Jump to content

uppgradera till full version?

lellec56

Recommended Posts

Har en evaluation copy av win 7 ultimate, kan man inte uppgradera till en full version med ny skiva o en ny nyckel, allt bara för att behålla program, inställningar filer mm?

Du behöver inte ens någon skiva! Har du köpt en licens så kan du bara aktivera Windows med den nyckeln... förutsatt att du har köpt samma version som utvärderingsversionen.

Den version på utvärderingen som jag har är 7100. Hur ska jag kunna kolla vilken version det finns på skivan?

Orsaken till detta är dels för att snart så går ju tiden ut för utvärderingsversionen sedan är det problem med att uppdateringarna, har 5 st som inte vill "gå in". När jag stänger av datorn så vill den installera uppdateringarna, ibland kommer den till 1 av 3 och ibland 3 av 3, men lika förbaskat så finns dessa uppdateringar kvar! Avmarkerar jag dessa i update så finns det inga att installera men nästa gång så är dom där igen

Jag menade alltså att licensen du har köpt måste vara till Ultimate... eftersom utvärderingsversionen tydligen är det. Är det så, så är det bara att gå till Kontrollpanelen/System... och "Ändra produktnyckel" i botten på fönstret!

Vad gäller uppdateringarna så är det ett annat problem. Vad är det för sorts uppdateringar? Viktiga uppdateringar? Rekommenderade? Drivrutiner?

Edited by e-son

ahaa... det här var en helt annan sak! Det är ingen utvärderingsversion du har, utan release candidate. Det innebär att du måste installera om Windows. Jag minns inte säkert om det är möjligt att göra en "inplace" uppgradering från RC till RTM, men även om det är möjligt så måste jag ändå rekommendera en ren nyinstallation för att undvika problem med systemet.

Jo visst, men det är fortfarande inte den slutliga versionen av Windows 7, utan Release Candidate... alltså mitt emellan Beta och Finale. Den slutliga versionen av Windows 7 har versionsnummer 7600*... till skillnad från din 7100*. Så slutsatsen kvarstår... du måste installera om, och därmed kan du glömma dom trilskande uppdateringarna.

• 2 weeks later...

Tack för hjälpen e-son, då vet jag vad jag har att göra de närmaste timmarna.

Ska bara rota fram en extern disk för att köra filöverföring, det tror jag underlättar en hel del.

ha d

Hej

Det går att uppdater, har gjort det själv....läs hur nedan, fungerar klockrent

http://tech.icrontic.com/articles/upgrade-the-windows-7-rc-to-retail/