Gå till innehåll

Höghastighets usb försvinner efter ett tag!?


Vlad

Recommended Posts

Hej.

Ett konstigt problem igen. Nu, några månader efter formatering/nyinstallation av XP så kommer en ruta upp som säjer att "Canoscan 5200F är en höghastighets USB enhet som körs i nedsatt hastighet när den är ansluten till en USB port som inte stöder höghastighet."

"Inga höghastighets-USB-styrenheter är installerade på den här datorn."

Jag har ett ASUS P5LD2 med 8 st USB2 portar som fungerat i höghastighet tidigare.

Hur installerar jag tillbaka USB2.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du provat Intel's drivrutiner.... Det är en länk för 945 chip...som du har på ditt moderkort.

Du kan prova att byta drivrutin genom att gå till enhetshanteraren och högerklicka på din strulande enhet och uppdatera drivrutinen via nätet eller att ominstallera den. Nöj dig inte med att maskinen säger till dig att det inte finns någon bättre drivrutin...byt den som finns.

En annan möjlighet är att (iaf vad jag läst på fler andra ställen) det är en fråga om power supply...det kan vara så att din usb 2.0 grej, vad du nu har inkopplat drar lika mycket ström som din usb 2.0 hub ger, om så är fallet så fallerar din hub efter ett tag.

Lösningen till ett sådant problem är att köpa en usb 2.0 hub med egen strömförsörjning och stänga strömmen till de integrerade enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Intels drivrutiner är provade.

Har testat att avinstallera USB helt i enhetshanteraren koppla bort alla USB enheter samt "tvingat" in de nya drivrutinerna.

När jag kopplar in endast en usb enhet kommer meddelanderutan om höghastighets usb saknas.

Knasigt fel det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skumt detdär...

Jag läste på nätet, att ibland var den enda hjälpen att installera allt igen från början, en total ominstallation alltså men jag anser att det är inte den första väg att välja...utan den sista när man slutat att hoppas...

Har du provat att installera sp2 igen? Den gar uppdaterade drivar för usb 2.0 i windows xp.

Om du har de senaste chip-driven, bör du ha den senaste xp-driven också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak till...

När du avinstallerade dina drivrutiner, tog du bort de som var dolda då?

Start -> högerklicka "Den Här Datorn" -> Hantera -> Enhetshanteraren (v sida), när du ser alla enheter på h sida, högerklicka på enhetshanteraren på v sida och välj "Visa, visa dolda enheter".

Nu på h sida om du bläddrar ner lite har du alla usb drivrutiner, ta bort dem och starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips bara...

När du gjort installationen av xp, moderkortsdrivrutiner, sp2 och uppdateringar i nämnd ordning, gör en ASR innan du fortsätter....eller om du vil vänta tills du är färdiginstallerad :D .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 år senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...