Gå till innehåll

USB överföring segar datorn


fetis

Recommended Posts

Nu har min dator börjar dumma sig när jag ska överföra filer till mitt USB minne. Oftast handlar det om när det är flera filer, eller en större fil på ca 300 MB. Det går bra att överföra till en början men ungefär halvvägs så laggar datorn extremt och kan knappt trycka på något. Efter en stund kommer det upp ett meddelande att det gick inte hitta filen, men datorn fortsätter lagga tills jag har lyckats starta om datorn. Även om jag drar ut USB minnet så fortsätter datorn lagga.

Jag har provat flera olika USB minnen och samma sak händer. Jag har även provat USB minnena på en annan dator och där fungerar de som det ska.

Jag använder Windows 7 64bit, och det gör de andra datorerna också jag har provat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle absolut råda dig att felkontrollera din hårddisk ifall du har läs/skrivfel på den så att det kanske är så att den behöver bytas ut.

start > kör -> cmd

skriv:

chkdsk c: /R

och välj ja på att schemalägga kontrollen vid nästa omstart.

(självklart kan du byta ut c: ifall du har flera / andra enheter på datorn där problemet uppstår)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddisken håller på och går sönder på ett sådant sätt att det blir fler och fler trasiga områden ju mer den används så är det inte bra att köra chkdsk eftersom den kraftiga hårddiskanvändningen gör hårddisken ändå sämre.

Om man misstänker hårddiskfel så se först och främst till att alla viktiga filer är säkerhetskopierade och sedan kan man köra hårddisktillverkarens testprogram som ger en bättre utpekning av trasig hårddisk än chkdsk.

Om man inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...