Gå till innehåll

Är det för lite med 2 GB ram till Windows 7?


XPforever

Recommended Posts

Har testat det redan och den godkände datorn men frågan är ju om jag själv blir nöjd.....dom skriver ju alltid så låga prestanda krav som möjligt för att få sälja Windows 7 till så många som möjligt sedan spelar det ingen roll om dessa går skitsegt med Windows 7!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det redan och den godkände datorn men frågan är ju om jag själv blir nöjd.....dom skriver ju alltid så låga prestanda krav som möjligt för att få sälja Windows 7 till så många som möjligt sedan spelar det ingen roll om dessa går skitsegt med Windows 7!

Jag kan i princip garantera att den inte kommer att gå sämre med windows 7. Jag har själv en gammal "XP-burk" med just 2GB RAM. och jag tycker nästan den är snabbare med W7 än den var med XP. Men har du möjlighet att stoppa i lite till så är det naturligtvis ingen nackdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör XP nu men är så klart sugen på att testa windows 7!

Har denna spec:

Athlon 64 4000+ 2.4 GHz

2GB RAM

GeForce 6800 256mb

Vad tror ni? Blir det ett stort nerköp att köra Windows 7 på denna istället för XP!

Hej, min "gammeldator" har exakt samma bestyckning utom grafikkortet. Win7HP flyter på perfekt. Men jag kör inga heavy spelprogram, utan bara "vanligt" Office mm. Går som tåget, inkl Aero.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, min "gammeldator" har exakt samma bestyckning utom grafikkortet. Win7HP flyter på perfekt. Men jag kör inga heavy spelprogram, utan bara "vanligt" Office mm. Går som tåget, inkl Aero.

I stort sett samma dator som en av mina söner. Där rullar W7 HP alldeles utmärkt sedan i julas!

"Min son sa, var som att flytta till 2000 talet", när han kom igång med 7:an, från XP!

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också det funkar bra med 7an i din maskin däremot hade det nog inte varit en kul upplevelse i Vista som alla säger är ett så mkt mer betungande os..

Jag har 2 GB RAM i min Vista-dator och det är inte det minsta problem med det. 1-2 GB har varit standard ända sedan Vista kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det redan och den godkände datorn men frågan är ju om jag själv blir nöjd.....dom skriver ju alltid så låga prestanda krav som möjligt för att få sälja Windows 7 till så många som möjligt sedan spelar det ingen roll om dessa går skitsegt med Windows 7!

Om du redan nu är tveksam så skall du NATURLIGTVIS undersöka om du KAN utöka minnet. Och sedan beror det NATURLIGTVIS på vad du använder datorn till. Traditionella minnesslukare som speldator och redigeringsdator för film och foton kan ju upplevas som långsamma. OCH ÄVEN om du sätter i 4 GB RAM så tänk på att 32 bitars OS inte kan utnyttja allt till RAM fullt ut. Det blir istället något mer än 3,5 GB.

Om det är något annat som du är tveksam över om fördelen med att byta till W7 så har du ju dels vad som skrivits här i olika ämnen och trådar, dels andra fora att höra dig efter i. Men KAn du så BÖR du utöka ditt RAM-minne - OBEROENDE om du stannar kvar i XP ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här stackarn får dock slita hårt under W7 Pro Jag föreslog att den förfärliga halvtransparensen kunde stängas av för att lätta bördan ett uns, men det gillades inte

1GB RAM är åt helsike för lite för W7... den går att få igång, men inte mycket mer! Möjligen kan det funka bättre med ett rejält USB-minne och ReadyBoost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör XP nu men är så klart sugen på att testa windows 7!

Har denna spec:

Athlon 64 4000+ 2.4 GHz

2GB RAM

GeForce 6800 256mb

Vad tror ni? Blir det ett stort nerköp att köra Windows 7 på denna istället för XP!

Om man är orolig för låga prestanda kan det vara värt besväret och pengarna att byta grafikkortet. Har nyligen bytt på min gammeldator som tidigare hade ungefär samma spec. som din och det blev stor skillnad (600-700kr kostade det mitt nya). Kändes nästan som en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1GB RAM är åt helsike för lite för W7... den går att få igång, men inte mycket mer! Möjligen kan det funka bättre med ett rejält USB-minne och ReadyBoost.

Jag körde Windows 7 beta och RC i Virtualbox där jag tilldelade det 512 MB RAM. Naturligtvis blir ju Aero och liknande saker avstängda i det läget. Det var lite segt och jag skulle ju inte vilja ha det som huvudsystem, men det fungerade hyfsat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde Windows 7 beta och RC i Virtualbox där jag tilldelade det 512 MB RAM. Naturligtvis blir ju Aero och liknande saker avstängda i det läget. Det var lite segt och jag skulle ju inte vilja ha det som huvudsystem, men det fungerade hyfsat. :)

Jo kör man virtuellt, klarar man sig på betydligt mindre minne. det är ju som sagt en hel del grafik och annat som inte är aktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 åkte fort ut!!! Funkade till en början helt ok men sedan började explorer hänga sig då & då (ca. 10 på 2 timmar)!

Näe, tillbaka till helt suveräna XP aldrig hängt sig en enda gång under alla åren jag kört det!

IE8?

Så det var ett Windows 7 fel??

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 åkte fort ut!!! Funkade till en början helt ok men sedan började explorer hänga sig då & då (ca. 10 på 2 timmar)!

Näe, tillbaka till helt suveräna XP aldrig hängt sig en enda gång under alla åren jag kört det!

Det kan ju ha varit någon drivrutin som behövde fräschas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...