bornor Posted January 28, 2010 Share Posted January 28, 2010 (edited) Ibland vid omstart/start av datorn får jag BSOD med föjande meddelande "BAD_POOL_CALLER 0x000000c2". Dumpfilen hänsvisar till filen iaStor.sys som avser något för Raid via Intel. Var kan man hitta en uppdaterad fil. Jag kör Win7 x64. Jag har två hårddiskar men kör inte raid. Edited January 28, 2010 by bornor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 28, 2010 Share Posted January 28, 2010 Har du en Dell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bornor Posted January 28, 2010 Author Share Posted January 28, 2010 Jag har inte en Dell utan en HP m9363.sc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted January 28, 2010 Share Posted January 28, 2010 Har du kollat upp allt som HP har skrivit när det gäller Windows 7 på din dator? http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?lc=en&dlc=en&cc=us&softwareitem=pv-64493-1&product=3757524& Länk Upgrading to Windows 7 Kan ju vara bra att gå igenom vad de har för drivrutiner där också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bornor Posted January 29, 2010 Author Share Posted January 29, 2010 (edited) Hej Cecilia, Jag har kollat dump-filen och det är filen iaStor.sys som ställer till det som har med Intel Matrix Storage att göra. Jag har ingen lösning ännu men fortsätter leta. Edited January 29, 2010 by bornor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted January 29, 2010 Share Posted January 29, 2010 iaStor.sys är en drivrutin. HP har ju en lång lista med problem med drivrutiner efter en installation av Windows 7 på just den datorn och hur man kommer förbi dem, bland annat så är "bluescreen" nämnt där. Även om det är i iastor.sys kraschen sker så kan det ju bero på att där finns något annat program som anropar den på ett felaktigt sätt så det kan ju vara viktigt att göra allt som HP skriver att man ska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted January 29, 2010 Share Posted January 29, 2010 Intel Matrix Storage används väl bara för att konfigurera / övervaka raid enheter? avinstallation av det, borde väl om inte annat lösa problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted January 29, 2010 Share Posted January 29, 2010 Används även för SATA-hårddiskar i största allmänhet i datorer med SATA-controller (chipset) från Intel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted January 29, 2010 Share Posted January 29, 2010 Du kan ev. skaffa denna för att kolla vad burken innehåller: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18498&ProdId=861〈=eng Prova : http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=18494&ProdId=2842〈=eng Prova : http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId=2101&DwnldID=17882〈=eng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bornor Posted January 29, 2010 Author Share Posted January 29, 2010 Jag har laddat chipset utility men den vill inte låta sig köras trots att jag är adminstratör och klickar på "Kör som adminstratör" Win7 klagar ändå på att jag inte är adminstratör, konstigt. Nu bifogar jag en bild på sytemegenskaper i enhetshanteraren, där det står något om chipset. Vad ska jag ladda ner för något och göra sen. Tack för hjälp så här långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 29, 2010 Share Posted January 29, 2010 (edited) Rekommenderat från andra supportsidor är att ladda hem och installera Intel Matrix Storage Bläddra ner till Windows 7 x64 i opertivsystemslistan och välj drivrutin Edited January 29, 2010 by Venoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bornor Posted January 29, 2010 Author Share Posted January 29, 2010 (edited) Tack Venoms, Jag laddade ner filen och installerade. Installationen och omstarten gick smärtfritt. När jag sedan sökte på filen iaStor.sys så såg jag att den hamnade på ytterligare ett ställe. Nu är bara att hoppas att det fungerar för problemet uppstår inte dagligen utan det har varit ca 4-5 veckor mellan varven och i synnerhet i samband med en defragmentering av systemfiler. Tack så mycket och ha en bra kväll Edited January 29, 2010 by bornor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Jag har laddat chipset utility men den vill inte låta sig köras trots att jag är adminstratör och klickar på "Kör som adminstratör" Win7 klagar ändå på att jag inte är adminstratör, konstigt. Nu bifogar jag en bild på sytemegenskaper i enhetshanteraren, där det står något om chipset. Vad ska jag ladda ner för något och göra sen. Tack för hjälp så här långt. Du kan prova med att uppdatera drivisar ifrån enhetshanteraren ( en i taget ). Kan eventuellt använda Driver Detective också. http://www.drivershq.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bornor Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 Hej igen, Nu har jag igen fått en "blåskärm" med meddelandet "BAD_POOL_CALLER" Det dök upp i samband med defragmentering av hårddsiken. Två rader i dumpfilen är markerade är det någon som kan komma på något ytterligare vad det kan vara? Se bifogade bild Hälsningar Bornor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Har du gjort något minnestest, med MEMTEST? Om inte, gör det och posta resultatet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bornor Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 Hej Venoms, Jag har just påbörjat en MEMTEST och får alldeles i början ett felmeddelande på någon minnemodul. Det kommer att ta tid. När testen är klar kommer jag att testa minne för minne, 4st x 2 Gb, för att se vilken modul som falerar. Jag tänkte/trodde inte att det kunde vara minneskretsarna då de är ganska nya. Som sagt man ska inte tro. Jag återkommer med resultat, vilket tyvärr torde dröja en eller annan dag. En än gång tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bornor Posted February 3, 2010 Author Share Posted February 3, 2010 Hej igen, Memtest kört på varje minnesmodul, inget fel på någon minnesmodul. Sedan körde jag memtest när samtliga minnen satt i burken åter igen inget felmeddelande denna gång. Kan det vara så enkelt att bara ta bort minnena och sätta tillbaka dessa? Kan ju möjligen ha varit någon oxidering e dyl. Nu är det bara att hoppas att "blåskärmen" inte kommer tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Ja minnen är känsliga skumma grejer. Ibland kan det hjälpa att bara byta plats på 2 kretsar, vilket du kanske råkade göra medans du testade dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.