Gå till innehåll

[Löst] Bifogade filer blir winmail.dat


Recommended Posts

För det allra mesta går det bra att bifoga filer med Outlook, men hos vissa mottagare visas mina bifogade .jgp och .pdf-filer som winmail.dat, som inte går att öppna.

Vad kan det bero på?

Det kanske gäller andra filtyper också men det har jag inte testat eller fått bekräftat.

Det finns ett gammalt dokument som beskriver problemet om man kör Outook 2003 och bifogar rtf-filer, men jag kör Outook 2007 och använder Word som e-postredigerare så jag kan inte inse att detta är tillämpligt.

Det har inget med W7 att göra för det var lika dant under Vista.

Redigerad av Greybird
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Det var tydligen svårt det här.

Så småningom hittade jag ett inlägg på ett forum någonstans i världen ett tips om att det kunde vara BCM som orsakade eländet. Och det var det, fastän alla e-postadresser i BCM har Internet-formatet Låt Outlook avgöra bästa format att skicka med som ska resultra i HTML-format. Nu har jag testat och funnit ut:

om jag genererar ett e-postmeddelande från Konton eller Affärskontakter i BCM och bifogar en pdf eller jpg-fil, får mottagaren den bifogade filen som winmail.dat

om jag genererar ett e-postmeddelande från Skärmklippverktyget får mottagaren filen som winmail.dat

om jag däremot först skapar ett e-postmeddelande och i det klistrar in bilden från skärmklippverktyget blir det korrekt.

om jag genererar ett e-postmeddelande från MS Office Picture Manager blir den skickade filen korrekt

om jag genererar ett e-postmeddelande från Windows Live Photo Gallery blir den skickade bilden korrekt

om jag från utforskaren högerklickar på en pdf- eller jpg fil och väljer skicka som e-post blir det också rätt.

Jag tror inte att M kommer att rätta till problemet i Office 2010 eftersom det inte blivit rättat i varken Office 2003 och Office 2007. Därför kommer jag att dra över Konton och affärskontakter från BCM till Kontakter i Outlook och avinstallera BCM.

Sedan måste jag komma ihåg allt aldrig generera e-postmeddelanden från skärmklippverktyget utan alltid klistra in urklippet i redan från Outlook genererat meddelande.

Ni har väl upptäckt vilket fantastiskt bra skärmklippverktyget är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett gediget detektivarbete... kan säkert komma till användning för fler!

Vad gäller skärmklippverktyget så fungerar det, men är egentligen väldigt primitivt och "basic". Själv använder jag sedan många år FastStone Capture som öppnar en hel värld av möjligheter, jämfört med Windows skärmklippverktyg. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...