Gå till innehåll

näringsidkande under helger


Recommended Posts

Ev. skaffa F-Skattsedel och prova i mitt närområde köra igång datorsupport/hjälp etc.

Backup, ominstallationer, installationer, monteringar osv.

Jag har gjort detta mycket innan på min fritid utan att ta betalt i kronor.

Men känner att nu får det vara nog med gratistjänster och kan jag käna en hacka på det så varför inte?

Var kan man lägga sig prismässigt utan att skämmas?

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Du kan dock ta 150:- i timmen utan att skämmas!!!! ;) Så har jag gjort förr åxå, men ledsnade på det hela då folk inte ville betala för utförd tjänst... Jag kan tillägga att, man får väl tjäna ihop till 250.000 om det visar sig att man har detta som hobby??? Kan ej precisera detta i nuläget, men det finns dom som kan detta åxå! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första måste du vara väldigt duktig, om du skall ta betalt..annars kan ju kunderna lika väl gå till en datorbutik

och få sin dator lagad.

finns det däremot ingen butik i din närhet, så skulle du väl kunna ta ca: hälften av vad dom tar i en datorbutik,

och jag har för mig att dom tar ca: 300:- i timmen, så 150:- är väl inte så hutlöst om det inte gäller dina kompisar,

då kan man ju inte ta betalt timmvis...utan det får väl då bli ett fast pris eller att du kräver en gentjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första måste du vara väldigt duktig, om du skall ta betalt..annars kan ju kunderna lika väl gå till en datorbutik

och få sin dator lagad.

finns det däremot ingen butik i din närhet, så skulle du väl kunna ta ca: hälften av vad dom tar i en datorbutik,

och jag har för mig att dom tar ca: 300:- i timmen, så 150:- är väl inte så hutlöst om det inte gäller dina kompisar,

då kan man ju inte ta betalt timmvis...utan det får väl då bli ett fast pris eller att du kräver en gentjänst.

Om man ser till det stora hela så gör jag en butiks arbete på halva tiden om jag så vill.

Och här handlar det bara om lättare tjänster till en början.

Men som ett ex. En kompis var uppe med ett "objekt" i butik. Han fick hem den men det funkade inte.

Kom till mig, jag hittade felet på några minuter. Därav så kunde han betalat mig fr. 150kr

i stället för butikens 600kr.

Men summa sumarum så tänker jag främst på äldre eller okunninga som ev. kan tänkas behöva hjälp till ett bra pris gentemot butik som

inte alltid är kunniga på ens väldigt enkla saker. Många historier har man ju hört o tänkt "faen man skulle ta hans arbete..."....;-)

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med:

man får väl tjäna ihop till 250.000 om det visar sig att man har detta som hobby??? Kan ej precisera detta i nuläget, men det finns dom som kan detta åxå! :D

Rena penga, utan skatt, F-skattsedel eller vad?

Och ja ,det tar nog sin tid att komma upp till den summan.

Arbeten är tänkt till en början att göras i viss mån under helger 10:00-20:00

Besök +ev. mottagande/tidbokning övrig tid dvs. kvällar Måndag- Fredag.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med:

Rena penga, utan skatt, F-skattsedel eller vad?

Och ja ,det tar nog sin tid att komma upp till den summan.

Arbeten är tänkt till en början att göras i viss mån under helger 10:00-20:00

Besök +ev. mottagande/tidbokning övrig tid dvs. kvällar Måndag- Fredag.

/Anderzzon

Hobbyverksamhet tror jag att det är. Måste regga sig och betala skatt, men betydligt billigare än HB & AB. Äh! Finnes folks som kan precisera närmare!!!!! Men något i den stilen. :)

Kolla denna & ladda ner!

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ev. skaffa F-Skattsedel och prova i mitt närområde köra igång datorsupport/hjälp etc.

Backup, ominstallationer, installationer, monteringar osv.

Jag har gjort detta mycket innan på min fritid utan att ta betalt i kronor.

Men känner att nu får det vara nog med gratistjänster och kan jag käna en hacka på det så varför inte?

Var kan man lägga sig prismässigt utan att skämmas?

/Anderzzon

Det kan nog gå att ta betald för sina tjänster och om man håller sig inom sina kunskapers råmärken och säger nej till något man är tveksam till.

Du bör tänka på att ett F-skattsedel-innehav eventuellt kan påverka din ekonomi i fall du blir arbetslös och behöver A-kassa, kolla upp sånt om du är i A-kassa.

Annars bara; lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hobbyverksamhet tror jag att det är. Måste regga sig och betala skatt, men betydligt billigare än HB & AB. Äh! Finnes folks som kan precisera närmare!!!!! Men något i den stilen. :)

Kolla denna & ladda ner!

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Herregud, en skulle behöva revisor om det ger överskott.

Men det tror jag inte det kommer att göra i och med att summorna är så små så man slipper allt vad det heter.

Men det verkade ju inte helt lätt de där blanketterna, dekleration, skatt moms o hans moster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud, en skulle behöva revisor om det ger överskott.

Men det tror jag inte det kommer att göra i och med att summorna är så små så man slipper allt vad det heter.

Men det verkade ju inte helt lätt de där blanketterna, dekleration, skatt moms o hans moster.

Får ju ta inkomt till 12.500, utan att redovisa i.a.f.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ju ta inkomt till 12.500, utan att redovisa i.a.f.... :D

Per månad eller år?

Skatt o moms då o hela fadderullan?

Låt säga att jag får in 1.000kr ena månaden och 1.500 kr den andra.

Rakt ner i plånboken utan krusseduller? Ingen moms, skatt, osv?

Annars så är ju t.om en hundralapp extra mer än välkommen ner i plånboken :-)

Å att inte behöva bry sig om något mer än att stoppa dem resterande efter omkostnaderna däri vore ju kalas.

Redigerad av Adnerzzon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Skatteverkets broschyr som Sunshine länkade till förut står det så här:

I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga.

Undantag

Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svam-

par och kottar som du själv plockat under ett

inkomstår är skattefri till den del den inte över-

stiger 12 500 kr. Detta gäller bara om inkomsten

Tillägg: Det brukar finnas studiecirklar som handlar om att starta eget. Om det finns någon sådan på din ort så kan det vara ett bra sätt att börja förstå vad som gäller t ex skattemässigt.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

tänk vad pengar folk skulle spara om de bara kunde anstränga sig att lära sig de mest grundläggande om datorer.

så fort datorn råkar pipa eller inte startar som den brukar är det raka vägen ner till "datorbutiken".

hade jag tatt betalt av den polaren jag hjälpt genom åren skulle jag vart miljonär vid detta laget.

i 99% av fallen handlar det om rent förnuft,och att se till att ha datorn uppdaterad och ett bra antivirus-program.

men det skall pillas och ändras,testas med saker som inte de vet nåt om.

sedan så har xp råkat blivit segt eller inte startar som de brukar.

suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...