Gå till innehåll

Tangentbordet och musen fungerar inte!


Recommended Posts

Hej allihopa!

Har nu fått en bärbar dator av en kompis för att tangentbordet och musen inte fungerar i datorn! Det går att starta datorn (en bärbar asus) men datorns mus och tangentbord fungerar inte utav någon anledning!

Musen fungerar ibland när man startar datorn men så fort du trycker ner en tangent så slutar den att fungera igen!

Har gått in på enhetshanteraren och där finns de något som heter "Parallel Device" men när jag söker drivrutiner till den så hittar den inga och när jag går in i egenskaper så visar den inge "Maskinvaru-ID"!?

Någon som vet hur jag ska fixa det?

edit; Glömde och säga att det är windows XP på den och datorn är en Asus M6800N..

Redigerad av kiruna_ante
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

extern mus ha ja kopplat till eftersom att vanliga musen inte fungerar.. har sökt på asus sida efter drivrutiner m.m. men hittar inget som hjälper mej.. men är lite skumt när datorns mus fungerar tills man trycker ner en tangent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tillgång till de skivor som hör till datorn? Tänker främst på återställningsskivor och drivrutinsskivor.

Att inte tangentbordet fungerar tyder på ett hårdvarufel... har aldrig hört om en bärbar där tangentbordet inte fungerar pga avsaknad av drivrutiner.

Jag har kollat ASUS hemsida och den modellen finns inte där. Däremot finns M6000 series och en underprodukt är M6N... undrar just om det denna datorn. Datorn har några år på nacken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som någon typ av kortslutning, förmodligen har din vän spillt något över tangentbordet. :P Om det finns drivrutiner i enhetshanteraren bör det absolut vara så. Som Manneman sa, testa med ett USB-tangentbord, fungerar det, är det nog kortslutning det handlar om. Kan fixas till, men kostar nog en slant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man råkat ut för att ha spillt ut något på en krets! Då kan jag rekommendera RÖDSPRIT på en TOPZ (ej för mycket). Gnid försiktigt på kontaktytorna och torka rent med en torr topz efteråt (topz skall vara av den hårda sorten,som inte luddar). Varför rödsprit är bra, -jo, den avdunstar mycket snabbt och tar bort oxid och andra feta saker. Själv har jag använt denna metod på en mobiltelefon som tvärrt la av, efter denna rengöring med ovan metod, så fungerade mobilen fullt ut.

Bara ett tips, som dock fungerade för mig i.a.f.......

Ett tips till er alla &xå, om det skulle gå illa någon gång! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man råkat ut för att ha spillt ut något på en krets! Då kan jag rekommendera RÖDSPRIT på en TOPZ (ej för mycket). Gnid försiktigt på kontaktytorna och torka rent med en torr topz efteråt (topz skall vara av den hårda sorten,som inte luddar). Varför rödsprit är bra, -jo, den avdunstar mycket snabbt och tar bort oxid och andra feta saker. Själv har jag använt denna metod på en mobiltelefon som tvärrt la av, efter denna rengöring med ovan metod, så fungerade mobilen fullt ut.

Bara ett tips, som dock fungerade för mig i.a.f.......

Ett tips till er alla &xå, om det skulle gå illa någon gång! ;)

Tanken är god, men spritsorten fel! ;) Rödsprit innehåller en hel del tillsatsämnen som som torkar fast på den tvättade ytan... inte så bra på t.ex kontaktytor. Elektronik/kontaktytor tvättas med fördel istället med isopropanol, som avdunstar utan att lämna några rester kvar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är god, men spritsorten fel! ;) Rödsprit innehåller en hel del tillsatsämnen som som torkar fast på den tvättade ytan... inte så bra på t.ex kontaktytor. Elektronik/kontaktytor tvättas med fördel istället med isopropanol, som avdunstar utan att lämna några rester kvar. :)

OK! Denna metod fick jag dock lära mig av en som jobbat på ERICSSON 3 KORVAR! Ok, kanske fel, men det funkade i.a.f. den gången!!! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...