Gå till innehåll

Utforskaren uppdaterar sig periodiskt


Baldyr

Recommended Posts

Köpte en ny dator till julen och blir inte klok på Utforskaren. Eftersom jag arbetar mycket med filer på flera olika enheter brukar jag ha flera Utforskaren uppe samtidigt. Det har aldrig varit några som helst problem i sig. Men nu, med den nya datorn (samma operativsystem, Windows XP Home Edition SP3), går det inte längre att arbeta på det viset!

Det som händer är, att helt plötsligt har högerramen i samtliga Utforskaren "uppdaterats", så att sidan har skrollats till toppen. Inte speciellt hjälpfullt när man var någonstans mitt i och sorterade filer! (Det kan röra sig om hundratals eller tusentals i en given katalog, ofta med liknande filnamn.) Detta kan typ hända var tionde minut eller så, om det vill sig riktigt illa. Vad det kan tänkas bero på tänkte jag fråga er andra om.

Det som är nytt, förutom själva hårdvaran då, är ett par nya USB-tillbehör som inte varit inkopplade tidigare (en extern hårddisk och en skrivare). I övrigt är mus och tangentbord inkopplade via USB, liksom scanner och ett par externa hårddiskar. Eftersom jag misstänkte att dessa kunde vara problemet har jag kopplat bort de nya tillbehören. Det hjälpte inte.

Finns det kanske några inställningar för hårddiskar som gör att de automatiskt uppdaterar, eller liknande?

Jag misstänker att IE är kopplat till Utforskaren på något vis, men jag använder Firefox som standard-webbläsare. Fast det kanske är det som är problemet?

Enligt återförsäljaren ska alla drivrutiner för moder- och grafikkort vara uppdaterade. Däremot kan det ju vara drivrutiner för någonting annat som spökar. Vad skulle det kunna vara i så fall?

Datorn är kopplad till Internet via en router och har aktiverat fil- och skrivardelning. (Problemet fanns dock redan innan jag aktiverade detta.) Däremot används inga offline-filer eller liknande. Ingen automatisk backup eller synkronisering är heller aktiverad.

I Windows registret finns mängder av inställningar för Utforskaren, men jag vet inte vad de gör exakt. Finns det någonting där man skulle kunna ändra på? (Inställningarna i Mappalternativ har jag redan gått igenom.)

Om inte problemet går att lösa blir jag nästan tvungen att skaffa en annan filhanterare. I första hand någon som är så lik Utforskaren som möjligt. Några tips? (Jag har tittat på ExplorerXP och Total Commander. De har inte riktigt samma upplägg dock.)

Finns det någon fellogg man kan titta i som visar eventuella fel som berör specifikt Utforskaren (eller Windows i allmänhet)?

Tacksam för svar. Och Gott Nytt år på er! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så!

Jag har suttit i timtal med detta nu igen och inte kommit närmare någon lösning. Det finns åtminstone ingenting som registrerats i loggarna, och fenomenet dyker alltså inte upp om datorn bara står oanvänd (med ett antal Utforskaren i gång samtidigt). Det är först när man gör någonting som det dyker upp, och då behöver jag inte ens röra Utforskaren! Jag har dock inte kunnat framkalla "buggen" medvetet, utan det känns mer eller mindre slumpmässigt. (Jag noterade dock att om jag ändrar på inställningar i Windows, Utforskaren eller i webbläsare så uppdateras Utforskaren automatiskt. Men det kanske är helt i sin ordning? Det är oavsett inget problem, bara man vet om det.)

Jag gjorde några ändringar i registret också, men utan synbar verkan.

Det känns ju som att man lika gärna kan försöka laga den gamla datorn och använda den istället. För det här går ju bara inte...

Andra filhanterare verkar också sakna en del grundläggande inslag från Windows-miljön i stort. Visst, man kanske kan lära sig använda och vänja sig vid dem, men det känns ju samtidigt som att ge upp. Och får man rätsida på problemet i slutändan så har det ju vara i onödan. Fast det är som sagt inte så troligt om man bara ger upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hitta ett värde för att stänga av uppdateringsfunktionen, men jag undrar om det inte får andra oönskade effekter... som att du får uppdatera manuellt för att se vad du har flyttat. Jag slänger med .reg-filen i alla fall, om du vill testa!

Spontant känns det som att problemet är något annat än uppdateringsfunktionen... att det ligger djupare liksom. Kan inte komma på just nu vad det kan vara. Kanske en systemfilsreparation kan vara värt ett försök, eller kanske till och med en ominstallation av Windows?

DisableRefreshFolderXP.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced]
"NoNetCrawling"=dword:00000001

Ändra DWORD-värdet till 0, för att återställa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det har jag faktiskt redan hunnit prova, men det var ett gott försök i alla fall! Mera sådant! :)

Ominstallation av Windows kan bli aktuell, men grejen är den att datorn är precis nyinstallerad. (Man vet aldrig om jag sedan lyckas installera, uppdatera och konfigurera allting rätt.) Det ska liksom inte kunna ha hänt så mycket med systemet, och risken är stor att resultatet bara blir detsamma (eftersom förutsättningarna inte har ändrats). Det stora jobbet blir också att installera alla program, programtillägg, inställningar och så vidare.

"Systemfilsreparation", förresten?

Jag har inte riktigt kommit över känslan av att det är USB som på något vis ligger bakom, men det är ju inte ens en kvalificerad gissning. (Det känns fortfarande nytt att allting är inkopplat via USB. :blink:) Ska nog prova att ta bort hela USB funktionaliteten och se om felet fortfarande dyker upp. Eftersom felet enbart dyker upp när man använder datorn, så kanske det rent av kan vara tangentbord/mus som orsakar det? Ska även kolla mera inställningar i Kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska liksom inte kunna ha hänt så mycket med systemet, och risken är stor att resultatet bara blir detsamma (eftersom förutsättningarna inte har ändrats).

Saker och ting KAN ju faktiskt gå snett redan vid installationen. Filer kan bli skadade, saknas o.s.v.

"Systemfilsreparation", förresten?

Tänkte på sfc /scannow i kommandopromten (Kontrollerar integriteten hos alla skyddade systemfiler och ersätter felaktiga versioner)... stoppa i XP-skivan först! Efteråt kan du behöva gå till Windows update och ta hem uppdateringar igen!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att reparera systemfilerna men tyvärr ingen skillnad. Jag börjar få slut på uppslag, och det är litet svårt att testa om någonting faktiskt fungerar när man inte kan replikera felet. Utan det dyker bara upp när man minst anar det - och när det ställer till med mest elände.

Någon som har något mera att komma med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Såg att du använder Mozilla. Det finns en bug i Mozilla Firefox som hänger ihop med "kopiera"- och "klipp ut"-funktionerna. Efter väldiga problem med Utforskaren som startade om sig så fort jag klickade (främst högerklickade) på något hittade jag info på Mozillas användarsidor (har tyvärr ingen länk). Efter att ha uppdaterat till den senaste beta-versionen av Firefox är problemet som bortblåst. Vet inte om det hjälper dig men prova. Jag kör Windows 7 64-bitars och problemet rör tydligen bara detta OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Såg att du använder Mozilla. Det finns en bug i Mozilla Firefox som hänger ihop med "kopiera"- och "klipp ut"-funktionerna. Efter väldiga problem med Utforskaren som startade om sig så fort jag klickade (främst högerklickade) på något hittade jag info på Mozillas användarsidor (har tyvärr ingen länk). Efter att ha uppdaterat till den senaste beta-versionen av Firefox är problemet som bortblåst. Vet inte om det hjälper dig men prova. Jag kör Windows 7 64-bitars och problemet rör tydligen bara detta OS.

Det var ett gott försök, men jag har dessvärre inte kunnat framkalla felet genom att använda copy-funktionen i Firefox. Tack ändå! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...