Gå till innehåll

Virus, Security tool


Recommended Posts

Tjoo, nu är det nämligen så att jag har fått en Trojan på min dator, Security tool virus. Och jag har sökt på nätet där man kan ladda

ner ett program för ett visst antal pengar som tar bort detta virus, men det känns inte helt säkert så jag formaterar hellre om datorn.

Osmart som jag är så gjorde jag ingen backup skiva när jag köpte datorn men jag har lånat en annan, men när jag ska formatera den

så går det inte för viruset (security tool) hindrar mig från att gå vidare. Så min fråga är, hur går jag till väga nu ? :S..

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om med skivan i datorn, ändra i bios så att den bootar på cd spelaren så ska det inte vara några bekymmer.

Försöker du dock att göra en installation ifrån windows så kanske det spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ladda ned Malwarebytes Antimalware, här: www.malwarebytes.org/mbam.php

och kör "Snabbskanning". Klistra in loggen i din tråd för vidare åtgärder.

Om det inte funkar att installera, gå vidare till någon av de kända Antivirusleverantörernas hemsidor och prova med ON-Line skanning!

Det brukar kunna avvärja en del. Sedan ska du kunna köra Malwarebytes. Men det är inte allt som behövs troligen.

Du kan hitta lite mera information om ett liknande otyg i denna tråd!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/19981-cyber-security-elakt-virus/

Mvh

Mats H

PS! Om det nu inte är försent!

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoo, nu är det nämligen så att jag har fått en Trojan på min dator, Security tool virus. Och jag har sökt på nätet där man kan ladda

ner ett program för ett visst antal pengar som tar bort detta virus, men det känns inte helt säkert så jag formaterar hellre om datorn.

Osmart som jag är så gjorde jag ingen backup skiva när jag köpte datorn men jag har lånat en annan, men när jag ska formatera den

så går det inte för viruset (security tool) hindrar mig från att gå vidare. Så min fråga är, hur går jag till väga nu ? :S..

Tacksam för svar!

Vill du ha hjälp att rensa datorn eller vill du ha hjälp att formatera om datorn?

Jag kan hjälpa dig att försöka rensa bort allt skadligt från datorn, men jag lägger inte tid på det om du hellre vill installera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teodor, Jag kan inte trycka upp program överhuvudtaget nästan, så varje gång jag försöker så försvinner det på en gång sen kommer Security tool upp.

Cecilia, jag skulle verkligen uppskatta hjälp att formatera om datorn. Jag vet ändå inte hur många av mina program

som kanske är infekterade, och det är lika bra att rensa bort skiten från datorn (; .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Postad (redigerade)

Vad är det för Windows du har?

Vem har tillverkat datorn och vad är det för datormodell?

Hej !

jag har samma skit problem med security tool & worms & trojaner i min dator (har en laptop märket Acer Aspire 3000 ) & jag har windows xp fast med Fat 32 system som jag fick

tips om att jag skulle omformatera så att jag kunde använda min windows xp skiva som jag har på min andra dator.

den skivan är det ingen Fat 32 system i.

Redigerad av Fanny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

jag har samma skit problem med security tool & worms & trojaner i min dator (har en laptop märket Acer Aspire 3000 ) & jag har windows xp fast med Fat 32 system som jag fick

tips om att jag skulle omformatera så att jag kunde använda min windows xp skiva som jag har på min andra dator.

den skivan är det ingen Fat 32 system i.

Din bärbara Acer har en återställningspartition som kan användas för att återställa datorn till leveransskick. Det behövs ingen skiva för någon annan dator, särskilt som det kan leda till problem med drivrutiner.

Återställningen till leveransskick startas genom att trycka någon särskild tangent tidigt under uppstarten skulle jag tro. Har du kollat vad det står i manualen? Står det något om tangenter på den första skärmbilden som visas i uppstarten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Din bärbara Acer har en återställningspartition som kan användas för att återställa datorn till leveransskick. Det behövs ingen skiva för någon annan dator, särskilt som det kan leda till problem med drivrutiner.

Återställningen till leveransskick startas genom att trycka någon särskild tangent tidigt under uppstarten skulle jag tro. Har du kollat vad det står i manualen? Står det något om tangenter på den första skärmbilden som visas i uppstarten?

jag har fått denna dator & den är några år & nån manual har jag inte till den.

än så länge går det surfa med den trots worms & allt men security tool poppar upp ofta

& då får man trycka bort dess meddelanden.

men jag kan inte läsa mail eller gå in på msn messenger,inte heller radera något i datorn eller ladda ner

något för det man försöker ladda ner för det man försöker ladda ner till datorn når aldrig fram till den.

så man blir begränsad med alla dessa maskar & allt.

jag har ett gratis virus program som heter Avira anti vir personal men inte hjälpte det mig från att skydda

min dator mot detta.

Redigerad av Fanny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte använda datorn när den är infekterad eftersom det kan innebära att allt du visar på din skärm och allt du skriver på tangentbordet hamnar hos någon annan ute på internet.

Står det något om tangenter på den första skärmbilden som visas i uppstarten?

Eller ska du lägga några timmar på att rensa datorn i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte använda datorn när den är infekterad eftersom det kan innebära att allt du visar på din skärm och allt du skriver på tangentbordet hamnar hos någon annan ute på internet.

Står det något om tangenter på den första skärmbilden som visas i uppstarten?

Eller ska du lägga några timmar på att rensa datorn i stället?

på min skärm står det ingenting & rensa kan jag inte eftersom problemet gör så att jag inte kan radera något i min dator .

då kan jag ju inte rensa den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på min skärm står det ingenting & rensa kan jag inte eftersom problemet gör så att jag inte kan radera något i min dator .

då kan jag ju inte rensa den

Har du försökt att gå in i felsäkert läge och rensa din dator från där?

Du kan ju också/eller chansa med att ställa tillbaka systemet medelst "systemåterställningen", om du tänker göra det rekomenderas att du gör även det från felsäkert läge..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vi får väl se om följande gör att det går att börja rensa.

Detta gäller under förutsättning att det skadliga programmet heter "Security Tool" och inte "XP Security Tool". Kolla bilderna på länkarna.

Spara RKill av Grinler på Skrivbordet. Ladda ner det från den första av dessa länkar och spara på Skrivbordet:

http://download.bleepingcomputer.com/grinler/rkill.com

http://download.bleepingcomputer.com/grinler/rkill.pif

http://download.bleepingcomputer.com/grinler/rkill.scr

http://download.bleepingcomputer.com/grinler/rkill.exe

Om du inte kan starta RKill därför att du inte ser Skrivbordet, gör så här:

Start - Kör

Skriv in följande i fältet: %UserProfile%\skrivbord

och tryck på Enter-tangenten.

Då ska du få upp ett fönster som visar filerna som finns på Skrivbordet, inklusive RKill.

Starta Rkill (i Vista och Windows 7 genom att högerklicka på filen och välj Kör som administratör om det valet finns).

Det blir ett svart fönster/ruta en stund om programmet lyckades köra.

Om det inte blev något svart fönster/ruta så ta bort den RKill-varianten och upprepa med nästa RKill.

Om du får ett meddelande om att RKill är skadligt så bry dig inte om det. Det är det skadliga programmen som inte vill bli stoppat. Lämna kvar varningen på skärmen och kör RKill en gång till.

Kör RKill flera gånger efter varandra tills du inte ser till det skadliga programmet längre, dock max 10 gånger. Fortsätt med resten sedan. Om du redan från början inte ser till det skadliga programmet så räcker det med 3 gånger.

Om inte någon av program-varianterna kan köra så berätta det.

1. Spara MBAM från en av dessa länkar

http://download.bleepingcomputer.com/malwarebytes/mbam-setup.exe

http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Spara filen på Skrivbordet.

2. Högerklicka på den nedladdade filen mbam-setup och väj "Byt namn". Byt namn till explorer.exe.

3. Stäng av alla program du ser inklusive Internet Explorer.

4. Dubbelklicka på ikonen som är installationsfilen för MBAM och som du bytte namn på. Installationen av MBAM börjar.

5. Ändra inte standardinställningarna under installationen. Se till i slutet av installationen att det INTE är bockar för:

Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware

Starta Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck på Slutför

Om det kommer upp något om att du ska starta om datorn så gör INTE det.

Om det blir ett felmeddelande så tryck bara på OK.

6a. Spara filen http://mbam.malwarebytes.org/program/random.php i mappen C:\program\Malwarebytes' Anti-Malware

Skriv ner det filnamn som filen har.

6b. Öppna mappen "C:\program\Malwarebytes' Anti-Malware" och leta reda på filen med namnet du just skrev ner.

Dubbelklicka på den filen så att MBAM startar.

7. Välj fliken Uppdatera och där trycker du på knappen för att uppdatera. När det kommer upp ett meddelande så tryck på OK.

8. Välj fliken Skanna (eller något liknande ord). Välj "Utför fullständig skanning" och därefter trycker du på Skanna.

9. MBAM kommer att söka igenom datorn. Beroende på hur mycket filer du har så kan det ta några timmar. Lämna datorn ifred under tiden.

10. När skanningen är klar så kommer det upp ett meddelande och då trycker du på OK.

11. Tryck på "Visa resultat".

12. Allt som MBAM hittade visas. Se till att alla hittade filer är förbockade. Tryck på knappen "Ta bort markerade". Om det kommer upp ett meddelande om att datorn ska startas om så låt datorn göra det.

13. När MBAM har tagit bort allt så kommer det upp en logg i Anteckningar. Kopiera loggen och klistra in i ditt svar här.

14. Avsluta MBAM.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt att gå in i felsäkert läge och rensa din dator från där?

Du kan ju också/eller chansa med att ställa tillbaka systemet medelst "systemåterställningen", om du tänker göra det rekomenderas att du gör även det från felsäkert läge..

Systemåterställning för att bli av med skadliga program är en nödlösning och rekommenderas inte, särskilt inte i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara berätta vilken tur jag hade då ett falskt virusprogram häromveckan låste allt i systemet,jag gick in på den andra datorn och googlade på virusprogrammet varvid problemet var löst, 1.stängde av den drabbade datorn med knappen på burken .2.startade upp med F8/felsäkert läge 3.raderade virusprogrammet från startmenyn och från Dokument 4.gick igenom datorn för att vara säker på att inget mer fanns 5.startade normalt och sökte sen igenom datorn med 3 olika skyddsprogram.6.skapade nya återställninspunkter för om jag skulle behöva återställa så vara säker på att återställningspunkten är ren.Då vi inte klickade i det falska virusprogrammets ruta så enda skada var att startmenyn blev blank,lösningen på det hittade jag här i forumet,Tack.

Tack även för clean boot instruktionerna,jag drabbades för första gången av svåra problem med windows update vid en ominstallation för en månad sen,minnet räckte inte till då windows pumpade på med uppdateringar i snabb takt varvid allt sket sej, nästa om/ny installation avbockar jag automatisk update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt att gå in i felsäkert läge och rensa din dator från där?

Du kan ju också/eller chansa med att ställa tillbaka systemet medelst "systemåterställningen", om du tänker göra det rekomenderas att du gör även det från felsäkert läge..

Hej swerogge !

hur får jag fram felsäkert läge kan du guida mig lite där ?

systemåterställning har jag testad men security tool hindrar mig att få fram allt som har med sånt att göra.

går liksom ej att klicka fram det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se om följande gör att det går att börja rensa.

Detta gäller under förutsättning att det skadliga programmet heter "Security Tool" och inte "XP Security Tool". Kolla bilderna på länkarna.

Spara RKill av Grinler på Skrivbordet. Ladda ner det från den första av dessa länkar och spara på Skrivbordet:

http://download.bleepingcomputer.com/grinler/rkill.com

http://download.bleepingcomputer.com/grinler/rkill.pif

http://download.bleepingcomputer.com/grinler/rkill.scr

http://download.bleepingcomputer.com/grinler/rkill.exe

Om du inte kan starta RKill därför att du inte ser Skrivbordet, gör så här:

Start - Kör

Skriv in följande i fältet: %UserProfile%\skrivbord

och tryck på Enter-tangenten.

Då ska du få upp ett fönster som visar filerna som finns på Skrivbordet, inklusive RKill.

Starta Rkill (i Vista och Windows 7 genom att högerklicka på filen och välj Kör som administratör om det valet finns).

Det blir ett svart fönster/ruta en stund om programmet lyckades köra.

Om det inte blev något svart fönster/ruta så ta bort den RKill-varianten och upprepa med nästa RKill.

Om du får ett meddelande om att RKill är skadligt så bry dig inte om det. Det är det skadliga programmen som inte vill bli stoppat. Lämna kvar varningen på skärmen och kör RKill en gång till.

Kör RKill flera gånger efter varandra tills du inte ser till det skadliga programmet längre, dock max 10 gånger. Fortsätt med resten sedan. Om du redan från början inte ser till det skadliga programmet så räcker det med 3 gånger.

Om inte någon av program-varianterna kan köra så berätta det.

1. Spara MBAM från en av dessa länkar

http://download.bleepingcomputer.com/malwarebytes/mbam-setup.exe

http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

Spara filen på Skrivbordet.

2. Högerklicka på den nedladdade filen mbam-setup och väj "Byt namn". Byt namn till explorer.exe.

3. Stäng av alla program du ser inklusive Internet Explorer.

4. Dubbelklicka på ikonen som är installationsfilen för MBAM och som du bytte namn på. Installationen av MBAM börjar.

5. Ändra inte standardinställningarna under installationen. Se till i slutet av installationen att det INTE är bockar för:

Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware

Starta Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck på Slutför

Om det kommer upp något om att du ska starta om datorn så gör INTE det.

Om det blir ett felmeddelande så tryck bara på OK.

6a. Spara filen http://mbam.malwarebytes.org/program/random.php i mappen C:\program\Malwarebytes' Anti-Malware

Skriv ner det filnamn som filen har.

6b. Öppna mappen "C:\program\Malwarebytes' Anti-Malware" och leta reda på filen med namnet du just skrev ner.

Dubbelklicka på den filen så att MBAM startar.

7. Välj fliken Uppdatera och där trycker du på knappen för att uppdatera. När det kommer upp ett meddelande så tryck på OK.

8. Välj fliken Skanna (eller något liknande ord). Välj "Utför fullständig skanning" och därefter trycker du på Skanna.

9. MBAM kommer att söka igenom datorn. Beroende på hur mycket filer du har så kan det ta några timmar. Lämna datorn ifred under tiden.

10. När skanningen är klar så kommer det upp ett meddelande och då trycker du på OK.

11. Tryck på "Visa resultat".

12. Allt som MBAM hittade visas. Se till att alla hittade filer är förbockade. Tryck på knappen "Ta bort markerade". Om det kommer upp ett meddelande om att datorn ska startas om så låt datorn göra det.

13. När MBAM har tagit bort allt så kommer det upp en logg i Anteckningar. Kopiera loggen och klistra in i ditt svar här.

14. Avsluta MBAM.

jag har försökt att ladda ner detta som krävs men securitys tool ser till att jag inte kan ladda ner nånting eller radera nått så inget funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej alla !

vet ni vad som hänt ?

Jo,security tool & dess varnings medd. försvann helt plötsligt av sig själv det var skumt tycker jag.

men ingen är gladare än jag för det :)

men fattar ej hur det kunde göra det så där hux flux

men jag vill tacka er alla här som var så snälla & ville hjälpa mig det uppskattar jag

tack än en gång för er hjälp.

men vad jag har förstått så behöver jag ett malware virus program i min dator men hur får jag tag på ett

bra sådant ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Starta om datorn i felsäkert läge genom att trycka F8 upprepade gånger under uppstarten och välja "felsäkert läge med nätverk" i menyn som kommer upp. Se om det nu går bra att ladda ner RKill och MBAM samt köra dem enligt tidigare instruktion.

Eller kan du få en kompis att ladda ner filerna och ge dem till dig på ett USB-minne eller CD?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...