Jump to content

går det köra ie8 i skyddat läge windows xpHej

alex_m

Recommended Posts

Använder windows xp home och undrar om man kan köra Internet Explorer 8 i skyddat läge med det operativsystemet.

Har sett att på Windows vista står det skyddat läge på i webbläsarens nedre del.

Hittar inte någon inställning för detta.

läste nämligen pc för alla och det är väll säkerhetsproblem även i ie8 om jag förstått rätt och de rekommenderade att man använde skyddat läge

eller ändrade inställningarna för säkerhet till Hög.

Vilket alternativ är bäst/säkrast?

mvh alex

Det finns dock två sätt att köra program, t.ex. IE, säkrare i XP: Running as Limited User the Easy Way

Det enklaste är att använda ett av mina favoritprogram, Process Explorer, gå till File, Run as Limited User och bläddra till programmet (t.ex. C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe).

Det vore ju fiffigt om man kunde komma åt denna möjlighet genom att högerklicka på en programfil eller genväg, utan tilläggsprogram :rolleyes:

Den andra lösningen är inte heller så komplicerad, och ger en genväg som startar IE med begränsade rättigheter, i Skyddat läge.

Ladda ned och packa upp PsExec. Jag lade den i C:\Program\PsExec\

Högerklicka på skrivbordet, Nytt, Genväg. Klistra in sökvägen till PsExec, i mitt fall C:\Program\PsExec\psexec.exe Ange ett namn på genvägen. Jag valde IE, Skyddat läge Tryck på Slutför.

Högerklicka på genvägen, Egenskaper. I Mål skall det stå: C:\Program\PsExec\psexec.exe -l -d "C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe"

Kör i: Minimerat. Då slipper man se ett kommandotolksfönster varje gång. Dock måste licensavtalet för PsExec godkännas första gången det körs, så det bör startas i normalt fönster första gången

För att få IE-ikon på genvägen, tryck på Byt ikon och bläddra till C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe

post-7701-1265970093,14_thumb.png

Edited by JoWa

• 2 weeks later...

En nyckel kan läggas till i registret, för att köra IE säkrare:

Windows Registry Editor Version 5.00 
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Safer\CodeIdentifiers\131072\Paths\{effd8629-e248-4c3c-a06b-c178921c6745}]
"Description"="Internet Explorer"
"ItemData"="C:\\Program\\Internet Explorer"
"SaferFlags"=dword:00000000

Källa