Gå till innehåll

Problem med Windows Installer


vajlent

Recommended Posts

Jag misstänker att du behöver reparera din installation...

Stoppa i din w7dvd, starta ett kommandfönster med administrativa rättigheter, skriv i fönstret: sfc /scannow

Sfc är System File Checker och reparerar filsystemet om det finns saknade eller ändrade systemfiler

För att se resultatet av sfc /scannow

Öppna ett kommandfönster med administrativa rättigheter, skriv in följande.. exakt, så får du en textfil på skrivbordet som heter sfcresultat.txt, och där står alla ändringar.

findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt

Var snäll att klistra in resultatet, så får vi se var felet ligger... kanske.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 88
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Japps, ja bootade om efter ja skrivit in det i cmd???

Hmm... jag börjar få allvarlig brist på uppslag nu. Det är lite för mycket som inte fungerar, och när saker vi redan reparerat går sönder igen utan anledning, kan jag inte få virustanken ur huvudet. Du kanske skulle prova MS support, om du inte vill gå vidare med virusspåret? Själv hade jag nog gett upp och installerat om! Clean install i så fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en reflektion på servicen, så du inte misstar dig... Windows Installer service ska inte vara startad hela tiden, utan den startar när den behövs, dvs när man installerar eller avinstallerar ett program som har en windows installer... sedan stoppar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att du behöver reparera din installation...

Stoppa i din w7dvd, starta ett kommandfönster med administrativa rättigheter, skriv i fönstret: sfc /scannow

Sfc är System File Checker och reparerar filsystemet om det finns saknade eller ändrade systemfiler

För att se resultatet av sfc /scannow

Öppna ett kommandfönster med administrativa rättigheter, skriv in följande.. exakt, så får du en textfil på skrivbordet som heter sfcresultat.txt, och där står alla ändringar.

findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt

Var snäll att klistra in resultatet, så får vi se var felet ligger... kanske.

Ska testa detta.

Hmm... jag börjar få allvarlig brist på uppslag nu. Det är lite för mycket som inte fungerar, och när saker vi redan reparerat går sönder igen utan anledning, kan jag inte få virustanken ur huvudet. Du kanske skulle prova MS support, om du inte vill gå vidare med virusspåret? Själv hade jag nog gett upp och installerat om! Clean install i så fall!

Måste väl finnas en lösning på det tycker man...

Bara en reflektion på servicen, så du inte misstar dig... Windows Installer service ska inte vara startad hela tiden, utan den startar när den behövs, dvs när man installerar eller avinstallerar ett program som har en windows installer... sedan stoppar den.

Nä det förstod jag att den inte skall vara igång hela tiden men att man inte kommer åt tjänsten är ju skumt.!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Från det ena till det andra... jag kan inte se något antivirusprogram i din HJT-logg?

Har ju inte kunnat installera något ;)

Och den hittade skadade filer verkar det som:

ti05jan2010113942.png

Redigerad av vajlent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack... men det var inte riktigt rätt log... den är lite för tung! ;)

Starta kommandotolken igen, och klistra in...

findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt

...och tryck Enter så kommer rätt log upp på skrivbordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack... men det var inte riktigt rätt log... den är lite för tung! ;)

Starta kommandotolken igen, och klistra in...

findstr /c:"[sR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcresultat.txt

...och tryck Enter så kommer rätt log upp på skrivbordet

Ok, här kommer den andra då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda egentliga problemet som jag såg i din log var att explorer.exe var korrupt.

Det tyder på att det med stor sannolikhet finns elakingar i ditt system, som har manipulerat filerna.

Om du har möjlighet att göra en ny ren installation från början så blir du sannolikt av med alla dessa bekymmer.

Det du ska tänka på då är att som första installation efter operativet är moderkortets drivrutiner, så att all hårdvara fungerar, sedan säkerhetsprogram efter det så kommer arbetsprogram etc.

Hursom, vi avaktar Cecilia i din andra tråd, vill du, kan du upplysa om att explorer.exe är/var korrupt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda egentliga problemet som jag såg i din log var att explorer.exe var korrupt.

Det tyder på att det med stor sannolikhet finns elakingar i ditt system, som har manipulerat filerna.

Om du har möjlighet att göra en ny ren installation från början så blir du sannolikt av med alla dessa bekymmer.

Det du ska tänka på då är att som första installation efter operativet är moderkortets drivrutiner, så att all hårdvara fungerar, sedan säkerhetsprogram efter det så kommer arbetsprogram etc.

Hursom, vi avaktar Cecilia i din andra tråd, vill du, kan du upplysa om att explorer.exe är/var korrupt.

Att den reagerar på explorer.exe kanske beror på att jag moddat startknappen själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DEP är Data Exekveringsskydd.

Vilket kort är att systemet hindrar program och servicar att köras om de är utsatta för virus eller malware.

Det skulle mer vara som ett test...

Ok, men hur gör jag detta då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka "Datorn" -> egenskaper -> Avancerade systeminställningar -> Prestanda (inställningar) -> Dataexekveringsskydd.

Markera: Aktivera dataexekveringsskyd för alla program och tjänster, förutom de jag anger.

Klicka: lägg till

Leta rätt på msiexec.exe i Windows\system32

Verkställ.

Starta om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontroller för säkerhets skull i Tjänster (services.msc)!

Windows Installer Startmetod=Manuellt

Remote Procedure Call (RPC) Startmetod=Automatisk

DCOM Server Process Launcher Startmetod=Automatisk

RPC Endpoint Mapper Startmetod=Automatisk

...alla utom Windows Installer skall vara startade!

Och installera ett antivirusprogram! Det är direkt oansvarigt att köra utan! ALLA med Internetuppkoppling skall ha antivirus... och det är INTE din ensak, eftersom du hjälper till att sprida skiten om du blir infekterad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...