Jump to content

Ofrivillig Ominstallation?

EnRIz

Recommended Posts

Hejsan, jag sitter här med en Vistadator som av någon anledning har valt att installera om sitt operativsystem.

Då jag pratade med ägaren så hade hon stängt av den som vanligt och nästa boot hade den visat "Konfigurera Windows", fönsterserien som vanligtvis dyker upp vid nyinstallation.

Datorn är en HP Compaq nx7300.

Jag vet inte riktigt vad jag ska försöka göra, jag antar att det inte går att backa tillbaka systemet då burken antagligen är återställd från en ghostfil.

Hur som helst så vill jag komma åt filerna, men hur gör jag det lättast?

Bör en Live-CD av något slag funka bra, och i så fall vilken dist?

Det verkar mer som att "personen" har startat någon typ av recovery av datorn. Min första tanke var om det kunde vara en större uppdatering som gjorts, men vid närmare eftertanke verkar det som att det verkligen ominstallerats.

Hur menar du nu närmare med att du behöver komma åt filerna? ÄR Vista ominstallerat så är det bara att leta bland mappar med namn WINOLD eller liknande. Tyvärr är nog risken ganska överhängande att det inte finns några...

Då den antagligen är återställd från ghostfil så undrar jag vilken typ av verktyg som behövs för att nå de gamla filerna, om de inte är ordentligt överskrivna kanske ett HDDrecoveryprogram kunde göra något för att leta fram dem.

Om hårddisken är återställd till leveransskick så kanske det går att rädda en del filer i alla fall.

För det första använd inte den hårddisken något mer, för ju mer den används desto större sannolikhet att de filer du vill rädda blir överskrivna och därmed inte går att rädda. Flytta i stället över hårddisken till en annan dator som extra hårddisk.

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat:

http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa):

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram:

http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

Det kanske finns någon Live CD med filräddningsprogram också även om jag inte känner till någon.

Hiren´s BootCD innehåller flera filräddningsprogram... man får dock leta på "bakgårdarna" efter en fungerande release, då jag aldrig lyckats hitta någon officiell nedladdning! ALLT som finns med på cd´n är nog inte helt lagligt! Otroligt bra verktyg annars!

Edit:

Hittade just ett annat alternativ...! :)

Giveaway - EASEUS Data Recovery Wizard 4.3.6

Edited by e-son

Hejsan, jag sitter här med en Vistadator som av någon anledning har valt att installera om sitt operativsystem.

Då jag pratade med ägaren så hade hon stängt av den som vanligt och nästa boot hade den visat "Konfigurera Windows", fönsterserien som vanligtvis dyker upp vid nyinstallation.

Datorn är en HP Compaq nx7300.

Jag vet inte riktigt vad jag ska försöka göra, jag antar att det inte går att backa tillbaka systemet då burken antagligen är återställd från en ghostfil.

Hur som helst så vill jag komma åt filerna, men hur gör jag det lättast?

Bör en Live-CD av något slag funka bra, och i så fall vilken dist?

Har den ingen dold partition med operativsystemet på?

Kolla i manualen hur du kommer åt den etc.

Vanligt är t.ex Ctrl+F11,F1,F2, Del osv. vid uppstarten av datorn.

En HP jag fixade sist hade F1 vid booten.

/Anderzzon