Gå till innehåll

Skapa flera Quick Launch-fält


Ollie

Recommended Posts

Alla har väl sätt hur man skapar quick launch-fältet i Windows 7 och pinnar fast papperskorgen. Genom att lägga till mappar med namnet "Quick Launch2" osv i "application data_roaming_microsoft_internet explorer" kan man skapa nya quick launch-fält och "pinna fast" vad man nu vill ha och placera fälten till exempel med länk till papperskorgen till höger och ett annat fält med länk till GodMode och ofta använda dokuentmappar till vänster (vilket var vad jag ville). Det nya fältet skapas alltså med "Nytt verktygsfält" och "%userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch2" etc.

Kanske detta är självklarheter men jag har inte sett det förut och det hjälpte mig att skapa ett aktivitetsfält och snabbstartsfält precis som jag vill ha dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg. Provade för jättelänge sedan för jag tyckte det skulle vara praktiskt att ha papperskorgen alltid synlig på aktivitetsfältet istället för dold bakom fönster på skrivbordet. Men då fick jag inte papperskorgen att ändra utseende när det hamnade saker i den så då föll lite vitsen med det och jag tog bort allt igen. Men det funkar alltså nu menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär nu har jag testat och funktionsmässigt gick det bra men kosmetiskt var det ingen höjdare.

När jag kör med liten ikon på papperskorgen så är det verkligen pytteliten och dessutom ligger den högre än övriga ikoner så det ser dumt ut.

När jag kör med stor ikon på papperskorgen så blir hela aktivitetsfältet lite högre och det uppstår ett tomrum under de vanliga pin'ade ikonerna vilket inte bara ser dumt ut utan också inkräktar på arbetsytan.

Så tyvärr får jag nog köra vidare på det gamla vanliga sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut för mig. Helt normalt tycker jag. Har avsiktligt lagt Papperskorgen lite för sig genom att infoga ett andra snabbstartsfält mellan Papperskorgens och aktivitetsfältet. Så kan man dessutom bestämma själv var och hur tätt ikonerna i aktivitetsfältet ska ligga.

VIll du ha en större yta att "sikta på" när du ska lägga någon i papperskorgen kan du döpa om länken med unicode-kontrolltecken (jag annvände "zero without a join"). Klicka sedan för "Visa text" för och se till att "Visa unicode-kontrolltecken" inte är förbockat. Papperskorgen kommer då att ta upp ett större utrymme i fältet. Vet inte hur korrekt detta förfarande är men det fungerar.

Du kan ju annars byta ikon helt och hållet på Papperskorgen och ta någon som täcker en lite större yta.

Själv använder jag bara högerklick när jag ska kasta något så jag tycker bara det är skönt att Papperskorgen är liten och försvinner från skrivbordet.

post-11828-1263410708,61_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den passar in bättre hos dig därför att du kör med små ikoner på allt. Jag raderar alltid med DEL tangenten så det där med att sikta blir inget problem för mig heller. Men det känns som det blir lite för mycket jobb att få det bra så jag hoppar över, var mest en kul/trevlig grej ändå, inget livsviktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...