Gå till innehåll

duger windowsbrandväggen för hemanvändare ?


Recommended Posts

Ger windows brandväggen tillräckligt skydd eller skall man komplettera denna med någon av de gratis versioner som finns att tillgå ?

Är Windows brandväggen lika säker i Vista respektive XP, har de samma grundskydd?

använder avast home 4.8 och den har väll inte inbyggd brandvägg.

Om man bör komplettera med en extra vad finns det för altenativ att produkter (gratisversioner) som ger ett gott grundskydd utan att behöva fördjupa sig i att göra avancerade inställningar.

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör uppgradera till Avast 5 för bättre skydd.

Hemanvändare är ingen homogen grupp, där finns allt från dem som bara läser nyheter och mejl som har passerat spamfilter till dem som installerar allt möjligt inkl. illegala program och klickar hej vilt utan något förstånd på webbsidor. De sistnämnda behöver betydligt mer skydd än de förstnämnda och de som är där emellan behöver ett skydd däremellan också. Det innebär att det inte går att svara på frågan i rubriken "duger windowsbrandväggen för hemanvändare ?".

Jag använder PC Tools brandvägg sedan över ett år. Jag tycker den är lättanvänd och den kommer inte med alltför komplicerade frågor och de är inte så många heller.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ger windows brandväggen tillräckligt skydd eller skall man komplettera denna med någon av de gratis versioner som finns att tillgå ?

Är Windows brandväggen lika säker i Vista respektive XP, har de samma grundskydd?

använder avast home 4.8 och den har väll inte inbyggd brandvägg.

Om man bör komplettera med en extra vad finns det för altenativ att produkter (gratisversioner) som ger ett gott grundskydd utan att behöva fördjupa sig i att göra avancerade inställningar.

mvh alex

Hej hej.

Om du sitter bakom någon form av router så brukar det vara bättre att konfigurera brandväggen

som är inbyggd i routern istället, samtidigt skyddar du ju då alla datorer i ditt interna nätverk.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windowsbrandväggen i XP kontrollerar inte utgående anslutningar. Särskilt om man använder XP bör man ha en brandvägg som inte endast övervakar nätverkstrafiken, utan även har intrångsskydd (HIPS). I tråden Gratis säkerhetsprogram finns flera alternativ. Jag skulle i första hand överväga följande:

  • Comodo Firewall/Comodo Internet Security
  • Online Armor Free
  • Outpost Firewall Free
  • PC Tools Firewall Plus (mer begränsat HIPS än övriga i denna lista)
  • Privatefirewall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sitter du bakom någon typ av router?

tack för alla svar.

Jo jag har en netgear router vet inte hur skyddet är då den var ganska billig runt 500-700kr

så jag antar att skyddet kanske inte är det bästa. använder dess standardinställningar.

Står skyddat trådlöst nätverk wpa.

Har sett att vissa routrar har ett skydd som heter wpa2.

Vad skiljer wpa från wpa2 ?

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om både router och trådlösa nätverkskort kan hantera WPA2 så ska man använda det av säkerhetsskäl.

Det är ingen större skillnad mellan brandväggarna i hemmaroutrar. De, liksom alla brandväggsprogram, skyddar helt mot intrång utifrån. Brandväggar i routrar har däremot aldrig någon kontroll av sådant som finns i datorn och vill kommunicera med en dator ute på internet, oavsett om det är webbläsaren eller ett spionprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Har testat PC Tools Firewall på XP virtuellt och den verkar ju inte alls besvärlig. Jag har tidigare använt för flera år sedan ZoneAlarm, men nu kanske jag eventuellt kommer att pröva programmet, live så att säga, på en fysisk dator. Än så länge kör jag endast med windows brandvägg på alla datorer. Men vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...