Gå till innehåll

Köra program BÅDE i XP och Win7 i ett dual-boot scenario


thomcats

Recommended Posts

Hej,

Har installerat Win7 64b parallellt med XP 32b på min dator. XP var det OS, som var installerat först. Win7 ligger sida vid sida med XP på en hårddisk - de har givetvis var sin partion - och övriga program samt alla mina dokument huserar på varsin av två partioner på en annan hårddisk.

Över en övergångsperiod, under vilken jag kommer att köra både Win7 och XP, kommer jag att vilja kunna arbeta med alla program i båda OS.

Jag utgår ifrån att det måste till en installation av de övriga programmen för att Win7 skall kunna känna igen dem och arbeta med dem - särskilt som detta är en 64b-version och inte 32b.

Frågan är då om jag skall installera om de övriga programmen på deras nuvarande plats där de redan ligger - dvs på den andra hårddisken i en särskild partion - eller skall jag installera Win7:s version av programmen på ett särskilt ställe på datorn - kanske t o m i en särskild partion?

Mycket tacksam för synpunkter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ska använda på W7 x64... installeras när du är inloggad i W7, och dessa prog kommer inte att fungera samtidigt i xp.

Wxp's program kommer inte att fungera i w7.. om det var det du menade.

Kort: separata installationer av alla program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ska använda på W7 x64... installeras när du är inloggad i W7, och dessa prog kommer inte att fungera samtidigt i xp.

Wxp's program kommer inte att fungera i w7.. om det var det du menade.

Kort: separata installationer av alla program.

Va' BRA! och TACK! :lol: Eftersom jag har gott om plats i burken, så kan jag ju lägga W7:s program på en helt separat partion. Och sen behöver jag inte fundera på att jag av misstag skulle blanda ihop saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast, varför installera programmen på en anna partition än den du har resp OS på? Det tjänar gu ju inget på.

Jag förstår vad du menar, men jag har alltid haft för vana att ha OS på separata platser med så lite andra program som möjligt (somliga måste man ju ha där trots allt). Detta för att rädda data om något skulle hända. Har redan haft anledning vara tacksam för att W7 funnits isolerad på en partion, då jag varit tvungen att ominstallera den två gånger redan, till följd av att jag inte visste om att Acronis DD inte var helt kompatiblet med W7. I alla fall inte den versionen jag haft tillgång till. Kan nog tänka mig att de uppdaterat nu förhoppningsvis. Men så är det i min dator i alla fall och eftersom jag har plats, så kan program och dokument ligga skyddade på andra platser i datorn.

Cheers! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du vet att även om du installerar programmen på annan partition så lagras ju ändå data under C:\ProgramData och under C:\Users\%namn%\AppData\Local, LocalLow resp Roaming?

/G

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du vet att även om du installerar programmen på annan partition så lagras ju ändå data under C:\ProgramData och under C:\Users\%namn%\AppData\Local, LocalLow resp Roaming?

/G

Javisst, det vet jag. Men programmen, såsom jag en gång installerat dem med de komponenter jag valt, finns bevarade på det ställe där jag ursprungligen lagt dem och det gör det så mycket lättare att återskapa efter en eventuell krasch. Har man så också en bra och omfattande backup, så är man nästan 99,99% intakt.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...