Gå till innehåll

Segt att komma ut på nätet i Win7 x64


Raven_Crystal

Recommended Posts

På den sista tiden har jag märkt att det går segt att komma ut på nätet med web-läsaren.

Kör Opera så när man startar den så tar det flera sekunder innan man kommer ut på nätet, den liksom tänker/laddar i flera sekunder.

Likadant i IE och Firefox... Man ska vel komma ut i princip direkt när man kör igång webläsaren??

Har scannat efter virus men icke, avast! 5 hittade inget. Vad beror detta på??

Redigerad av Rim_Frost
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den sista tiden har jag märkt att det går segt att komma ut på nätet med web-läsaren.

Kör Opera så när man startar den så tar det flera sekunder innan man kommer ut på nätet, den liksom tänker/laddar i flera sekunder.

Likadant i IE och Firefox... Man ska vel komma ut i princip direkt när man kör igång webläsaren??

Har scannat efter virus men icke, avast! 5 hittade inget. Vad beror detta på??

det är jätte många som har denna problem sedan de installerat windows7 och även jag har denna problem och har ej kunnat hitta lösningen tyvärr,

här är en tråd som handlar lite om det här: http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/20861-internetproblem/page__st__20__p__151184entry151184

Redigerad av Eva 22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är jätte många som har denna problem sedan de installerat windows7 och även jag har denna problem och har ej kunnat hitta lösningen tyvärr,

här är en tråd som handlar lite om det här: http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/20861-internetproblem/page__st__20__p__151184entry151184

Ok då var jag inte ensam om detta då :)

Hoppas MS fixar detta, konstigt att den bara liksom laddar i flera sekunder innan man kommer ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den sista tiden har jag märkt att det går segt att komma ut på nätet med web-läsaren.

Kör Opera så när man startar den så tar det flera sekunder innan man kommer ut på nätet, den liksom tänker/laddar i flera sekunder.

Likadant i IE och Firefox... Man ska vel komma ut i princip direkt när man kör igång webläsaren??

Har scannat efter virus men icke, avast! 5 hittade inget. Vad beror detta på??

Har det fungerat bra tidigare, med Windows 7?

Något nytt program som du installerat, t.ex, Bitcomet, Voddler eller liknande, som lägger beslag på en del av bandbredden?

Hur ansluter du till Internet, kabel i väggen, trådlös router?

Har du kontaktat din Bredbandsoperatör, för att kontrollera att inga störningar finns fnv. t.ex. på grund av omläggningar?

Har du kört www.bredbandskollen.se?

Har du kontrollerat din brandvägg, och andra inställningar?

Har du kört Malwarebytes, för att kontrollera om det finns andra typer av virus än de som Avast kan hitta?

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är jätte många som har denna problem sedan de installerat windows7 och även jag har denna problem och har ej kunnat hitta lösningen tyvärr,

här är en tråd som handlar lite om det här: http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/20861-internetproblem/page__st__20__p__151184entry151184

Jag är en av dom som inte har några bekymmer :=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en av dom som inte har några bekymmer :=)

Inte heller här råder några som helst problem med seghet med att komma ut på nätet med Windows 7 X-64 och webbläsaren (FF).

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör nu med Vista 64 bitars, har också trögt att komma ut på nätet den sista tiden,

men det kan jag ju inte klandra Windows 7 för ;)

Vad menar du med trögt? Jämfört med vad?

Finns ju minst 10st frågor att ställa och få svar på i en felsökning, sen ska alla följdfrågor ställas och frågor efter dom.

* Vad har du för PC? Hemmabyggd på egen hand eller en köpt PC från butik (märkes PC)

*Vad är det för processor i din PC?

*Vad är det för moderkort i din PC?

*Vad är det för hårddisk/ar i din PC?

*Vad för sorts internminnen(RAM) finns monterade i minnesplatserna?

*Vilket grafikkort har du installerat?

*Vilket nätaggregat(strömkälla) finns i PCn?

Vill inte vara dryg eller nått men det finns så mycket man kan undersöka faktiskt, brukar själv göra så mycket jag bara kan tänkas komma på. :)

Hur uppenbarar sig denna seghet? När inträffar segheten? Är det något annat som går segt eller är det bara vid tillfället då du ska ut på internet?

Är det precis när du har öppnat webbläsaren (exempelvis ha en tom startsida, blank) och skriver in adressen som webbläsaren står och tuggar ett par sekunder? (då kan det faktiskt med större sannolikhet bero på webbservern än din PC)

Bläh, jag som ville prata om ficklampor.... :)

xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den sista tiden har jag märkt att det går segt att komma ut på nätet med web-läsaren.

Kör Opera så när man startar den så tar det flera sekunder innan man kommer ut på nätet, den liksom tänker/laddar i flera sekunder.

Likadant i IE och Firefox... Man ska vel komma ut i princip direkt när man kör igång webläsaren??

Har scannat efter virus men icke, avast! 5 hittade inget. Vad beror detta på??

Vad har du för dator?

Har du HP, använd inte update assistance skivan.

Den segar ner nåt fruktansvärt.

Jag har en HP och har inte installerat den skivan, funkar kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det fungerat bra tidigare, med Windows 7?

Något nytt program som du installerat, t.ex, Bitcomet, Voddler eller liknande, som lägger beslag på en del av bandbredden?

Hur ansluter du till Internet, kabel i väggen, trådlös router?

Har du kontaktat din Bredbandsoperatör, för att kontrollera att inga störningar finns fnv. t.ex. på grund av omläggningar?

Har du kört www.bredbandskollen.se?

Har du kontrollerat din brandvägg, och andra inställningar?

Har du kört Malwarebytes, för att kontrollera om det finns andra typer av virus än de som Avast kan hitta?

Mvh

Mats H

Ja det har funkat tidigare, det jag har installerat nyligen är Voddler och uTorrent, Voddler lägger ju sig i autostart visserligen men tar det upp så mycket bandbredd?

Det är modem 8 Mbit ADSL, (gjorde tptest och med en utlovad hastighet på 8 Mbit/sek så var resultatet bra).

Kållade hos Telia, Antal störningar i Området: 0 samt Inga störningar finns i aktuellt område. Sitta o ringa till Telia gör jag inte så jag kållade på deras sida.

Jag kör med Windows brandväggen, nej men får vel scanna av med Malwarebytes sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har funkat tidigare, det jag har installerat nyligen är Voddler och uTorrent, Voddler lägger ju sig i autostart visserligen men tar det upp så mycket bandbredd?

Det är modem 8 Mbit ADSL, (gjorde tptest och med en utlovad hastighet på 8 Mbit/sek så var resultatet bra).

Kållade hos Telia, Antal störningar i Området: 0 samt Inga störningar finns i aktuellt område. Sitta o ringa till Telia gör jag inte så jag kållade på deras sida.

Jag kör med Windows brandväggen, nej men får vel scanna av med Malwarebytes sen.

Voddler kan ju ta mycket av bandbredden i upplänken, särskilt när det gäller ADSL som har så låg uppladdningshastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voddler kan ju ta mycket av bandbredden i upplänken, särskilt när det gäller ADSL som har så låg uppladdningshastighet.

Men så tog jag bort Voddler från autostart och lika drygt...

En lösning jag funderade på var att gå in på Asus hemsida och dra ner drivrutinen till moderkortet och installera den

och inte köra den som e default i Win7. Gjorde så en gång innan och vad jag minns gick det enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, råkade ut för samma sak med Xp. Hade Opera, FF och IE8 installerade.

När Opera var "nyinstallerad" fungerade allt ok.

Använde Opera mestadels.

Efter en tid "segade" alla webläsare. Rensade Temp- Historikfiler mm. hos samtliga webbläsare utan resultat.

Det slutade med avinstallation av Opera. FF och IE8 började fungera "normalt" efter det.

Vet inte vad det kan ha berott på, hittade inte felet. :blink:

Hursomhelst ska det gå att köra flera webbläsare utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, råkade ut för samma sak med Xp. Hade Opera, FF och IE8 installerade.

När Opera var "nyinstallerad" fungerade allt ok.

Använde Opera mestadels.

Efter en tid "segade" alla webläsare. Rensade Temp- Historikfiler mm. hos samtliga webbläsare utan resultat.

Det slutade med avinstallation av Opera. FF och IE8 började fungera "normalt" efter det.

Vet inte vad det kan ha berott på, hittade inte felet. :blink:

Hursomhelst ska det gå att köra flera webbläsare utan problem.

Så sant!

Här brukar Firefox o G Chrome ligga öppna hela dagen, lite IE8 ibland med, MSN, SKYPE, aldrig "segt"!

Ofta förkommer det ju att servrar på populära sidor har hög last, och då så klart drar öppningstiden iväg.

Vad gäller UTorrent och andra liknande, så varierar ju hastigheterna kraftigt pga "hur många som delar" osv..........!!! :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar seriöst och fundera på Linux igen asså :)

Linux i all ära........men,

bifogar en bild över mina nätverksegenskaper

post-10900-1265138876,46_thumb.jpg

Som du kan se, är även IPV6 ikryssad här.

(bör vara så i Windows 7, var det ngn som sa till mig)

Eftersom min dator inte segar på ngt sätt, så kolla om det ser lika ut för dig, om inte, så kryssa i för IPV6, och testa och se!

Jag tror också att UTorrent lägger sig i uppstarten med!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte finns något internetabonnemang som använder IP v6, för hemanvändare i Sverige, utan användning av IP v6 leder till konverteringar så borde det gå snabbare om IP v6 är inaktiverad, men det är ju möjligt att Windows 7 har något hyss för sig. Däremot så brukar IP v6 vara aktiverad från början både i Vista och Windows 7. Man kan väl säga som så att om man har problem så pröva med att ändra aktiveringen av IP v6 (oavsett vilket läge det är från början).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte finns något internetabonnemang som använder IP v6, för hemanvändare i Sverige, utan användning av IP v6 leder till konverteringar så borde det gå snabbare om IP v6 är inaktiverad, men det är ju möjligt att Windows 7 har något hyss för sig. Däremot så brukar IP v6 vara aktiverad från början både i Vista och Windows 7. Man kan väl säga som så att om man har problem så pröva med att ändra aktiveringen av IP v6 (oavsett vilket läge det är från början).

Har lagt upp lite angående Windows 7 och IPv6 i denna tråd:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/20914-ipv6-i-windows/page__pid__151611__st__0entry151611

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har bara egen erfarenhet från Vista och där har jag inte märkt av något problem med att ha avbockat IP v6 för nätverksanslutningen och en del andra har blivit av med problem när de har gjort likadant. Jag använder inte heller någon av de funktioner de räknar upp.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux i all ära........men,

bifogar en bild över mina nätverksegenskaper

post-10900-1265138876,46_thumb.jpg

Som du kan se, är även IPV6 ikryssad här.

(bör vara så i Windows 7, var det ngn som sa till mig)

Eftersom min dator inte segar på ngt sätt, så kolla om det ser lika ut för dig, om inte, så kryssa i för IPV6, och testa och se!

Jag tror också att UTorrent lägger sig i uppstarten med!

Mvh

Mats H

Fast IPV6 är ibockad och IPV4 ochså...

Jag kör inte igång uTorrent samtidigt som Windows utan startar Opera innan och sen uTorrent när Opera är ute på Google.

Men det är seg laddningstid innan man kommer ut på Google ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...