Gå till innehåll

Ingen åtkomst till internet


Recommended Posts

Hej alla, ny här med ett jobbigt problem!

Har stora problem med att få nätverket på en av mina datorer att fungera. Det hela började med att jag skulle uppdatera mitt OS från Vistax32 till Windows 7 Home Premium x64. Hade ett fungerande nätverk med Vistax32 sedan två år tillbaka. Efter formateringen och med Win7 som nytt OS så fick jag först problemet med "oidentiferat nätverk", datorn kan inte hämta IP/Gateway/DNS etc. automatiskt så jag får skriva ín det manuellt för nätverkskortet. Det löste sedan oidentifierat nätverk så jag kunde välja Hemnätverk. Jag får istället ett fel-meddelande att den inte kan få kontakt med DNS'en ("Det går inte att kommunicera med enheten eller resursen Primär DNS-server"). Provade att installera om Win7 ett par ggr med full formateringen men det gav sig inte. Blev då frustrerad och tänkte gå tillbaka till Vista igen men då visar det sig att det är exakt samma problem där nu! Så då kan jag lika gärna försöka lösa det genom att arbeta i Win7, det är iaf. min tanke.

Köpte två st nya nätverkskort idag för att prova om det fungerar med ngt av de men det är samma problem fortfarande.

Har en dator som står precis bredvid som kan kopplas mot nätet. Den kör Win XP, automatisk uppdatering av IP etc. funkar inte där heller utan allt måste ställas in manuellt, men den får iaf. kontakt med nätet.

Det finns ingen router mellan datorerna utan jag kopplar ur och i nätverkskabeln fysiskt mellan de.

Slänger med information om min dator samt en skärmdump från ipconfig /all

Dator: Dell XPS420

ACPIx64-based PC

RAM 4,00 GB

Intel ICH8R/ICH10RDO SATA RAID Controller

Intel Core2 Duo CPU E6850@3,00GHz

Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter

NVIDIA GeForce 8800GT

Internetleverantör:

Jag har BBB med bredandsmodem.

dump1.png

Redigerad av Akaasha
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen / Nätverk och delningscenter / Ändra inställningar för nätverkskort

http://i45.tinypic.com/rw77yb.jpg

Ah ok, du menar så, nej ställer jag in det så att den ska hitta automagiskt hittar in den inte nätverket alls. Problemet blir "Oidentifierat nätverk" och sedan kommer jag inte vidare, kan inte på ngt sätt byta nätverk alls då. Felsökning ger felmeddelandet "Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration".

Genom att ha ställt in IP/DNS etc. manuellt så kunde jag se att DCHP var aktiverat genom att skriva "net start dhcp client", svaret blev att tjänsten redan var igång.

Redigerad av Akaasha
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av modem har du, kabel eller adsl?

Modell?

ADSL, "Bredbandsbolagets modem". Står "Force" i ett av hörnen på det och på baksidan "XAVi Technologies Corporation" model name: X5258-P2.

Mycket mer information än så framgår det inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...