Gå till innehåll

Byte av hårddisk


CGD

Recommended Posts

Vår HP Pavilion dv7-1035 har som standard en 320 GB hårddisk. Jag tycker datorn är lite slö och hårddiskaktivitetenrna tar lite lång tid. Jag har därför tänkt byta ut disken till en WD Black 120 GB, snurar i 7200 varv/minut, och använda den som system och programdisk. Den nuvarande disken får bli den där jag sparar ner alla mina filer.

Tror ni detta kommer att fungera och kommer jag vinna något i snabbhet. HP:s återställnings DVD måste ju också fungera med denna nya och mindre disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag såg rätt så verkar ju datorn har rätt så bra hårdvara, hur mycket ram minne har du i datorn ?

Och vilket OS kör du ?

Skulle inte tro att du tjänar så där jättemycket på att byta disk, då datorn verkar vara ganska ny ?

Skillnad vore väl på en disk som kanske är 5 6 år gammal mot en ny. Även om det är 5400 7200 varvare.

Annars borde väl återställnigsdvd funka även till nya disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också satsat på en SSD disk, närmare bestämt en Intel X25-M G2.

Det är en ganska stor bärbar du har så kanske där är plats för 2 hårddiskar i den, då kan du även ha kvar din gamla "långsamma" som arkivdisk. Annars kan du ju ju skaffa en extern USB disk också, om du inte klarar dig med enbart SSD disken vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Nicklas skriver är det plats för två diskar och en SSD skulle ju sitta fint, men när det gäller priset har jag samma åsikt som odenxt.

HP:n har 4 GB minne och körs med Windows Vista Home Premium. Och slö, det var den redan från början. Jag har gått igenom den och tagit eller stängt ner så mycket som jag tror det går. Hårddisken är defragmenterad och kontrollerad ner till sista bitt.

På vår andra dator har vi XP Pro och det är mycket tydligt att det körs betydligt mer med diskarna på Vista datorn. Från början trodde jag mer att det var processorn som inte orkade hänga med men vid närmare koll så är det nog hårddisken som är lite långsam och körs lite mycket.

Därför mina tankar på en snabbare systemdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Nicklas skriver är det plats för två diskar och en SSD skulle ju sitta fint, men när det gäller priset har jag samma åsikt som odenxt.

HP:n har 4 GB minne och körs med Windows Vista Home Premium. Och slö, det var den redan från början. Jag har gått igenom den och tagit eller stängt ner så mycket som jag tror det går. Hårddisken är defragmenterad och kontrollerad ner till sista bitt.

På vår andra dator har vi XP Pro och det är mycket tydligt att det körs betydligt mer med diskarna på Vista datorn. Från början trodde jag mer att det var processorn som inte orkade hänga med men vid närmare koll så är det nog hårddisken som är lite långsam och körs lite mycket.

Därför mina tankar på en snabbare systemdisk.

Hej hej.

HP är ju kända för att skicka med en massa "bloatware" med sina datorer och jag tror inte att din modell är något undantag vad gäller den saken.

Det bästa du kan göra initialt (för att spara pengar) är att göra en ren installation av Vista istället för HP:s "image" eller ännu hellre (fast då kostar det pengar) göra en ren installation av Windows 7 på din dator... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...