Recommended Posts

Support for Postscript based OpenType fonts

There are many high quality commercial and free OpenType fonts that are based on Postscript outlines. They are now supported for formatting, printing, PDF-export and display.

http://www.openoffice.org/dev_docs/features/3.2/rc2.html

Detta är en välkommen förbättring i 3.2.0. Också gamla Typ 1-fonter fungerar, men då dessa inte är Unicode-kodade, försvinner eller ersätts allt utanför Latin (standard) vid export till pdf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OpenOffice.org 3.2.0 ”stabil” har släppts, än så länge endast på engelska. En jämförelse visade dock att OOo_3.2.0_Win32Intel_install_en-US.exe är identisk med OOo_3.2.0rc5_20100203_Win32Intel_install_en-US.exe. Signeringstillfälle: den 3 februari 2010 07:28:51; SHA-1: DC9C3CD1848DA0869F97876C8D5F0FB3F2ADF24F

Redigerad av JoWa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OpenOffice.org 3.3.0 stabil

Den stabila versionen är identisk med RC10 (jag jämförde en-US-filerna), så dessa länkar duger fint för att hämta 3.3.0 (OOO330m20, bygge 9567) på svenska:

Utan Java: http://ftp5.gwdg.de/pub/openoffice/extended/3.3.0rc10/OOo_3.3.0rc10_20110118_Win_x86_install_sv.exe

Med Java: http://ftp5.gwdg.de/pub/openoffice/extended/3.3.0rc10/OOo_3.3.0rc10_20110118_Win_x86_install-wJRE_sv.exe

OpenOffice.org 3.3 New Features

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var inne på hemsidan inatt och kikade lite och funderade på att ställa frågan, VAD är skillnaden och varför bör man välja LibreOffice? Men det är kanske en svår fråga då. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var inne på hemsidan inatt och kikade lite och funderade på att ställa frågan, VAD är skillnaden och varför bör man välja LibreOffice? Men det är kanske en svår fråga då. :)

Ett par kvalificerade gissningar/åsikter...!

1. Snabbare och mer hängiven utveckling (det är trots allt avhoppade OOo-utvecklare vi talar om).

2. Snyggare interface! :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att förklara varför, men LibreOffice känns som det bättre valet... :unsure:

Lutar också åt det. Känns som om Open Office sakta men säkert kommer att gå samma öde till mötes som andra program som har "splittrats" där den gamla delen sakta tynar bort.

Redigerad av Cynthia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabbstartsikonen som dyker upp i aktivitetsfältet är ju identiska för båda programmen. :angry:

Tycker de kunde lagt en kvart på att hitta på en egen ikon i Libreversionen. :(

Annars verkar det funka ok med gamla makron skrivna i OpenOffice i Libreversionen. Alltid något. :)

Redigerad av Cynthia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande innehåll

• Av MrBigSpender
      Hej,
      Jag har haft flera versioner av Office på min dator Office 11, Office 12, Office 14 och nu Office 16.
      Nu prenumererar jag på Office 365 (version 16).
      När jag tittar i programmappen så är de tidigare versionerna av office kvar.
      I Office 11, Office 12 mapparna finns ett fåtal filer.
      I Office 14 mappen finns en drös med filer - gissar att det är hela office
      I office 16 finns ett fåtal filer
      I kontrollpanelen under program och funktioner finns enbart Microsoft Office 365 - sv-se
      Kan jag ta bort alla mappar förutom Office 16?
      Förutom dessa program har jag även Microsoft Project 2010 och VIsio 2010 men de ligger väl utanför Office

• Av IngerIM50
      Hej,
      jag har Office 365 som kom med datorn när jag köpte den, men jag vill inte ha denna Office eller prenumerera på den
      men trots att jag inte aktiverat det så får jag upp hela tiden ett meddelande att det finns uppdateringar för Office
      så jag tänker det är lika bra att avinstallera Office
      Men jag har det på 4 olika språk
      får jag det avinstallerat helt ( Office, excel, Powerpoint osv ) via kontrollpanelen ?
      eller är det bättre att använda verktyget Easy Fix ?
      som jag läst om här:
      https://support.office.com/sv-se/article/Video-Avinstallera-Office-dc998d82-350e-432b-a09f-a5225d10b90d?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE#ID0EAABAAA=Avskrift
      tar det bort allt i office....även på de olika språken ?

• Av calderon
      Hej alla !!
      När jag öppnar ett nytt Word dokument så ställer sej plötsligt markören längst upp i dokumentet.
      Måste ha kommit åt nån inställning men kommer inte på var jag återställer. Hjälper inte att ändra marginalerna :-(
    • Av CGD
      Vad finns det för gratis officeprogram som har svensk ordlista?
    • Av BertL
      Har fått en märklig bug i min bok som skall lämnas till tryck om bara några dagar. På utskrift syns den som en avstavning mitt på en rad med ett långt mellanrum mellan orddelarna. I filen är det avstånd mellan ord och markören försvinner vid eller nära avståndet. Det blir ingen skillnad för att jag visar dold text m.m. Det extra utrymmet på raden som buggen skapar är ändå tomt. Det hjälper inte att to bort text eller ens ett helt strycke. Bugen dyker upp på samma rad i alla fall.

Har Windows 2010 och Office Standard 2010, 64-bitarsversionen. Boken är på drygt 400 sidor och drygt 700 tecken med blanksteg.
    • Av BertL
      Behöver ändra innehållet i mallar i Word.

Förr var det bara att öppna en mall och sedan spara den som en mall. Den fick då automatiskt rätt sökväg. Nu sparas den i stället i den katalog där jag senast öppnat ett dokument eller direkt under "Mina dokument". Sökvägen till mallarna i Word är också en väl bevarad hemlighet i programmet (och de verkar inte heller längre gå att ändra). 

Jag vet inte vilken Wordversion jag har (hjälpmenyn finns inte längre den informationen och den kommer inte heller upp under frågetecknet längst till höger, så jag vet inte ens var jag skall leta), men tror att den kanske heter Word 2010. I alla fall är det Windows 7.