Jump to content

Formatera HDD med win 7

Dude

Recommended Posts

Vet inte om mitt problem är direkt win7-relaterat, men eftersom det är win7 jag kör så postar jag här :)

Jag har en sprillans dator som bl.a. är utrustad med en "vanlig" HDD och en SSD flash disk. När jag fick datorn var win7 installerat på HDD:n, men jag vill förstås köra OS på flash disken och har därför installerat win7 på den ist. När jag nu startar datorn får jag alltså ett val om vilken win-installation jag ska köra. Till frågan: Jag vill formatera HDD:n och få bort flervalsmöjligheten vid uppstart, men hur gör jag enklast?? Det går ju inte att bara formatera HDD:n (eftersom win är installerat på den). Måste jag in i BIOS och trixa? Har det med master/slave att göra? Eller finns det andra sätt att formatera diskar i win 7? :unsure:

Tacksam för hjälp!

På den ursprungliga windowsdisken har du förmodligen en återställningspartition och en 100MB stor "boot-partition". Vill du formatera HELA hårddisken så behöver du flytta detta till flashdisken. Återställningspartitionen verkar du kunna klara dig utan, eftersom du har lyckats installera windows på flashdisken också. Den kan möjligen behöva vara kvar av garantiskäl. Enklast (och kanske säkrast) är nog ändå att låta dessa partitioner vara som dom är, och helt enkelt bara ta bort boot-entryn för den ursprungliga installationen och sedan formatera den partitionen enbart.

Dom 2 boot-entrys du har att jobba med, hittar du i msconfig.exe/Systemstart.