikkortet är lite svårare. På följesedeln står det: Graphics. 1024 MB nVidia GeForce GT220. Men jag hittar inget motsvarande i Enhetshanteraren. Och jag har ett bestämt minne av att när jag var fjärruppkopplad till supporten häromdagen, så fick han fram en beteckning på ett kort tillverkat av Intel. Men jag lyckas inte hitta något sådant heller i Enhetshanteraren. Vi sökte även på Intels sida, men det fanns inget.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Jag sparar dom. Men jag får nog kontakta supporten också, och begära att inte bli kopplad till en tekniker, utan tala med någon ansvarig i stället. Supporten kan ju bara svara på det dom är: A. Tillsagda att svara på. Win 7 64 bitars. B. Svara på sådant som dom kan utantill.

Datorn är en Dell Studio Desktop 540MT. Levererad i september i år. Grafikkortet är lite svårare. På följesedeln står det: Graphics. 1024 MB nVidia GeForce GT220. Men jag hittar inget motsvarande i Enhetshanteraren. Och jag har ett bestämt minne av att när jag var fjärruppkopplad till supporten häromdagen, så fick han fram en beteckning på ett kort tillverkat av Intel. Men jag lyckas inte hitta något sådant heller i Enhetshanteraren. Vi sökte även på Intels sida, men det fanns inget.

Kan inte söka på det modellnamnet, har du något annat du söker på för att få fram din dator på deras support sidor?

det är juh detta jag absolut hatar med, jag vill att det ska låta så tyst så möjligt och med XP och Vista så var det tyst o bra men med nya Win7 så låter det nästan hela tiden det är jobbigt att lyssna o datorn blir mycket mer varmare, vad ska man göra åt detta ?

har en toshiba laptop.

Det beror inte på Windows7 utan på drivrutinerna du får från grafikkortstillverkaren.

Link to comment
Share on other sites

"Kan inte söka på det modellnamnet, har du något annat du söker på för att få fram din dator på deras support sidor?"

Man loggar in sig på Dell med ett Tagnummer, och då får man förslag på uppgraderingar eller passande tillbehör, om man nu söker det. Dom utgår alltså ifrån just den speciella datorn och med den utrustning dom har levererat.

Link to comment
Share on other sites

"Kan inte söka på det modellnamnet, har du något annat du söker på för att få fram din dator på deras support sidor?"

Man loggar in sig på Dell med ett Tagnummer, och då får man förslag på uppgraderingar eller passande tillbehör, om man nu söker det. Dom utgår alltså ifrån just den speciella datorn och med den utrustning dom har levererat.

OKI, nu vet jag inte om det här tagnumret kan äventyra någon säkerhet men om du känner för att berätta vad det är så blir det lättare att hjälpa till, eller om du vill kopiera in informationen som talar om exakt vilken hårdvara du har i datorn, blir enklare att guida vidare dig till rätt drivrutiner och rätt avinstallation av gamla drivrutiner för att försöka få din fläkt att lugna ned sig en smula.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ert engagemang, men nu fick jag just rätt hjälp från supporten. Så nu är fläkten tyst och spelkorten i patsienserna går att flytta med "blixtens hastighet". (Där såg man direkt att grafiken var undermånlig tidigare. En bra mätare på grafikkortet.)

Hursomhelst, den här supportkillen behövde någon minut på sig, sedan gick vi in på NVIDIA och hämtade nerladdningen därifrån. Efter vad han sa, så är detta en "dagsfärsk" uppdatering, vilket då tyder på att någon har jobbat med problemet och lyckats lösa det.

Detta löste alltså mitt problem med min Dell Studio 540 och Win 7 32 bitars. Ni andra som eventuellt har samma problem får ju titta på den utrustning ni har i era datorer så att det blir rätt sort.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ert engagemang, men nu fick jag just rätt hjälp från supporten. Så nu är fläkten tyst och spelkorten i patsienserna går att flytta med "blixtens hastighet". (Där såg man direkt att grafiken var undermånlig tidigare. En bra mätare på grafikkortet.)

Hursomhelst, den här supportkillen behövde någon minut på sig, sedan gick vi in på NVIDIA och hämtade nerladdningen därifrån. Efter vad han sa, så är detta en "dagsfärsk" uppdatering, vilket då tyder på att någon har jobbat med problemet och lyckats lösa det.

Detta löste alltså mitt problem med min Dell Studio 540 och Win 7 32 bitars. Ni andra som eventuellt har samma problem får ju titta på den utrustning ni har i era datorer så att det blir rätt sort.

Fick du någon länk till drivrutinerna från Nvidias hemsida? Skicka gärna den vill kika.

Kul att det fixade sig.

Link to comment
Share on other sites

www.nvidia.com

Sen valde vi UK som närmaste "nerladdningland". Dessutom måste man helt säkert veta vad grafikkortet heter, typ och version etc. etc. Och detta såg tydligen supportkillen i Dells databas för min dator. Så han hade betydligt mer säkerhet (rutin ?) än dom tidigare killarna. Det kan ju också vara som jag skrev tidigare, en "dagsfärsk" uppdatering. I mitt resonemang har någon tittat på problemet och löst det på ett elegant sätt. Så fick jag ju även tipset av en annan bekant, som har lite insyn i branschen. Därför vill jag inte kritisera dom tidigare supportkillarna. Dom gjorde säkert vad dom kunde med dom resurser dom hade tillgång till då? Men nu fungerar det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share