Gå till innehåll

Från Vista till W7


Nirvasher

Recommended Posts

Köpte min HP-dator i augusti månad 2009, och har därför blivit berättigad till Windows 7 uppgradering. Beställde det för några dagar sedan (300 kr kostade det!!) och väntar nu på att det ska anlända.

Har läst en hel del när det gäller uppgradering från Vista (i mitt fall från Vista Home Premium 64-bit), där många fått problem direkt och löst det genom att göra en ren installation. Själv har jag varit ytterst försiktig med att installera program på datorn, 4-5 program är installerade (Firefox, Office 2007, Live Messenger, Foxit Reader och HP:s drivrutiner för skrivaren).

Men man kanske ska ändå göra en helt ren installation? Vad tycker ni?

Att jag frågar är för att oftast får man aldrig reda på VAD som ställer till problemen för uppgraderingen av Windows 7 från Vista, mer än att stor del av de som försökt, misslyckats.

För övrigt, vet jag att Adobes programvara som man köpt, fungerar på det viset att man måste avaktivera dem först innan man ominstallerar operativsystemet och installerar deras program igen för att sedan aktivera med nyckeln, är det samma sak för Office 2007? Eller är det bara för mig att köra en ren installation rakt över, installera Office 2007 igen och skriva in nyckeln?

Något annat jag bör tänka på? (Jag har uppdaterat BIOS på datorn!)

Tack på förhand!

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en sk. Ren installation av Windows 7 Home Premium x64, från Vista Home Premium x86(32bitars), det första jag gjorde före OS byte var:

1) Backup av alla datafiler

2) Körde Windows 7 Upgrade Advisor en sista gång o noterade ev programförändringar att hämta hem efter att jag installerat Win7.

3) Följde Windows 7's installations förslag vid installation, formatering etc.

Allt funkade "klockrent".

Efter avslutade installation hämtade jag hem de webbläsare jag vill ha, t.ex. Firefox o Google Chrome.

Installerade de program jag vill ha samt Java för 64bit.

Har HP Pavillion sc6412, har inte haft några bekymmer under den tid jag kört Windows 7!

Lycka till!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte installerat så mycket är det ju ännu större anledning att göra en "ren" installation då det inte är så jobbigt att lägga in allt igen. Samtidigt slipper du en massa potentiella felkällor och kan sova lugnt i vetskap att du inte har några rester från hemska Vista i datorn. :)

Men glöm inte bort att ta backup på dina favoriter i Firefox, gratisprogrammet MozBackup rekommenderas varmt för det, din e-post om du inte kör med någon sorts webmail, samt alla dina dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Då blir det en ren installation av Windows 7 när det anländer!

Men fortfarande, ska jag helst avinstallera Office 2007 först, eller är det bara att strunta i det, installera Windows 7 och sedan installera Office 2007 igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du väljer en "ren" installation, behöver du inte avinstallera något, formateringen tar ju bort allt ändå, förutsatt att du använder samma diskpartion för Windows 7!

Lycka till med detta!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Eftersom du väljer en "ren" installation, behöver du inte avinstallera något, formateringen tar ju bort allt ändå, förutsatt att du använder samma diskpartion för Windows 7!

Lycka till med detta!

Mvh

Mats H

Inte det jag menade, tänkte mer på aktivering och liknande, om du läser mitt första inlägg om hur Adobe gör med sina programvaror (äger en riktig kopia av CS2, och Adobes system är riktigt dåligt). ;) När jag ominstallerade Windows XP på min fars dator var det bara att trycka in Office 2000 (var det väl? Gammalt som gatan var det i alla fall) CDn igen och skriva in nyckeln, och då vart allt klart! Men man vet ju inte om Microsoft ändrat hur det hela fungerar i senaste Office 2007. :)

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det jag menade, tänkte mer på aktivering och liknande, om du läser mitt första inlägg om hur Adobe gör med sina programvaror (äger en riktig kopia av CS2, och Adobes system är riktigt dåligt). ;) När jag ominstallerade Windows XP på min fars dator var det bara att trycka in Office 2000 (var det väl? Gammalt som gatan var det i alla fall) CDn igen och skriva in nyckeln, och då vart allt klart! Men man vet ju inte om Microsoft ändrat hur det hela fungerar i senaste Office 2007. :)

Ursäkta att jag inte tog upp det!

Eftersom jag inte själv körde Office 2007, utan Open Office, i Vista, så ska jag inte uttala mig specifikt om hur det fungerar.

Generellt däremot så borde det vara att att installera från Cdn och sedan ange produktnyckel. Se denna sida! Ger dig nog de svar du söker.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv-se;82357

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte heller svara helt säkert eftersom jag aldrig kört någon ärlig Office version, jag kör också OpenOffice normalt. Jag har dock haft en oärlig inne för att testa och den hade inga såna problem som du nämner med Adobe. Tycker det låter jättekonstigt med Adobe, vad händer om du inte avaktiverar det först? Säg att du får en hårddisk eller Windows krash och inte får igång windows utan måste formatera och installera om utan att ha en chans att avinstallera något först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt, vet jag att Adobes programvara som man köpt, fungerar på det viset att man måste avaktivera dem först innan man ominstallerar operativsystemet och installerar deras program igen för att sedan aktivera med nyckeln, är det samma sak för Office 2007? Eller är det bara för mig att köra en ren installation rakt över, installera Office 2007 igen och skriva in nyckeln?

Något annat jag bör tänka på? (Jag har uppdaterat BIOS på datorn!)

När det gäller Office, behöver du inte avinstallera eller något liknande... bara installera med samma nyckel när Windowsinstallationen är klar.

Förövrigt är en "Clean Install" helt rätt... med senaste BIOS finns det inte så mycket mer som kan gå snett. Dom drivrutiner som eventuellt kan saknas, fixar du i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte heller svara helt säkert eftersom jag aldrig kört någon ärlig Office version, jag kör också OpenOffice normalt. Jag har dock haft en oärlig inne för att testa och den hade inga såna problem som du nämner med Adobe. Tycker det låter jättekonstigt med Adobe, vad händer om du inte avaktiverar det först? Säg att du får en hårddisk eller Windows krash och inte får igång windows utan måste formatera och installera om utan att ha en chans att avinstallera något först.

Tack för svaret i alla fall! Ja du, när det gäller Adobe och vad jag kunde läsa mig till i det fallet, stod det enbart att man måste avaktivera om man ska flytta det till en annan dator eller installera om eftersom det inte alls har någon koppling till systemet tydligen, samt att det då online-aktiveras. Och ska man ha någon support för det, får man till svar att de inte ger support för CS äldre än 2 versioner bakåt (och ni vet ju hur mycket deras programvara kostar, och så får man det som svar bara), i mitt fall hade jag problem att installera det på min Vista dator och blev därmed hänvisad till deras forum med bara vanliga användare. Fick söka själv där, var jag snabbt fick svar om att det helt och hållet borde undvikas att ens försöka installera CS2 på en Vista dator. Utav detta har min bild av Adobe inte förbättrats om vi säger så.

När det gäller Office, behöver du inte avinstallera eller något liknande... bara installera med samma nyckel när Windowsinstallationen är klar.

Förövrigt är en "Clean Install" helt rätt... med senaste BIOS finns det inte så mycket mer som kan gå snett. Dom drivrutiner som eventuellt kan saknas, fixar du i efterhand.

Tack så mycket för det! Precis det jag ville höra! Nu kommer jag lugnt kunna luta mig tillbaka och göra en nyinstallation av Windows 7, när de väl anländer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort fråga bara. Fick båda skivorna igår, HPs assistent skiva som ska förbereda datorn samt installera drivrutiner efter installationen av W7, samt W7 på skiva. I vilket fall, vad jag vet kan man inte förändra partioner och liknande om man startar installationen inifrån Windows, men det är heller inte min mening, utan, om jag startar W7 skivan inifrån Windows (som HP föreslår själva i och med assistent CD'n), kommer jag då ändå kunna göra en "ren installation" på den partion som Vista ligger på? Eller blir man bara begränsad till att välja uppgradering? Anledningen att jag frågar, är att alla installationsguider där man utfört en ren installation av Windows 7, har de bootat med CDn.

Men som det framgår från HPs egna video (även om de inte visar det), så ska man kunna göra en ren installation genom att enbart klicka på "Anpassad" istället för "Uppgradering" om man följer deras guide;

http://www.youtube.com/watch?v=7daDPf-KDrE

Däremot står det skrivet typ 20 gånger att "HP rekommenderar uppgradering". :P

Jag följer försiktighetsprincipen, därför frågar jag extra mycket innan jag installerar W7, så slipper jag extra problem senare. :)

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en HP, en 1 år gammal DV-1095, och gjorde en "ren" installation utan några större problem.

Fick lägga till drivrutiner för Intels ICH9, ENE CIR för infraröd, Validity sensor för fingeravtrycksläsare och Synaptics egen för touchpaden, det var i stort allt som behövdes.

HP's 3D driveguard kan vara bra ha också.

Du slipper all "crapware" som HP slänger med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort fråga bara. Fick båda skivorna igår, HPs assistent skiva som ska förbereda datorn samt installera drivrutiner efter installationen av W7, samt W7 på skiva. I vilket fall, vad jag vet kan man inte förändra partioner och liknande om man startar installationen inifrån Windows, men det är heller inte min mening, utan, om jag startar W7 skivan inifrån Windows (som HP föreslår själva i och med assistent CD'n), kommer jag då ändå kunna göra en "ren installation" på den partion som Vista ligger på? Eller blir man bara begränsad till att välja uppgradering? Anledningen att jag frågar, är att alla installationsguider där man utfört en ren installation av Windows 7, har de bootat med CDn.

Men som det framgår från HPs egna video (även om de inte visar det), så ska man kunna göra en ren installation genom att enbart klicka på "Anpassad" istället för "Uppgradering" om man följer deras guide;

http://www.youtube.com/watch?v=7daDPf-KDrE

Däremot står det skrivet typ 20 gånger att "HP rekommenderar uppgradering". :P

Jag följer försiktighetsprincipen, därför frågar jag extra mycket innan jag installerar W7, så slipper jag extra problem senare. :)

En "ren" installation är den att föredra, som Singlemalt svarar, samt kör Windows 7 Upgrade Advisor, så du vet vad som eventuellt måste hämtas hem efter installationen av 7:an.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vågar knappt tänka på hur en LÅNG fråga skulle se ut...! ;)

Har ingen aning om hur nuvarande HP-kit ser ut, men jag kan bara säga så här! HP vill att du skall installera allt skräp som deras OEM innehåller, även nu när du uppgraderar! Alltså förordar dom uppgradering! Vad en "Anpassad" installation innebär när det gäller HP kan jag bara gissa, men man kan ju förmoda att den är bättre för dig som användare.

Mitt generella råd är som alltid,... har du en licensnyckel så skaffa en ren W7 installations-DVD, blås hårddisken, och installera från scratch! Du får ett sååå mycket stabilare och snabbare system! Detta förfarande kräver dock att du letar reda på eventuella saknade drivrutiner på egen hand... och du kan inte räkna med någon nämnvärd support från HP. Fast det kanske man inte kan ändå...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Tack för supersnabba svar vänner! Men jag tror att jag skriver en för invecklad fråga (jag ska försöka korta ner mina frågor). :P

"Anpassad installation" innebär bl.a. att du kan formatera hårddisken, och det kan du göra med en uppgraderingsskiva också.

Mer åt det hållet som jag undrar! Detta går att göra om man väljer att boota med uppgraderingsskivan. Men om man väljer "Anpassad installation" när man kör igång skivan inifrån Windows Vista. Vad kan jag göra då? Får det samma effekt? Det bör ju ge en ren installation. Eller? Förutom, vad jag förstått det, att den skapar en mapp som heter "Windows.old" (med gamla filer och grejer), som man kan ta bort när allt är klart.

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Tack för supersnabba svar vänner! Men jag tror att jag skriver en för invecklad fråga (jag ska försöka korta ner mina frågor). :P

Mer åt det hållet som jag undrar! Detta går att göra om man väljer att boota med uppgraderingsskivan. Men om man väljer "Anpassad installation" när man kör igång skivan inifrån Windows Vista. Vad kan jag göra då? Får det samma effekt? Det bör ju ge en ren installation. Eller? Förutom, vad jag förstått det, att den skapar en mapp som heter "Windows.old" (med gamla filer och grejer), som man kan ta bort när allt är klart.

Läs här, om du inte redan gjort det!

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7-custom

Hur du än väljer, så kommer det säkert att gå bra.

Oavsett vilken väg du väljer, följ instruktionerna.

Lycka till och återkom om det blir fler ?en!

OBS! Menar inte att vara avvisande på ngt sätt! :D

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid kolla denna med, essa la upp den igår sin tråd! (http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/20665-hjaelp-att-installera-windows-7/page__pid__149394__st__0entry149394)

http://windowshjalp.se/?p=34

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär! Nu är jag en Windows 7 användare jag med! Och det fungerade faktiskt som jag hade tänkt mig, alltså att jag kunde starta installationen inifrån Windows Vista, och sedan välja Anpassad installation. :) (det var det jag undrade om jag kunde göra det eller ej)

Allting är uppdaterat nu enligt Windows Update, men hur vet jag om alla drivrutiner är installerade? Får inga varningar och liknande, har inte rört skivan från HP... fungerar ändå. Men man är ju lite undrande.

Och en annan fråga. Kollade just aktivitetshanteraren, 38 processor, men under processor visade den bara 11 st, varför?

Fast iofs, nu när jag tänker på det så visade heller inte Vista alla? Kan bara vara nu när där inte är så mycket extraprogramvara installerat längre från HP, som jag märker någon skillnad. :P

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen i klubben Frezze. :)

Är där inga fel listade i enhetshanteraren så ska allt vara inne och fungera. Sedan betyder det inte att allt är optimalt. T.ex kan specifika drivrutiner från tillverkaren av grafikkort, ljudkort, mus osv erbjuda bättre prestanda eller utökade funktioner.

I aktivitetshanteraren, om du klickar på "visa processer för alla användare" precis under processlistan så lär du nog se alla 38.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär! Nu är jag en Windows 7 användare jag med! Och det fungerade faktiskt som jag hade tänkt mig, alltså att jag kunde starta installationen inifrån Windows Vista, och sedan välja Anpassad installation. :) (det var det jag undrade om jag kunde göra det eller ej)

Allting är uppdaterat nu enligt Windows Update, men hur vet jag om alla drivrutiner är installerade? Får inga varningar och liknande, har inte rört skivan från HP... fungerar ändå. Men man är ju lite undrande.

Och en annan fråga. Kollade just aktivitetshanteraren, 38 processor, men under processor visade den bara 11 st, varför?

Fast iofs, nu när jag tänker på det så visade heller inte Vista alla? Kan bara vara nu när där inte är så mycket extraprogramvara installerat längre från HP, som jag märker någon skillnad. :P

Grattis!

Kul att det gick vägen!!

Lycka till i fortsättningen!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen i klubben Frezze. :)

Är där inga fel listade i enhetshanteraren så ska allt vara inne och fungera. Sedan betyder det inte att allt är optimalt. T.ex kan specifika drivrutiner från tillverkaren av grafikkort, ljudkort, mus osv erbjuda bättre prestanda eller utökade funktioner.

I aktivitetshanteraren, om du klickar på "visa processer för alla användare" precis under processlistan så lär du nog se alla 38.

Tack så mycket för det Nicklas och Mats H! :D

Nu ska jag njuta av W7!

PS. Min skrivare installerades utan att jag behövde installera specifika drivrutiner! Jag är redan frälst!

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det Nicklas och Mats H! :D

Nu ska jag njuta av W7!

PS. Min skrivare installerades utan att jag behövde installera specifika drivrutiner! Jag är redan frälst!

Kul!

Skönt att allt gick bra.

Lycka till i fortsättningen!!!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...