Gå till innehåll

Datorn piper efter att ha kopplat in ny skärm


Recommended Posts

Jag köpte mig en ny skärm igår och vid första inkopplingen verkade inget vara fel. Gjorde lite inställningar och bekantade mig med den bara. Efter en stund gjorde jag en omstart av datorn eftersom jag kopplade ihop den med teven via en tv-out scartsladd. Då under omstarten gav datorn ifrån sig några högfrekventa pipljud och skärmen visade "ingen signal" men efter några sekunder så kom den igång ändå. Sen nu när jag skulle sätta igång datorn nu på morgonen så gjorde den likadant igen fast denna gång ville den inte gå igång alls. Högfrekventa pipljud följt av "ingen signal" på skärmen och sen vart den svart. Testade att stänga av datorn och prova igen men samma sak. Då drog jag ur tv-out kablarna som går från grafikkortet till teven för att testa de och då gick skärmen igång fast inte utan pipljuden igen.

Skärmen jag köpte är denna

Jag sitter på en XP dator med ett NVIDIA GeForce 9600 GT (512 MB tror jag) grafikkort.

Nån som vet? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har Du hämtat nya drivrutiner för denna bildskärm? Verkar vara så att datorn inte hittar just denna och övergår till föregående bildskärm som Du hade!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kabel har du monterat till grafikkortet?

Om du använder både "dvi" och "vga" kabel, blir skärmen svart, pga att den inte vet vilken drivrutin som ska laddas.

Rekomenderar dvi... för bästa bild till den skärmen

Anslut bara skärmen, ej tv-kablar när du installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kabel har du monterat till grafikkortet?

Om du använder både "dvi" och "vga" kabel, blir skärmen svart, pga att den inte vet vilken drivrutin som ska laddas.

Rekomenderar dvi... för bästa bild till den skärmen

Har ingen dvi kabel så jag använde den som medföljde en vga. Men eftersom grafikkortet bara har dvi utgångar så har jag en adapter emellan. Hade jag även med min gamla skärm.

En BeepCodesViewer kanske? ;)

Och vad ska jag använda den till? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det inte var slut med pipandet ;)

Nått problem kvarstår, kanske skulle det hjälpa om jag lyckades uppdatera drivrutinerna. Men det har jag inte klurat ut hur man gör än.

Ytterligare ett problem som har med detta att göra också, köpte en dvi kabel för att få ännu bättre bild och när jag skulle koppla in den så passade den inte ens? Jag visste inte att det fanns flera sorters dvi kablar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack då vet jag det i alla fall. Då skall jag ha en DVI-D och inte en DVI-I som jag köpte, tror ni att det funkar om man bryter loss de fyra extra kontakterna på DVI-I kabeln? Då ser den ju ut som en DVI-D?

Fast det jag skulle vara mest intresserad att veta är hur man uppdaterar skärmen? Jag får inte kläm på drivrutinsfilerna jag laddade ner på benqs hemsida :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej detta håller inte i längden. Datorn blir allt mer svårstartad tack vare skärmen som inte verkar gilla min dator. 1 långt pip och två korta (möjligtvis 3 korta) och skärmen kommer inte igång och jag får stänga av och sätta igång dator och skärm igen. Nån som har en aning vad jag ska ta mig till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 långt pip och två korta

Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information

Om jag får veta lite om din dator så kan jag kanske leta upp en manual och se om jag kan hitta någon inställning i bios. Jag behöver Datorns Namn & produktbeteckning, eller moderkortets märke & produktbeteckning om det är ett hemmabygge.

Vad är det för drivrutiner du har laddat ner från Benq... jag kan inte hitta något sådant på skärmens hemsida. Det är dessutom en Plug´nPlay-skärm, som inte behöver några extra drivrutiner.

http://benq.se/products/LCD/index.cfm/dtype/S/page/downloads/product/1070

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn köpte jag i delar från datorbutiken och lät dem sätta ihop den.

Här är en komplett lista kopierad från ordermailet.

Cooler Master Elite 330 Miditower without PSU/utan nätagg.

CMELITE330 1

Corsair VX Series PSU CMPSU-450VXEU 450W 120mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V

CAPSUVX-450 1

Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

ASP5B 1

Intel Core 2 Duo E7200 2.53GHz 3MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

IE7200R 1

Arctic Cooling Freezer 7 PRO Heat Pipe Socket 775

ACFZ775P 1

Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X2048-6400 2x1GB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz CL5-5-5-18

2GBTWXD2800 1

Seagate Barracuda ST3250410AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2

SGB10-250S2-3GB 1

Samsung SH-S223F/BEBE DVD±RW Dual-Layer 22X BLACK bulk SATA

SAMSH-S223FBEBE 1

Leadtek GeForce 9600GT HeatPipe 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

LT9600GT-HP 1

Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1

CRESBAUDBULK 1

Microsoft Windows XP Home SP3 Svensk OEM (endast med ny hårdvara)

WINXPHOSV-3 1

Det enda jag lagt till i efterhand är ett par hårddiskar, annars har jag knappt öppnat den.

Detta är de drivrutiner jag funnit men inte kommit på hur man ska installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att prova dom drivrutiner du har hittat...! Gå till Kontrollpanelen/System/Maskinvara/Enhetshanteraren... och leta upp skärmen i listan.

Högerklicka på skärmen och välj "Uppdatera drivrutin..."

Sen får jag improvisera lite eftersom jag inte har något riktigt XP-system... men du skall i alla fall inte leta efter drivrutiner automatiskt, utan välja alternativet där du får ange platsen för dom nya drivrutinerna själv. Sedan bläddra fram till den uppackade mappen "G2220HD"... väl där väljer du "G2220HD.inf" och okejar.

Jag skall så fort jag hinner, leta reda på en manual och kolla lite inställninga m.m. Kan hända du behöver uppdatera fler drivrutiner: ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag får gratulera! Det är ofta det enklaste o mest uppenbara valet av felåtgärd som är det rätta.. säger jag inte för att pika dig på nåt sätt,, denna tråd är en läxa även för mig inför ev. kommande problem av liknande slag. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...