Gå till innehåll

e-son

Recommended Posts

  • 6 månader senare...
  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

e-son tycker du nu drygt ett år visare fortfarande FFS är det överlägset bästa synk/backup-rogrammet?

Absolut, jag kör den fortfarande och har inte stött på någonting som fått mig att ändra uppfattning. Den är dock inte riktigt lika snabb längre. Antar att nya funktioner o.s.v kan ha gjort den aningen segare.

Jag kör en schemalagd, daglig synk på hela min dokumentmapp (24 GB) över LAN, och en på webbläsarens appdata, plus att jag med jämna mellanrum kör manuell synk på "verktygslådan" till usb-minnen. Allt loggas noggrant, och jag har inte råkat ut för en enda miss på det här året... i alla fall ingen som jag har upptäckt. Och då har jag faktiskt tvingats använda säkerhetskopiorna några gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Apropå dagens nya version, kan jag meddela att befintliga batch-jobb måste sparas om, om man loggar körningarna. Den nya funktionen "Maximum number of logfiles can be specified" gör att batch-filen inte kan läsas in, eftersom xml-filen saknar den strängen.

Löste det genom att markera rätt jobb i "Inställningar" nere i vyfältet och gå till "Avancerat/Skapa batch-jobb". Läste där in batch-jobbet från befintlig fil och sparade om det. Vill man kan man ändra "default" max 200 loggfiler innan man sparar.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Postad (redigerade)

Stora förändringar i programmet har fått till följd att tidigare konfigurationsfiler inte kan läsas in korrekt. :(

Dessvärre måste man konfa om samtliga undantag samt batch-jobb, och spara om konfigurationsfilerna.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lite sent kan man tycka, men en konverter för konfigurationsfilerna har just släppts. Ett litet program som alltså konverterar konfigurationsfilerna till v3.17.

Ladda ner Convert Config to v3.17.rar, packa upp, placera filen på lämpligt ställe (mappen med .ffs_gui-filerna) och sedan dra & släpp konfigurationsfilerna på Convert Config to v3.17.exe

Eller kör .exe-filen från kommandotolken, med .ffs_gui-filen som argument.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Ubuntu-användare kan lägga till ppa:freefilesync/ffs som programkälla och installera via Programcentralen.

Fungerar inte här... "Kan inte hämta paket".

sudo apt-get install freefilesync

...i terminal fungerar tillfredsställande.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 2 månader senare...

Tjena

Tänkte testa detta program men har lite problem med schemaläggaren.Jag har skapat en batchfil och lagt in den i schemaläggaren men den verkar inte köras..Jag är fullständig nybörjare vad gäller batchfiler och schemaläggaren och behöver därför lite tips.

polk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I schemaläggarens hjälpmeny finns en riktigt bra manual, för den rent allmänna konfigurationen. När det gäller att köra just batch-filer från FFS är det framför allt inställningarna under "Åtgärd" som måste stämma exakt, för att programmet skall köras som avsett.

Under "Program eller skript" skriver/klistrar du in sökvägen till FreeFileSync.exe, inom citationstecken.

I rutan för "Lägg till argument (valfritt)" skriver/klistrar du in sökvägen till batch-filen... också inom citationstecken.

post-1936-0-27926200-1331237703.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I schemaläggarens hjälpmeny finns en riktigt bra manual, för den rent allmänna konfigurationen. När det gäller att köra just batch-filer från FFS är det framför allt inställningarna under "Åtgärd" som måste stämma exakt, för att programmet skall köras som avsett.

Under "Program eller skript" skriver/klistrar du in sökvägen till FreeFileSync.exe, inom citationstecken.

I rutan för "Lägg till argument (valfritt)" skriver/klistrar du in sökvägen till batch-filen... också inom citationstecken.

post-1936-0-27926200-1331237703.png

Ok får titta på det i helgen..tack för tipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ny version!

Changelog v5.1

--------------

New category for time span filter: last x days

Fixed "Error loading library function: GetVolumeInformationByHandleW" if NTFS permissions are copied

Fixed command line issues: allow config name without extension, allow multiple directories instead of a config file

Reenabled global shortcut F8 to toggle data shown in middle grid

Unified error handling on failure to create log directory

Do not close batch creation dialog after save

Tree view: compress and filter root nodes the same way as regular folder nodes

Fixed wrong tooltip being shown if directory name changes

Date range selector does not trim year field anymore

Show action "do nothing" on mouse-hover for conflicts in middle grid

Fixed "Windows Error Code 59: An unexpected network error occurred"

New filter pattern: *\* matches all files in subdirectories of base directories

Fixed "*?" filter sub-sequence

Fixed "Cannot convert from the charset 'Unknown encoding (-1)'!"

Support Ctrl + A in filter dialog

Support large filter lists > 32 kByte

Allow to hide file icons

Avoid switching monitor when main dialog is maximized on multiple monitor systems

Improved huge XML files loading times by a factor of 3000, saving by a factor of 3

Restore grid scroll position after repeated comparisons

Show log after sync when non-fatal errors occurred

Fixed crash in UTF8 conversion when processing a corrupted ffs_db file

Even more pedantic user interface fine-tuning

Compiles and runs on openSuse 12.1

Fixed grid page-up/down keys scrolling twice (Linux, wxGTK 2.9.3)

Fixed unwanted grid scrolling when toggling middle column (Linux, wxGTK 2.9.3)

Fixed middle grid tooltip occasionally going blank (Linux)

Support single shift-click to check/set direction of multiple rows

Removed gtkmm dependency (Linux)

Installer remembers all settings for next installation (local installation only)

All executables digitally signed

Updated translation files

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Jag har nu prövat FreeFileSync ett tag. Jag använder den för att kopiera min musiksamling 301 GB till en annan hårddisk. Det fungerar ju så som det skall men ack, ack så långsamt. Att det tar tid första gången är fullt förståeligt, men sen för att se och rätta till de ändringar jag gjort borde gå fortare. Som det är nu tar det upp till tre timmar.

Finns det något program som är snabbare? Kanske skall jag pröva mitt backup program, Backup4all.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag önskar också att FFS vore litet smartare. Om jag byter namn på en fil, eller flyttar den till en annan mapp, måste den flyttade/namnändrade filen kopieras till måldisken. Det vore ju fint om FFS kunde synkronisera filnamn och sökväg separat från själva filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu prövat FreeFileSync ett tag. Jag använder den för att kopiera min musiksamling 301 GB till en annan hårddisk. Det fungerar ju så som det skall men ack, ack så långsamt. Att det tar tid första gången är fullt förståeligt, men sen för att se och rätta till de ändringar jag gjort borde gå fortare. Som det är nu tar det upp till tre timmar.

Finns det något program som är snabbare? Kanske skall jag pröva mitt backup program, Backup4all.

Gör ett backup skript själv.. Jag gjorde ett som ligger under spel / Minecraft här på forumet. Du behöver bara ändra sökvägar så de passar dig...

edit..

Sedan blir det bara incrementala backupper..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte stämma. När jag har synkat mapparna en gång så borde ju programmet bara läsa av om något ändrats. Men jag tycker de följande synkningarna tar lika lång tid som den första när allt måste skrivas .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla hur många GB som skall synkas. Det säger mer än hur lång tid en synkning tar. Du ser också under synkning hur fort (MB/s) det går. Du kan sedan jämföra det med hur fort en fil kopieras då du drar den från ena till andra disken via Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

FreeFileSync_v5.22
 
 
=========== |Changelog| ===========

  • New options for automatic retry after error
  • Improved compliance with Windows User Experience guidelines
  • Harmonized popup dialog layouts
  • Correctly show program menu when main dialog receives focus (OS X)
  • Revised configuration dialog layouts and designs
  • Fixed crash on startup for CPUs without SSE2 support (Windows XP)
  • Work around wxWidgets bug for sorted list boxes (Linux)
  • Updated and revised help file
  • Early parameter validation for filter and sync config dialogs
  • Fixed followed directory symlinks being incorrectly excluded
  • Automatically calculate best initial message box size
  • Progress graph and status icons support high contrast color schemes
  • Include directory child-elements when manually setting filter
  • Allow manual filter for short name on overview panel
  • Don't treat file drops on directory input fields as URI (Linux)
  • Updated translation files
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...
FreeFileSync 6.13 [2014-01-11]

  • Fixed crash when failing to create log file during batch run
  • Show directory traversal errors as conflict category on grid
  • Improved file filter behavior for certain edge cases when updating the database
  • Fixed crash when task scheduler ends FreeFileSync after a certain time (Windows)
  • Don’t show alternative folder paths if volume name is empty
  • Support silent installation for Inno Setup (Windows)
  • Fixed recursive yield when minimized into notification area (Linux, OS X)
  • Include ACLs when copying file and folder permissions (OS X)
  • New file copy routine including extended attributes (OS X)
  • Fixed failure to permanently delete directories containing symlinks
  • Copy extended attributes when creating new folders and symlinks (OS X)
  • Restore process umask after creating lock file (Linux, OS X)
  • Copy directory permissions by default (Linux, OS X)
  • Optimized construction of merged path filters
  • Exclude items subject to traversal errors when updating the database
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...