oxymoron Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 om man köper mer ram minne till datorn, får man lite bättre fart till den då? eller något annat som man hellre bör köpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
billy Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 Beror på vad du köper för något minne.. det finns billiga och sega minnen samt dyra och snabba minnen.. Du får ju mer arbetsminne när du utökar ramminnet, dvs du kan göra fler saker samtidigt utan att datorn blir alltför seg samt att den kan starta program lite snabbare.. dock om du ska ha en riktigt snabb dator ska du även ha en snabb processor som hjälper till att starta programmen extra snabbt.. Om du vill att datorn ska starta riktigt snabbt kan det vara bra med en snabb hårddisk.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 Ja, oftast får du bättre fart på datorn om du stoppar i mer RAM. Har du 256MB RAM eller mindre idag kommer datorn att bli mycket snabbare på det hela taget. Har du 512MB eller mer kommer ytterligare RAM inte att märkas så mycket om du inte använder minneskrävande program eller spel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted January 4, 2006 Author Share Posted January 4, 2006 hur tar jag reda på hur pass stort jag har? har laptop dessutom, är det svårt att fixa till lite bättre ram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 4, 2006 Share Posted January 4, 2006 Det enklaste sättet att få reda på hur mycket RAM du har är att i Windows gå till Start > Kontrollpanelen > System, kika sedan längst ner så ser du hur mycket RAM du har i datorn. Ja att det är en bärbar dator underlättar inte direkt uppgraderingen men det är inte alls omöjligt att upgradera för den sakens skull. Oftast finns det två minnesplatser i en laptop, och förhoppningsvis är den ena minnesplatsen tom. På exempelvis www.kingston.com eller www.memory.com kan du säka upp just din dator och modell för att få information om just den modellen, vilka minnen du ska ha osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted January 4, 2006 Author Share Posted January 4, 2006 192mb ram, bra, helt okej eller totalt värdelöst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 4, 2006 Share Posted January 4, 2006 Om jag skulle gradera RAM på en egen skala skulle det bli ungefär som såhär: 64MB: Katastrof, krävs ett tålamod utan dess like. 128MB: Snudd på katastrof. 192MB: Funkar. 256MB: Funkar lite bättre. 512MB: Räcker gott och väl till vardagliga sysslor. 1GB eller mer: Mer RAM än så lär du knappast behöva om du kör XP, såtillvida du inte använder minnesslukande program eller spel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted January 5, 2006 Author Share Posted January 5, 2006 är det stor skillnad från 192 och steget bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 För att tala klarspråk; Jag rekommenderar alla som kör Windows XP att ha minst 512MB RAM. Allt därunder är mer eller mindre segt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted January 5, 2006 Share Posted January 5, 2006 Hej Och ännu mer klarspråk........ 8) Med lite minne dvs 256MB o mindre. (Även 512MBs burkar får problem med för mycket som ska igång vid start.) - Städa ur alla onödiga program, verktygsfält/toolbars (MSN/Google) etc , kolla allt bråte som autostartar. - Kontrollpanelen Lägg till/ Ta bort program är en bra början. - Start > Kör skriv "msconfig" fliken Autostart visar program som autostartas. Sedan har vi det känsliga ämnet tjänster som jag avråder från laborationer om man har lite intresse för sin burk och bara vill att den ska fungera. (Jag kommer INTE att kommentera detta vidare, min personliga åsikt som jag inte rubbar) Frånslag av MS tjänster ger oftast liten vinst Det är oftast 3:e partsprogram som sänker en burk som tex "Njorton" som behöver rejält med "krut" i senare versioner. Eller MSNs toolbar med indexering påslagen "dödar" många burkar. Det finns mycket som inte bör finnas i en burk......... 8) PS Med CCleaner, www.ccleaner.com städar du upp i sophögen som det blir i en burk, både registret samt bland alla temporära filer. DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxymoron Posted January 7, 2006 Author Share Posted January 7, 2006 norton har jag förstått tar en hel del plats. är det fullt behövligt eller? finns det något annat som är bättre? något som inte slöar till datorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 Hej Du kan testa via den här länken. Kombinationen Avast o ZoneAlarm drar mycket mindre krut. http://wiki.castlecops.com/Roll_your_own_Free_Security_Suite Kommersiella program: (rulla ner till trials) http://www.microsoft.com/athome/security/d...ds/default.mspx Men kan du så uppgradera till mer minne men det brukar vara struligt till bärbara. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 Sedan har vi det känsliga ämnet tjänster som jag avråder från laborationer om man har lite intresse för sin burk och bara vill att den ska fungera. (Jag kommer INTE att kommentera detta vidare, min personliga åsikt som jag inte rubbar) Håller helt och fullt med dig... Man måste veta lite innan man sätter igång, annars får man garanterat problem som kan vara svårlösta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nologic Posted January 9, 2006 Share Posted January 9, 2006 Bärbara bör man nog lämna in till en expert om de ska lägga till minnen. Stationär pilla in så mycket moderkortet kräver. Själv har man 1GB klagar inte dock att mozilla käkar en del pga buggfel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts