Gå till innehåll

har fått två papperskorgar i mozilla thunderbird 3.0 ?


alex_m

Recommended Posts

Efter jag uppdaterat mozilla thunderbird från version 2 till 3.0 har jag fått två papperskorgar. de innehåller samma filer och länkar till samma "huvudplats"

hur får jag bort den ena. så att det bara finns en?.

antar att felet ligger iC:// documents&settings/applicationsdata/thunderbird

men jag vet inte vart för jag hittar inte någon dublett.

tänkte ta bort foldern helt för att installera om allt från början men då det inte är min mail så är

jag rädd att meddelanden samt addressbok kan försvinna.

någon som har något tips hur jag kan gå tillväga.

trevlig helg mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanför mapparna står det Smarta mappar, och till högar därom finns två pilar. Tryck på en av pilarna tills det står Alla mappar. Då skall du se endast en papperskorg.

Det skall väl bara finnas en papperskorg under "Smarta mappar" också...? Åtminstone har jag det! Det är ju lite det som är vitsen med smartamappar... gemensam inkorg, papperskorg, spam m.m. När man har flera mailkonton alltså! Slår jag däremot på "Alla mappar", så får jag en papperskorg under varje konto.

Hur som helst! Om ominstallation skulle bli aktuellt, behöver alex_m bara spara undan Profile-mappen, och lägga tillbaka den efter nyinstallationen... där finns alla mail m.m.

Exakt var den mappen ligger i en installerad Thunderbird vet jag inte, eftersom jag kör den portabla versionen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två konton med gemensam papperskorg (och övriga mappar), men under Smarta mappar dubbleras papperskorgen. Misstänker att det är en bugg. Mina konton och inställningar är överflyttade från Thunderbird 2.

Sökvägen är C:\Documents and Settings\[användarnamn]\Application Data\Thunderbird\Profiles

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du grejar något så vill jag rekommendera att ta en backup på all mail, kontakter, inställningar osv. Det görs jättelätt med gratisprogrammet MozBackup och det är lika lätt att återställa backupen om det skulle behövas. Jag tjatar ganska mycket om det programmet men det är för att det är så fantastiskt smidigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två konton med gemensam papperskorg (och övriga mappar), men under Smarta mappar dubbleras papperskorgen. Misstänker att det är en bugg. Mina konton och inställningar är överflyttade från Thunderbird 2.

Sökvägen är C:\Documents and Settings\[användarnamn]\Application Data\Thunderbird\Profiles

samma här detta händer bara när jag använder det nya visningsläget "smarta mappar".

Då jag ändrar till "alla mappar" försvinner problemet och endast en papperskorg visas.

På denna dator finns 4 windows konton (xp home ) och detta problem har bara inträffat på ett av dem.

Så jag är lite osäker vad det beror på.

I vilken fil i Thunderbird lagras Inkorgen,skickade meddelanden samt adressboken ?

kan ju testa mozbackup, men beror ju på vilka filer som programmet gör backup på. då det verkar som det är något fel någonstans som orsakar detta.

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...