Gå till innehåll

Vista dör när jag startar IE8


CGD

Recommended Posts

Först en önskan om ett Gott Nytt År till er alla.

Vår HP började krångla häromdagen. Vi hade precis kört Vodler samtidigt på två datorer. HP:n kopplar ner och öppnar Internet Explorer 8 och datorn stendör direkt. Men program som Spottify eller Microsoft Update fungerar. När jag tänkte pröva systemåterställning så var den flera månader gammal. Trodde den gjordes sådana då och då per automatik.

Kan någon ha en ide om vad som kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först en önskan om ett Gott Nytt År till er alla.

Vår HP började krångla häromdagen. Vi hade precis kört Vodler samtidigt på två datorer. HP:n kopplar ner och öppnar Internet Explorer 8 och datorn stendör direkt. Men program som Spottify eller Microsoft Update fungerar. När jag tänkte pröva systemåterställning så var den flera månader gammal. Trodde den gjordes sådana då och då per automatik.

Kan någon ha en ide om vad som kan vara fel.

Systemåterställning då och då per automatik??

Återställningspunkter skapas ju vid installationer av uppdateringar och även vid installation av program.

Läs även här:

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions

Kört en scan med Malwarebytes, så att det inte finns ngt otyg i datorn?

Kört CCleaner o rensat ut tempfiler, och rensat registren?

Knepigt fel, inga felkoder?

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så skapas sytemåterställningspunkter automatiskt. På sidan du hänvisar till står det "Återställningspunkter skapas automatiskt varje dag och precis före viktiga systemhändelser, till exempel installation av ett program eller en drivrutin. Du kan även skapa en återställningspunkt manuellt."

Jag har kört CCleaner, Microsoft Security Essetials. Allt OK tycker de.

Det kommer ju upp en blåskär med felkoder och annat på men den går förbi för fort. Finns den som textfil på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så skapas sytemåterställningspunkter automatiskt. På sidan du hänvisar till står det "Återställningspunkter skapas automatiskt varje dag och precis före viktiga systemhändelser, till exempel installation av ett program eller en drivrutin. Du kan även skapa en återställningspunkt manuellt."

Jag har kört CCleaner, Microsoft Security Essetials. Allt OK tycker de.

Det kommer ju upp en blåskär med felkoder och annat på men den går förbi för fort. Finns den som textfil på hårddisken?

Felkoder ska du kunna hitta under Kontrollpanelen/Systemhantering om jag inte minns fel, leta lite i Hjälpen för Vista så kommer du rätt.

Tycker nog att du ska köra Malwarebytes med, den brukar hitta lite mer än ditt vanliga virusprogram.

Här finns det. www.malwarebytes.org/mbam.php, bara för att vara 100%.

Återkom med felmeddelanden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Får avvakta vidare hantering fram till måndag. Nätdelen till datorn är på annat håll just nu och kommer inte tillbaka förrän på måndag. Jag återkommer då.

Ja det blir bra, och säkert fler som kan hjälpa dig!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja detta verkar ju underligt!

Alltså ngt som har med IE8 att göra.

Körde du Malwarebytes, bara för att försäkra dig att det inte finns ngt otyg i datorn? Hittas här, http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Fick du fatt i felkoderna?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tog bort IE åtta körde felfritt på IE sju trodde jag. Det gick bra enda tills jag tog upp Hotmails sida. Jag kom dit där alla mailen listat men så fort jag markerade ett mail dog IE.

Vad jag är trött på konstiga fel.

Jag har hämtat Malwarebytes Anti-Malware 1.43 som precis som min vanliga Spyware Terminator 2.61 inte hittar något. Microsoft Security Essentials hittar inte heller något. Nu har jag som ren nödåtgärd installerat Firefox och då fungerar iallafall allt med Internet igen.

Den enda riktiga lösningen jag kan komma på nu är att köra den förhatliga HP återställningsskivan.

Jag hittar .dump filerna men inget program att läsa dem med.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort IE åtta körde felfritt på IE sju trodde jag. Det gick bra enda tills jag tog upp Hotmails sida. Jag kom dit där alla mailen listat men så fort jag markerade ett mail dog IE.

Vad jag är trött på konstiga fel.

Jag har hämtat Malwarebytes Anti-Malware 1.43 som precis som min vanliga Spyware Terminator 2.61 inte hittar något. Microsoft Security Essentials hittar inte heller något. Nu har jag som ren nödåtgärd installerat Firefox och då fungerar iallafall allt med Internet igen.

Den enda riktiga lösningen jag kan komma på nu är att köra den förhatliga HP återställningsskivan.

Jag hittar .dump filerna men inget program att läsa dem med.

Det låter ju som "den sista utvägen".

Avvakta lite, och se om någon med större erfarenhet än mig kan ge dig ett svar!

Du har ju trots allt Firefox!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske gå in i Avancerad systeminställning och ändra i Start och Återställning och ta bort bocken från Starta om automatiskt vid systemfel, så borde han ju i vart fall se vilken felkod som Windows ger på blåskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske gå in i Avancerad systeminställning och ändra i Start och Återställning och ta bort bocken från Starta om automatiskt vid systemfel, så borde han ju i vart fall se vilken felkod som Windows ger på blåskärmen.

Bra tips!

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...