Gå till innehåll

Webcam i laptop funkar ej


Hans42

Recommended Posts

I min Amilo laptop sitter en webcam som slutat fungera. Dvs jag får meddelandet "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)" när jag letar i Enhetshanteraren - USB-styrenhet - Unknown Device.

Jag har testat med en HDD med Windows7 och Ubunto samt en HDD med Vista, men samma negativa resutltat.

Någon som har kunskap om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar varierar mycket hur kunniga de är i supporten så det kan löna sig att ringa en gång till och hoppas att det blir en kunnigare person som svarar.

Är någon av dessa installationer du har testat med densamma som datorn levererades med? För i så fall kan det ju vara att hårdvaran för har gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felkod (43) finns att läsa om på Microsofts sida. Hoppas denna hjälper dig!

Kod 43

Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)

Rekommenderad lösning

Från en av drivrutinerna som styr enheten har överförts information till operativsystemet om att det har uppstått ett fel på enheten.

Om du redan har kört Felsökningsguiden kan du läsa maskinvarudokumentationen och få mer information om att diagnotisera problemet.

Länk.

http://support.microsoft.com/kb/310123/sv

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan möjligen uppdatering av BIOS vara anledningen till att min Bison Camera inte längre vill fungera?

- - - - - - - - - - - - - - - -

Nix, efter att bytt till den gamla BIOS så blev det ingen skillnad. :(

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan möjligen uppdatering av BIOS vara anledningen till att min Bison Camera inte längre vill fungera?

- - - - - - - - - - - - - - - -

Nix, efter att bytt till den gamla BIOS så blev det ingen skillnad. :(

Varför byta till gamla BIOS? Alltid bra med nytt!

Testat denna driverupdate?

http://drivers.softpedia.com/get/SCANNER-Digital-CAMERA-WEBCAM/OTHER-SCANNERS/ASUS-Notebook-A6Jm-Bison-Camera-Driver-2-6-0-48.shtml

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återställt till senaste BIOS. Men åtminstone jag måste gripa varje halmstrå för att försöka få igång min webcam igen. Den fungerade tillsammans med W7, men upphörde med detta helt plötsligt. Dvs jag har förmodligen gjort något galet utan att veta vad.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte kameran, men när jag startar kameran så får jag upp USB Styrenheter samt Unknown Device med varningstriangel samt en ljudindikation på inkoppling resp urkoppling.

Du behöver troligen uppdatera/installera om drivrutinen för camen. Lämna modellnamn/nummer på datorn så får du hjälp att leta, om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FS Amilo 2636

YSMZ0 16 124

Men jag har varit inne på FS Support oh hämtat hem FSC_BisonWebCam_6327073_1016559 men det funkar inte ändå.

Ok... har du installerat den drivrutinen i Vista och det ändå inte fungerar, så tycker jag att det lutar åt hårdvarufel. Att camen är trasig alltså.

Möjligen kan du prova att installera den "Operating System Patch" som finns på nedladdningssidan... om du inte redan har gjort det! Det kanske har med .NET att göra i så fall.

Edit:

Att det skall fungera i Windows 7 eller XP kan du kanske inte räkna med, då dom systemen inte finns med i kompatibilitetslistan för datorn.

http://support.ts.fujitsu.com/DeskUpdate/CompatibilityList.asp?LNG=EN

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hans42

"Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)" när jag letar i Enhetshanteraren - USB-styrenhet - Unknown Device."

Det verkar som om Du behöver uppdatera Chipset-drivisar i burken.

Kollade hårdvaran, enligt FS:

http://support.ts.fujitsu.com/COM/support/linkapplication.html?LNG=COM&ID=&IDNR=YSMZ0%2016%20124&OS=&ProductID=30083&Action=&SearchFor=&Productname=&

Kika här :

http://downloadcenter.intel.com/Default.aspx

Chipsets / Chipset Software / Chipset Software Installation Utility ( välj 32 eller 64 Bit )

"Inf Uppdate Utility"

Chipsets / Chipset Software / Turbo Memory ( välj 32 eller 64 Bit )

"Turbo Memory Driver"

Chipsets / Laptop Chipsets / 965 Express ( välj 32 eller 64 Bit )

"Graphics Media Accelerator"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista försöket då? Webcameran är ju en USB! Ta ur kontakten, avinstallera i enhetshanteraren och starta datorn på nytt. Plugga sedan in kabeln i USB porten och låt datorn söka enheten på nytt! Det är vad jag kan rekommendera för tillfället. Jag hoppas att Du dock får till det så att den går att använda igen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är ju en inbyggd kamera som sitter i locket, ovanför bildskärmen.

Det märkliga är att den fungerade för några dagar sedan när jag hade kontakt med dotter och svärson som är på semester i Thailand. Men jag kopplade in en extern kamera för att bättre kunna visa bilder på de två taxar som vi är hundvakt åt några veckor. Kan möjligen detta vara orsak till att den interna kameran inte vill vara med längre? Fast jag har tidigare växlat mellan intern och extern kamera. Fast då körde jag ju Vista och nu är det W7.

Ingen katastrof, men väldigt retfullt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag kollar kontrollpanelen/avinstallera pgm så hittar jag inte min exyerna Microsoft WebCam. Pluggar jag in den så kommer den igång direkt däremot. Det verkar som om det finns något dolt som jag inte kommer åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Microsoft LifeCam VX-1000 dyker upp i Enhetshanteraren - Bildenheter när jag pluggar in den och försvinner när jag pluggar ut.

Min interna BisonCam markeras som Enhetshanteraren - USB-styrenheter - Unknown Device när jag aktiverar den och försvinner när jag stänger av BisonCam. Det hade väl varit trevligt om den dök upp under Bildenheter???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...