Gå till innehåll

Hårddisk börjar krångla


CGD

Recommended Posts

Min WD Black 750 GB började krångla igår. Den har tre partitioner varav en innehåller mina musikfiler. Där har jag en katalog på 35 GB där jag bara har musik i Flack. När jag markerar denna katalog går hela datorn ner och jag får vänta fem till tio minuter innan det fungerar igen. Under tiden arbetar disken för fullt. Jag har inte lagt till något nytt. Jag har kört några kontrollprogram som alla rapporterar, inga fel.

Vad gör jag nu? Formatera hela partitionen eller vadå.

Kör Windows XP Pro och vad jag kunnat se fungerar resten av disken felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte med indexering, previews eller nåt annat konstigt jox i t.ex Windows Media Player att göra? Att något är inställt på att göra något som tar en ruskig tid med så många/stora/flac filer i en katalog? Om allt nu ligger i just den katalogen och inte uppdelat i underkataloger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje CD ligger i en egen underkatalog. Men felet är underligare än vad det såg ut att vara. Det fungerade helt felfritt senast i lördags. Om jag tar upp Windows utforskaren och letar upp en CD via det vänstra fönstret är det inga problem. Om jag använder mig utav det högra fönstret blir det stopp så fort jag kommit fram till FLAC katalogen. Jag har ju nu två exemplar utav mina mediafiler. Ursprungliga platsen och allt som jag kopierat till en annan hårddisk och felet är lika på bägge. Den katalog med underkatalog som innehåller mina Mp3 är 40 GB stor och den ger inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har med indexeringen att göra...

När du klickar i vänster fält, behöver du inte indexera innehållet, vilket du får göra om du klickar på höger sida.

Prova ett tömma prefetch-katalogen om den skulle ha något med saken att göra. Tanken är att om du haft filer där som inte finns längre, men i prefetch finns det hänvisning till dessa filer, och då tar det tid innan den slutar söka.

Alternativt kan du prova att avaktivera indexeringen och starta om datorn, starta indexeringen igen och låta den indexera upp alla kataloger igen. Det kommer att ta lite tid, men det fungerar kanske i slutänden.

Edit:

Om problemet skulle vara WMP, som ska hämta uppgifter från nätet, varje gång du startar, kan du avaktivera den funktionen och indexera om via wmp också.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löst problemet, tror jag. Men varför felet uppstod vet jag inte.

I min Flac mapp fanns förutom mappar för de olika CD:n en mapp för alla spellistor, m3u filer. När jag raderade denna fil fungerade allt som vanligt. Men jag har använt detta under lång tid. Det var lätt att spela olika CD:n när alla m3u filer var samlade i en och samma katalog.

Tack till de som hjälpte till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...