Gå till innehåll

Nätverk mellan win xp och win7


Recommended Posts

Jag har en Windows XP (32bit) dator och en Windows 7 (64bit) dator som jag vill kunna dela filer och skrivare emellan.

Problemet är bara att datorerna inte ser varandra. (ibland syns dom men det står bara att resursen inte är tillgänglig)

Jag har testat lite olika alternativ, jag har samma arbetsgrupp på bägge datorerna, win7 burken har jag testat att ha hemmagupp och inte ha det, jag har testat att ta bort IPv6, jag har filer utdelade på båda burkarna, jag har testat med och utan inloggning.

Jag har använt fildening och skrivardelning mellan XP-datorer 1000-tals ggr utan problem men efter byte till win7 får jag F@n det inte att funka.

Nån som har en lösning???

Zam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm hemgrupp alternativet, det är endast för w7 datorer i nätverk.

Ipv6, bör vara aktiverat på W7, eftersom den har med nätverket att göra.

På Windows XP måste det finnas LLDP installerat

starta om och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för svaret.

Det verkar vara lite problem med att insallera LLTD på XP burken, den säger bara att det finns en nyare service-pack på datorn och sen avslutar.

Men jag tror jag fick in den till slut.

Nu ser win7 datorn XPdatorn i nätverkskartan, men den säger fortfarande att resursen inte är tillgänglig, kontrollera namn.

Nästa steg??

Zam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se w7 från xp?

Du måste tänka xp till xp, när du skapar ett nätverk mellan W7 och XP, likaså mellan Vista och XP eftersom det bara fungerar enl xp-modellen med användarnamn och lösenord.

Visserligen kan även i w7 avaktivera lösenord och användarnamn, men då försvinner andra bra grejer också.

Edit:

Kan du pinga

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser winXP från Win7 men inte tvärtom.

Ingen av dom svarar på ping.

Hur är det med lösenord??

Jag har aldrig haft lösen för fildelning XP-XP.

Ska jag aktivera lösen i win7 burken?

EDIT!

När jag försöker ansluta till XP från Win7 frågar den om namnet är rätt. När jag försöker ansluta från XP till Win7 säger den att HEMMA (arbetsgruppen) inte är tillgänglig.

EDIT 2.

Ska väl tilläggas att jag ansluter till internet via en router, och datorerna har statiska LANadresser och det funkar bra.

Redigerad av zam1000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skapa ett konto på W7, t.ex "Shared" och ge ett lösenord som är enkelt att komma ihåg.

Ge nämnda konto rättigheter till de utdelade katalogerna.

Logga ut och logga in med det nyss skapade kontot, för att allt ska bli ok med rättigheter osv.

Logga ut och logga på som du brukar.

På XP datorn klickar du på en utdelad katalog på w7 datorn och skriver in ovan skapade kontonamn och lösenord.

Det bör fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få nätverket att fungera så skall man ställa in brandväggen om man har mjukvaru brandvägg som lokalt nätverk på alla datorer och LLDP behövs inte på XP datorerna, Ipv6 behövs ej, man får snabbare respons utan det. Sen skall du gå till nätverks och delnings center i Windows 7 och välja ändra avancerade delningsinställningar och aktivera fil och skrivardelning+ Inaktivera lösenordsskyddad delning. Se även till att du har fil och skrivardelning aktiv i dina XP datorer. Och att du delar ut någon mapp på alla datorer, har samma arbetsgrupp och att du ställer in en fast IP adress olika på alla datorer så skall allt fungera.

Dator 1= 192.168.0.2 Windows XP

Dator 2= 192.168.0.3 Windows XP

Dator 3= 192.168.0.4 Windows 7

Nätmask 255.255.255.0 På alla datorer

Standard-gateway 192.168.0.1 På alla datorer

Önskad DND-server 192.168.0.1 På alla datorer

Fördelen med fast IP är att nätverket strular mindre än med automatisk tilldelad IP adress, oftast bryts nätverket om en Windows 7 dator kopplas in på exempelvis ett trådlöst nätverk med automatisk IP där XP datorer finns.

Detta är ett exempel som fungerar korrekt

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@IT Doktorn

Antar att du menade DNS server och inte DND server.

Hur menar du att nätet "bryts" när en ny dator ansluter? Funkar det inte att köra med DHCP men att man reserverar ett IP för varje ordinarie dator så att de alltid har samma, men samtidigt behåller smidigheten att om det kommer t.ex en tillfällig besökare med en laptop och ansluter så får den ett annat IP tilldelat dynamiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis skall det vara DNS.

Routern skall ge ut IP adresser via DHCP givetvis, problemen som brukar uppstå som exempel är om man har tre datorer med XP som är i drift i ett trådlöst nätverk, sen loggar en dator på med Windows 7 så kan uppkopplingen på någon XP dator brytast då Windows 7 tar kommando över IP ibland om man kör dynamiskt. Tanken är att man sätter en fast IP adress på dessa tre XP datorer så minimerar man risken med tappad uppkoppling på dessa, och nätverket fungerar bättre och datorerna hittar varandra snabbare med fast IP adress.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, med fast IP menar jag normalt att man ställer den i klienten och inte tilldelar den från DHCP'n, skulle hellre kalla det du beskriver för reserverad IP. Men det spelar mindre roll, jag förstår hur du menar nu.

Men jag förstår fortfarande inte hur en klient (Windows 7 eller inte) kan sno åt sig ett IP som redan är utleasad av DHCP'n till en annan klient. Då måste det väl vara något fel på DCHP'n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag förstår fortfarande inte hur en klient (Windows 7 eller inte) kan sno åt sig ett IP som redan är utleasad av DHCP'n till en annan klient. Då måste det väl vara något fel på DCHP'n?

Helt rätt, det funkar inte så...

Det bästa är att reservera ipadresser i routerns DHCP och låta klienterna vara ifred, då minimerar man risken för fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar.

Det verkar funka nu.

Jag har iof gjort flera av dessa försök tidigare känns det som. Kanske misslyckades med nån.

Efter jag tog bort nätverksanslutningarna på samtliga datorer och sedan la in dom igen så funkar det smärtfritt.

Som sagt tack för all hjälp..

Ha det bäst...

Redigerad av zam1000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...