Gå till innehåll

viloläge och strömsparsläge ?


Gäst Eva L

Recommended Posts

nu är det så att jag nästan aldrig stänger av min Laptop, och den är alltid ansluten till el-kabeln, och nu har vi fått lite högre el-räkningar än vi brukar få för jag köpte denna laptop för en månad sedan,

så min stora fråga är hur ska jag spara ström hemma så EL Räkningen inte blir så hög?

om jag sätter Laptop på: Viloläge laddas den hela natten och drar ström från huset då? eller ej? och om jag ställer in den på Strömsparläge laddas batteriet hela natten eller ej?

jag för mig att jag hört från en som sa att vill du spara el och pengar hemma då ska du ha den på Viloläg men nu har jag hört annat, så jag vet inte vilket som är bäst för att spara lite pengar som jag får el-räkning varje månad hem,

någon som kan hjälpa mig med o fixa till rätta med det här ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog inte det är Laptopen som tagit så mycket energi på en månad. Det har ju varit jul och en hel del krimskrams som förbrukar mera än en Laptop. Så kör denna månad ut och se vad förbrukningen blir då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm förstår er båda två =) men jag brukar nästan aldrig stänga av tycker det är jobbigt att stänga av, men min viktigaste fråga är ska jag ha den på Viloläge eller på Strömsparläge ifall jag vill spara några extra kronor i månaden?

för jag sover typ 8 tim per natt och i en hel månad så sparas det lite kanske =) men på vilken inställning sparas de kronorna? att ha den på Sparströmläge eller Viloläge ? någon som kan förklara lite mer o bättre kanske?

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte strömsparläge ett läge för att spara energi medan man använder datorn? Men jag kan komma ihåg fel för det är inte ofta som jag använder en bärbar dator.

Här det som gäller för de olika lägena!

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Sleep-and-hibernation-frequently-asked-questions

Strömsparläget är ett energisparläge från vilket datorn snabbt återställs till sitt ursprungliga läge (normalt inom några sekunder) när du aktiverar den för att fortsätta att arbeta. Att försätta datorn i strömsparläge kan liknas vid att pausa en DVD-skiva. Datorn avbryter omedelbart alla aktiviteter, men är redo att starta igen när du vill fortsätta att arbeta.

Viloläge är ett energisparläge som främst är utformat för bärbara datorer. Medan strömsparläget sparar dina inställningar i minnet och drar lite ström, sparar viloläget alla öppna dokument och program på hårddisken och stänger sedan av datorn. Av alla energisparlägen som används i Windows, förbrukar viloläge minst energi. På en bärbar dator bör du använda viloläge när du vet att du inte kommer att använda datorn under en längre period, och du inte har tillfälle att ladda batteriet under tiden.

Hybridströmsparläget är i första hand utformat för stationära datorer. Hybridströmsparläge är en kombination av strömsparläge och viloläge det sparar alla öppna dokument och program i minnet och på hårddisken och försätter sedan datorn i ett energisparläge, så att du snabbt kan återuppta arbetet. Om ett plötsligt strömavbrott uppstår kan Windows därigenom återställa ditt arbete från hårddisken. När hybridströmsparläge är aktiverat försätts datorn automatiskt i hybridströmsparläge när du försätter datorn i strömsparläge. På stationära datorer aktiveras hybridströmsparläge som standardinställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här det som gäller för de olika lägena!

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Sleep-and-hibernation-frequently-asked-questions

Strömsparläget är ett energisparläge från vilket datorn snabbt återställs till sitt ursprungliga läge (normalt inom några sekunder) när du aktiverar den för att fortsätta att arbeta. Att försätta datorn i strömsparläge kan liknas vid att pausa en DVD-skiva. Datorn avbryter omedelbart alla aktiviteter, men är redo att starta igen när du vill fortsätta att arbeta.

Viloläge är ett energisparläge som främst är utformat för bärbara datorer. Medan strömsparläget sparar dina inställningar i minnet och drar lite ström, sparar viloläget alla öppna dokument och program på hårddisken och stänger sedan av datorn. Av alla energisparlägen som används i Windows, förbrukar viloläge minst energi. På en bärbar dator bör du använda viloläge när du vet att du inte kommer att använda datorn under en längre period, och du inte har tillfälle att ladda batteriet under tiden.

Hybridströmsparläget är i första hand utformat för stationära datorer. Hybridströmsparläge är en kombination av strömsparläge och viloläge det sparar alla öppna dokument och program i minnet och på hårddisken och försätter sedan datorn i ett energisparläge, så att du snabbt kan återuppta arbetet. Om ett plötsligt strömavbrott uppstår kan Windows därigenom återställa ditt arbete från hårddisken. När hybridströmsparläge är aktiverat försätts datorn automatiskt i hybridströmsparläge när du försätter datorn i strömsparläge. På stationära datorer aktiveras hybridströmsparläge som standardinställning.

så frågan återstår för att spara några kronor i månaden vilken är bäst att ha på? viloläge eller sparström läge ? om man nu har el kabeln in i laptopen hela tiden ,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så frågan återstår för att spara några kronor i månaden vilken är bäst att ha på? viloläge eller sparström läge ? om man nu har el kabeln in i laptopen hela tiden ,

Skulle väl som Sunshine oxå påpekade välja detta.

"Viloläge är ett energisparläge som främst är utformat för bärbara datorer. Medan strömsparläget sparar dina inställningar i minnet och drar lite ström, sparar viloläget alla öppna dokument och program på hårddisken och stänger sedan av datorn. Av alla energisparlägen som används i Windows, förbrukar viloläge minst energi. På en bärbar dator bör du använda viloläge när du vet att du inte kommer att använda datorn under en längre period, och du inte har tillfälle att ladda batteriet under tiden."

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle väl som Sunshine oxå påpekade välja detta.

"Viloläge är ett energisparläge som främst är utformat för bärbara datorer. Medan strömsparläget sparar dina inställningar i minnet och drar lite ström, sparar viloläget alla öppna dokument och program på hårddisken och stänger sedan av datorn. Av alla energisparlägen som används i Windows, förbrukar viloläge minst energi. På en bärbar dator bör du använda viloläge när du vet att du inte kommer att använda datorn under en längre period, och du inte har tillfälle att ladda batteriet under tiden."

Mvh

Mats H

men jag fattar inte ingen svarar på min riktiga fråga som är: spara el så att jag kan spara ett par kronor, vilket av följande alternativ laddar batteriet medans jag bara stängt av locket: Viloläge eller Sparströmläge? för jag bryr mig inte om att få allt upp till senaste använt på bärbara datorn eller att den drar lite ström medans jag surfar, utan jag är intresserad av vilket alternativ ska jag välja för att inte ladda batteriet medans locket är på ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allså batteriet styrs väl inte av operativsystemet på datorn, utan av laddaren och nån sort laddningsregulator som ser till att batteriet alltid är fullladdat, på viloläge eller avstängd spelar liksom inget roll just för laddningensskulle.

Dock så använder ju datorn mindre ström när den är i viloläge eller liknande, således så laddas batteriet mindre eftersom det är fullladdat mest hela tiden, och då går det åt mindre ström.

Men stäng av datorn, du kommer troligen inte märka nån skillnad annars.

En lapptopp som bara står på kan inte dra några mängder ström när skärmen har slocknat.

Stäng av helt enkelt, och dra ur laddaren ur väggen så drar det inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eva L!

Har också en laptop med 17 tums skärm och använder den som stationär. Batteriet har jag plockat bort, för så ska man göra enligt tillverkaren. Så använder du datorn mer som stationär, än bärbar, plocka ur batteriet. Annars får du dras med att batteriet laddas då och då, om den ska användas i olika miljöer.

I och med att strömkabeln sitter i väggen till adaptern, kommer också en viss mängd ström förbrukas. För att inte dra något, måste kontakten i väggen dras ur. Detta gäller i stort sett alla datorer, även om inga lampor lyser, är ström på. På den bärbara lyser strömlampan och drar således ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som OlleBull skrev här ovan, kan du alltid räkna med strömförbrukning så länge som kabeln sitter i ditt uttag. När batteriet väl är fulladdat, kommer ändå laddaren att dra lika mycket ström som tidigare. Det vill säga, om du alltid har den bärbara datorn inkopplad via eluttaget, kan du lika bra ta ut batteriet, samt stänga av datorn helt. Eftersom du ändå har en relativt ny dator, med Windows 7, tar inte boot-processen särskilt lång tid, dvs. ingen lång väntetid. Dra ut elkontakten också.

Annars, ta ut batteriet, välj "Vila" i menyn, och sedan låt datorn stå, detta bör också dra mindre ström än tidigare.

OBS! Kolla först i manualen för datorn om den har stöd för att kunna vara igång utan batteri!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömsparläget är ett energisparläge från vilket datorn snabbt återställs till sitt ursprungliga läge (normalt inom några sekunder) när du aktiverar den för att fortsätta att arbeta. Att försätta datorn i strömsparläge kan liknas vid att pausa en DVD-skiva. Datorn avbryter omedelbart alla aktiviteter, men är redo att starta igen när du vill fortsätta att arbeta.

Så strömsparläge är det nya ordet för det som tidigare har hetat vänteläge. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar angående laddning av batterierna...

Så länge sladden är i, laddas batteriet.. oavset om datorn är på eller inte.

Det i sin tur är inte bra för datorbatteriet, eftersom det behöver laddas ur helt då och då för att må bra och bibehålla kvaliteten.

Min rekomendation = Kör datorn på batteriet enda tills datorn säger ifrån, då stänger du av helt.

Stoppar i sladden, laddar till nästa dag, kör på som vanligt när batteriet är helt laddat, med sladden urdragen :rolleyes:

När du är färdig, viloläge eller sparläge.. kvittar, gör som du vill, viloläget spar mer ström... eftersom då är bara en liten del av minneskretsen aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer om strömförbrukningen i Windows 7. Cirka 1 watt i strömsparläge som synes.

http://blogs.msdn.com/e7/archive/2009/01/06/windows-7-energy-efficiency.aspx

What about turning my PC off?

So far, we have been talking about how to save power while the PC is ON. But, there are power savings to gain by entering low power modes when the PC is not in use. Many users simply Shut Down their computer when it is not in use, yet others use Sleep and sometimes Hibernate on mobile PCs. Windows features each of these power-saving modes so you can choose the right mode for how you use the system:

* Sleep : All of the open programs, documents and files are preserved in system RAM and the rest of the system is powered off. Because only memory is powered, Sleep consumes a very small amount of powertypically less than 1W on a mobile PC and typically less than 3W on a desktop PC. The primary benefit of Sleep is that resume is very fastmost systems resume from sleep in less than 2 seconds.

* Hibernate: All of the open programs, documents and files are copied from system RAM to the hard drive. The resulting file is called the Hiberfile. After RAM is copied into the Hiberfile, all of the PC is powered off. Hibernate is most often used on mobile PCs because it consumes nearly 0W on most laptops, and even if the battery does eventually drain, all of the open programs and documents are saved in the Hiberfile. As RAM continues to grow, and as some PCs have limited storage, Hibernate might not be the best option for folks. (As a quick tip, the disk cleanup wizard, or powercfg hibernate off, can remove the disk space pre-allocated to hibernate).

* Shut Down - This is a normal Windows shutdown, nothing is saved to memory or disk, and the system boots again the next time the system is powered on.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar angående laddning av batterierna...

Så länge sladden är i, laddas batteriet.. oavset om datorn är på eller inte.

Det i sin tur är inte bra för datorbatteriet, eftersom det behöver laddas ur helt då och då för att må bra och bibehålla kvaliteten.

Min rekomendation = Kör datorn på batteriet enda tills datorn säger ifrån, då stänger du av helt.

Stoppar i sladden, laddar till nästa dag, kör på som vanligt när batteriet är helt laddat, med sladden urdragen :rolleyes:

När du är färdig, viloläge eller sparläge.. kvittar, gör som du vill, viloläget spar mer ström... eftersom då är bara en liten del av minneskretsen aktiverad.

Ladda ur helt ska man inte göra med litiumbaserade batterier. http://ohsohightech.se/myter-och-fakta-om-batteriet-i-din-laptop-eller-mobiltelefon/

Redigerad av munketh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt annan fråga (stäng AV datorn Eva och dra ur sladden!) - Singlemalt, vad har du för bredbandsleverantör? (Eller Photoshop-program :-) Grym bildbyline!

Bredbandsbolaget via kabel i en HSB-fastighet. 100/100 men kan variera mellan 50-100.

Ingår dessutom i hyran och föreningen betalar bara 125:-/mån per lägenhet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredbandsbolaget via kabel i en HSB-fastighet. 100/100 men kan variera mellan 50-100.

Ingår dessutom i hyran och föreningen betalar bara 125:-/mån per lägenhet. :D

Fruktanvärt orättvist... vilken minister skall man klaga hos? ;)

(Telia 100/10 á 320:-/mån) :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...