Jump to content

Flimrig bildskärm

-64

Recommended Posts

Jag hämtade en uppdatering från Windows uppdate: nVidia - Display - NVIDIA GeForce GT 220 tidigare i kväll, men på vissa webbsidor, bl.a den här, flimrar hela bildskärmen när jag rör muspekaren. Väldigt störande. Jag har Win 7 32bitar och IE 8. Har någon ett förslag på åtgärd? Kan man på något sätt klaga till Microsoft att deras uppdatering var dålig?

Tvivlar på att det lönar sig att klaga hos MS, inte i det här ärendet, drivisen är nog inget som MS byggt utan hämtat/länkat från nVidia om nu inte MS missat.. och blandat ihop din drivis med en annan förståss vilket MS nog sällan eller aldrig missar... eller också ere nVidia som "lurat" sina kunder med fel driver,, de är ju människor de mé men.. jag tro du får inrikta dig på att söka nåt annat fel... vilket fel o var har jag inte insikt nog att bedömma med de begränsade kunskaper jag har,, som tur är så finns det folk här som är desto duktigare än vad jag är,, du lär säkerligen få en del bra förslag från dem inom kort..

Edited by swerogge

Tack för era svar. Problemet är löst, med lite tveksamt resultat. Vid bildskärmsinställning 1280 x 1024 uppträder inte flimret, men texten blir i mitt tycke nästan i minsta laget. Tidigare hade jag några snäpp lägre inställning. (Större ikoner, text och rutor m.m.) Man kanske vänjer sig vid det nuvarande?

Det här är ju induviuellt för varje människa, men jag har skärmen på ca 80 cm avstånd. Och jag har ett personnummer från 40-talet så jag behöver läsglasögon under alla omständigheter. Men det fungerar i alla fall.

Edited by -64

Vad bra att det löst sig om än kanske inte på bästa sätt för dig. Men av ren nyfikenhet vad är det för bildskärm du har? Är det en platt LCD eller tjock CRT? Hur många tum stor är den? Är den kopplad med DVI kabel eller med VGA kabel?

Edited by Nicklas

Tack för era svar. Problemet är löst, med lite tveksamt resultat. Vid bildskärmsinställning 1280 x 1024 uppträder inte flimret, men texten blir i mitt tycke nästan i minsta laget. Tidigare hade jag några snäpp lägre inställning. (Större ikoner, text och rutor m.m.) Man kanske vänjer sig vid det nuvarande?

Det här är ju induviuellt för varje människa, men jag har skärmen på ca 80 cm avstånd. Och jag har ett personnummer från 40-talet så jag behöver läsglasögon under alla omständigheter. Men det fungerar i alla fall.

80 cm är ju väldigt långt. Det är väl mer normalt med 50 cm.

Du kan pröva med att ändra DPI-inställningen. I Vista så högerklickar man på Skrivbordet och väljer Anpassa, följt av Justera teckenstorlek (DPI). Det är kanske något liknande i Windows 7. Annars så sök på DPI i Hjälpen.

Edited by Cecilia

Du kan pröva med att ändra DPI-inställningen. I Vista så högerklickar man på Skrivbordet och väljer Anpassa, följt av Justera teckenstorlek (DPI). Det är kanske något liknande i Windows 7. Annars så sök på DPI i Hjälpen.

I Windows 7, högerklicka på skrivbordet, välj anpassa, välj Bildskärm i nedre vänstra hörnet av fönstret, sedan Mindre 100%, Medel 125%, el Större 150%!

Vilket du säkert redan gjort!

En nackdel med att ändra storleken på det viset i Windows är att en del hemsidor kan se riktigt knasiga ut, layouten blir förstörd då text inte skalas på rätt sätt i förhållande till övrigt innehåll. Men det kanske går att leva med.

En nackdel med att ändra storleken på det viset i Windows är att en del hemsidor kan se riktigt knasiga ut, layouten blir förstörd då text inte skalas på rätt sätt i förhållande till övrigt innehåll. Men det kanske går att leva med.

Tack Nicklas, bra tänkt!

Man kan ju testa med upplösningen också, för att hamna i ett bekvämt läge!

I Windows 7, högerklicka på skrivbordet, välj anpassa, välj Bildskärm i nedre vänstra hörnet av fönstret, sedan Ändra Upplösning, (övre vänstra hörnet), använd skjutreglaget för att hitta ngt passande.

Jag tycker faktiskt tvärtom att 50cm verkar väldigt kort och att 80cm känns mer lagom. Jag har 24" skärm med 1920*1200 upplösning utan zoomlägen eller liknande. Har linser/glasögon mot närsynthet m.m :)

Jag sitter också på 80-avstånd.. annars hade nog grabben bett mig att gå till herr ögondoktorn om jag satt o lutade mig fram till 50cm-läge :rolleyes:

Mina inställningar är..

Medel 125% (standard) ..står det t.o.m.

1440 x 900 (rekommenderas)

Till -64: Hoppas du inte nöjer dig med den lilla texten och de små bilderna du har nu.. annars kan du få synproblem med tiden, tror i vart fall jag..

Glad lördag boy's o girl's..

Edited by swerogge

50 cm verkar vara, eller ha varit, ett allmänt vedertaget avstånd till skärmen. När jag kom hem med mina första s.k terminal-glasögon såg jag sämre än utan glasögon, "bra bild" fick jag först om jag kröp in på just ca: 50cm... vilket fick till följd att jag satt som på en pingismatch, fram och tillbaka över skärmen hel tiden. Optikern hade helt enkelt blivit frånsprungen av verkligheten... jag fick förklara för honom att numera är det "widescreen" som gäller, och han åkte på att göra ett par nya glasögon åt mig. Anpassade för 70-90 cm! :D

Visst går det att flytta skärmen om man möblerar om på skrivbordet, men för mig passar det att ha den så. Det var värre när jag hade skärmar med bildrör tidigare. Det var verkligen ansträngande.

Läsglasögonen jag använder är vanliga billiga Clas Ohlson plastglasögon, +1,5. Flimret är som sagt borta, och jag vänjer mig nog med inställningarna i nuläget. Och om man putsar glasögonen, så får man en knivskarp bild också. :)