Gå till innehåll

Problem userinit på raid-disk


Kribba!

Recommended Posts

Hejsan på er!

Ny på forumet efter att ha letat efter hjälp på nätet. Mitt problem är att efter att jag fått bort Internet Security 2010 med hjälp av defender så har inloggningen till windows ballat ur. Har en dell dimension 8400 med 2 st 160Gb HD men ej separata utan i form av raid (?). Kan vara fel då jag inte är datorexpert direkt.

Har försökt med windows CD (dell) men den hittar ingen hårddisk. Har även skapat en boot-CD mha PE-builder men råkar ut för samma sak. Vill i det längsta undvika att installera om innan jag lyckats rädda dokumenten på datorn.

Några ideér eller finns det gamla inlägg i samma ärende?

Tack på förhand

Kribba! :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att komma in i datorn i felsäkert läge?

Windows Defender är nog inte det bästa mot falska säkerhetsprogram. I felsäkert läge skulle du kunna göra en systemåterställning (om den fungerar) till en tidpunkt när inloggningen fungerade, dvs tills innan borttagning av någon mycket viktig fil. Sedan kan du köra MBAM i stället.

Vad för sorts RAID, så att det ser ut som en enda stor hårddisk eller är det speglade hårddiskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Cecilia!

Det går att komma in i menyn felsäkert läge men oavsett val där så går det åt h-vete. Hittar inte disk.

Kan man kolla detta i bios:en? Avseende RAID så skall det vara gjort som en hårddisk.

Mvh Kribba! :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen en RAID 0, stripe set mellan minst två diskar...chansen att reparera den är minimal...

Men, först ska du bestämma om det är en raid som konfigurerats via moderkortet eller extra raidprogramvara som laddas när du installerar systemet.

Om det är via moderkortet kan du logga in i din raid konfiguration vid omstart av datorn, hur.. står i manualen till din dator.

Du borde även kunna komma in i en programvaru raid också på liknande sett.

Har du tur, så kan det bara vara en inställning i BIOS som återställts till standardläge och hittar inte raid-konfigurationen längre.

In i BIOS och kolla.

Edit

Ctrl+S eller F4 i de flesta fall för att komma in i rad konfigurationen.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...