dahlstrom Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 här är mitt problem... Jag hade enbart vista innan, sen installerade jag w7 på en egen partition på samma fysiska hdd osm vista.. allt funkar fint med dualboot. problemet uppstod inte förrän jag ville ta bort min vista installation, det verkar sjukt krångligt... som jag fattar det efter vad jag läst på nätet är det ingen bra ide att bara formatera vistapartitionen eftersom "windows boot manager" verkar köras från vistsinstallationen på något sätt.. risk finns att ingen av dem startar om jag formaterar vista partitionen.. och eftersom "format disk" inte ens finns i w7 disk hanterare antar jag att det finns en anledning... jag vill helt enkelt bara bli av med min vista installation och formatera och utnyttja den 250 gigg stora partition den ligger på! vet inte om jag beskrivit tillräckligt.. ni får fråga om det är nån detalj ni saknar.. tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Varför inte göra det lätt för dig?? Gör en "ren Windows 7 installation" från Windows 7 CDn och formatera hela disken! Eller, något som hindrar det? Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dahlstrom Posted February 3, 2010 Author Share Posted February 3, 2010 det är precis det jag vill undvika, jag har så otroligt mycket program och licenser, både privat och från skolan... jag har precis fått installerat allt så det funkar och som jag vill ha det.. tog ca 4 månader... så vill helst undvika detta... altså detta ska ju gå! jag förstår inte varför microsoft gör det så krångligt! det är ju det bästa sättet att tidigt konvertera till ett nytt os på ett säkert sätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 (edited) Du kan använda programmet EasyBCD för att flytta boothanteringen till W7 och ta bort Vista-entry´n, innan du formaterar Vista-partitionen. Installera programmet i Windows 7! Edit: Fast egentligen skall du bara behöva ta bort Vista-entry´n och starta om... eftersom Vista och W7 använder samma bootloader! Gå till msconfig.exe/Systemstart... markera W7-entry´n och tryck "Ange som standard"... markera sedan Vista-entry´n och tryck "Ta bort". Starta sedan om datorn. Om allt fungerar är det bara att formatera Vista-partitionen. Skulle det mot förmodan INTE fungera, så bootar du om på W7-dvd´n och går till reparationsmenyn, och där kör du en startreparation. Edited February 3, 2010 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts