Gå till innehåll

RAM


Recommended Posts

Beror på vad du köper för något minne.. det finns billiga och sega minnen samt dyra och snabba minnen..

Du får ju mer arbetsminne när du utökar ramminnet, dvs du kan göra fler saker samtidigt utan att datorn blir alltför seg samt att den kan starta program lite snabbare.. dock om du ska ha en riktigt snabb dator ska du även ha en snabb processor som hjälper till att starta programmen extra snabbt..

Om du vill att datorn ska starta riktigt snabbt kan det vara bra med en snabb hårddisk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, oftast får du bättre fart på datorn om du stoppar i mer RAM.

Har du 256MB RAM eller mindre idag kommer datorn att bli mycket snabbare på det hela taget. Har du 512MB eller mer kommer ytterligare RAM inte att märkas så mycket om du inte använder minneskrävande program eller spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet att få reda på hur mycket RAM du har är att i Windows gå till Start > Kontrollpanelen > System, kika sedan längst ner så ser du hur mycket RAM du har i datorn.

Ja att det är en bärbar dator underlättar inte direkt uppgraderingen men det är inte alls omöjligt att upgradera för den sakens skull. Oftast finns det två minnesplatser i en laptop, och förhoppningsvis är den ena minnesplatsen tom.

På exempelvis www.kingston.com eller www.memory.com kan du säka upp just din dator och modell för att få information om just den modellen, vilka minnen du ska ha osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle gradera RAM på en egen skala skulle det bli ungefär som såhär:

64MB: Katastrof, krävs ett tålamod utan dess like.

128MB: Snudd på katastrof.

192MB: Funkar.

256MB: Funkar lite bättre.

512MB: Räcker gott och väl till vardagliga sysslor.

1GB eller mer: Mer RAM än så lär du knappast behöva om du kör XP, såtillvida du inte använder minnesslukande program eller spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Och ännu mer klarspråk........ 8) Med lite minne dvs 256MB o mindre.

(Även 512MBs burkar får problem med för mycket som ska igång vid start.)

- Städa ur alla onödiga program, verktygsfält/toolbars (MSN/Google) etc

, kolla allt bråte som autostartar.

- Kontrollpanelen Lägg till/ Ta bort program är en bra början.

- Start > Kör skriv "msconfig" fliken Autostart visar program som autostartas.

Sedan har vi det känsliga ämnet tjänster som jag avråder från laborationer om man har lite intresse för sin burk och bara vill att den ska fungera. (Jag kommer INTE att kommentera detta vidare, min personliga åsikt som jag inte rubbar)

Frånslag av MS tjänster ger oftast liten vinst :lol:

Det är oftast 3:e partsprogram som sänker en burk som tex "Njorton" som behöver rejält med "krut" i senare versioner.

Eller MSNs toolbar med indexering påslagen "dödar" många burkar.

Det finns mycket som inte bör finnas i en burk.........

8)

PS Med CCleaner, www.ccleaner.com städar du upp i sophögen som det blir i en burk, både registret samt bland alla temporära filer. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan testa via den här länken.

Kombinationen Avast o ZoneAlarm drar mycket mindre krut.

http://wiki.castlecops.com/Roll_your_own_Free_Security_Suite

Kommersiella program: (rulla ner till trials)

http://www.microsoft.com/athome/security/d...ds/default.mspx

Men kan du så uppgradera till mer minne men det brukar vara struligt till bärbara.

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har vi det känsliga ämnet tjänster som jag avråder från laborationer om man har lite intresse för sin burk och bara vill att den ska fungera. (Jag kommer INTE att kommentera detta vidare, min personliga åsikt som jag inte rubbar)

Håller helt och fullt med dig... :D

Man måste veta lite innan man sätter igång, annars får man garanterat problem som kan vara svårlösta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...