Gå till innehåll

Möjligt bugg i "Skriv ut" i Wordpad


LightningStrike

Recommended Posts

Jag såg att man kan skiva ut sida 1-65535 sidor (det är ett tom dokument), kan tycka att det ska stå 1-1 möjligtvis.

Hej.

Ser likadant ut hos mej med office 2007, spelar ingen roll hur många sidor jag ska skriva ut.

Håller med om att det ser märkligt ut.

Redigerad av Hermle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ser likadant ut hos mej med office 2007, spelar ingen roll hur många sidor jag ska skriva ut.

Håller med om att det ser märkligt ut.

Dialogrutan kommer från Windows (Common Dialogs, comdlg32.dll) så detta är samma i alla program som använder standarddialogrutan för att välja skrivare. Det har dessutom varit så här sedan iaf 2001 - jag kollade i buggdatabaserna; detta har rapporterats nån gång om året ända sedan Internet Explorer 6. Varje gång har det stängts som "by design".

Nåt standardvärde borde fältet ha, så att det blir enklare att skriva in ett giltigt intervall. Jag gissar att nån projektledare frågade sig "Vad är ett rimligt standardvärde för sidintervall? Endast första sidan? Tolv sidor? Alla sidor?" och valde det sistnämnda. Effekten av 1-65535 är "alla sidor i dokumentet"; det är inte så att skrivare skulle tugga igenom 65534 ark i onödan.

...men visst håller jag med, det vore naturligare att standardvärdet är 1-antal sidor i dokumentet...

Uppdatering: Program som använder den här dialogrutan kan ange korrekt sidintervall när rutan öppnas; om de inte anger intervall så visar comdlg32.dll maxvärdet. Wordpad (och vissa andra program) beräknar inte sidintervall innan dialogrutan visas. Andra program - t.ex. Anteckningar - inaktiverar helt enkelt det här alternativet. Hepp.

Mvh,

Jesper Holmberg [MSFT]

Redigerad av Jesper Holmberg (msft)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar vad som händer om man väljer att skriva ut med det alternativet... antar att det går åt väldigt mycket papper

Nej, programmet (iaf Wordpad) skriver bara ut så många sidor som dokumentet faktiskt har. Testa gärna själv -- jag testade genom att skriva till XPS-dokument; om du vill testa med en riktig skrivare kan du alltid stänga av den först och se vad som hamnar i skrivarkön (där står antal sidor).

Mvh

Jesper Holmberg [MSFT]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...