rt-head Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 Tacksam för hjälp hur man enklast uppdaterar bios på ett XFG moderkort...hittar bara 2 filer på deas hemsida men ingen instruktion hur det går till?? Moderkortet är ett XFG 9300 Gerforce sockel 775 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 (edited) Hopplöst att hjälpa till med, när man inte ens kommer åt någon info utan registrering! Värsta exemplet på dålig supportsida! Man undrar ju varför hårdvarutillverkare verkar anstränga sig extra hårt för att göra det så svårt som möjligt att komma åt info, filer och annat. Vad är det för filer du har hittat? BIOS-uppgraderingar brukar numera komma i .exe-format... som flashar bios mer eller mindre automatiskt vid körning. Edited December 22, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 (edited) Hopplöst att hjälpa till med, när man inte ens kommer åt någon info utan registrering! Värsta exemplet på dålig supportsida! Man undrar ju varför hårdvarutillverkare verkar anstränga sig extra hårt för att göra det så svårt som möjligt att komma åt info, filer och annat. Vad är det för filer du har hittat? BIOS-uppgraderingar brukar numera komma i .exe-format... som flashar bios mer eller mindre automatiskt vid körning. Alternativt så har du laddat hem en .bin fil. Då blir de nödvändigt att lägga in filen på en diskett och under uppstart av datorn köra ett kommando för att komma åt bios uppdateringsverktyget. Kommandot varierar från moderkortstillverkare till moderkortstillverkare. Edited December 22, 2009 by Snoffa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rt-head Posted December 22, 2009 Author Share Posted December 22, 2009 finns en binfil och en iso fil.....men inte en rad hur man gör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 finns en binfil och en iso fil.....men inte en rad hur man gör? Det kan finnas något verktyg/program på hemsidan, som används troligen med .iso-filen. Alternativet är som Snoffa skriver... att .bin-filen används i BIOS. Det finns alltså ett verktyg i bios som används för att flasha. Mitt förslag är att du pluggar moderkortsmanualen för att få reda på hur du hittar och använder verktygen. Manualen bör du hitta på moderkorts-CD´n, hemsidan eller kanske kortet/datorn levererades med pappersmanual. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rt-head Posted December 22, 2009 Author Share Posted December 22, 2009 har lusläst manualen o deras hemsida....står inget om uppdatering av bios...?????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tub Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 jag antar att du menar XFX i såfall så brukar man bränna en bootbar cd-skiva av ISO-filen sen är det bara att boota om datorn på cd-skivan det står med grön text more bredvid nedladningslänken om du sätter muspekaren där så kommer det upp en liten ruta om hur man skall göra tub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rt-head Posted December 22, 2009 Author Share Posted December 22, 2009 rutan hittat jag*more*......men inte händer det nåt när jag ställer pilen där ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tub Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 man kommer ju bara åt att kolla på det kort man har registrerat så för mitt ena kort så får jag upp instruktioner om att bränna en bootbar cd av ISO-filen men för mitt andra kort så kommer det bara upp om vad uppgraderingen är till för men jag skulle tro att du skall bränna ISO-filen men om jag vore du så skulle jag maila supporten det kan ju vara kostsamt att göra fel när man flashar BIOS tub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts