Jump to content

De fem viktigaste säkerhetsfunktionerna i Windows 7

Andreas Stenhall

Recommended Posts

En artikel som jag skrev för ett bra tag sedan har nu publicerats på TechWorld/IDG-webben. Den handlar om Windows 7 och säkerhet.

Windows 7 är det säkraste operativsystem Microsoft har lanserat hittills. Nyheterna och förbättringarna på ­säkerhetsfronten är många. Här är de fem viktigaste.

http://windows.idg.se/2.12294/1.289227/de-fem-viktigaste-sakerhetsfunktionerna-i-windows-7

Läste den tidigare och väntar bara på rabalderna ska starta ang punk 5. mellan ie folket och mozilla fanatikerna :)

Ja den kom i mailen tidigare idag!

Debatt som i Stenis Webbläsartråd, kanske dyker upp!

Vem vet! :D

I Internet Explorer 8 är dataexekveringsskyddet aktiverat som standard, även på 32-bitarsversionen. Det gör det svårare för illasinnade användare att utnyttja sårbarheter som buffer overruns.

Hur effektivt är dataexekveringsskyddet i Windows 7, 32 bit? I XP är det värdelöst, om ”dataexekveringsskydd genom maskinvaran” inte stöds av processorn (t.ex. min Pentium 4). Med en processor som stöder ”dataexekveringsskydd genom maskinvaran” är man delvis skyddad: return-to-libc-attacker stoppas inte (testat här), men detta bör W7 skydda bättre mot, tack vare ASLR.

Förresten, av de webbläsare jag har testat är det endast en som inte använder DEP: QtWeb. ;)

Edited by JoWa

Läste den tidigare och väntar bara på rabalderna ska starta ang punk 5. mellan ie folket och mozilla fanatikerna :)

Det är ju en tydligt pro MS vinklad artikel så Mozilla fanatikerna hoppas nog att läsarna ska vara intelligenta nog att ta den med en nypa salt. :) Jag förstår dock inte riktigt varför IE8 ens är med i en artikel om säkerhetsfunktioner i Windows 7 då det poängteras så tydligt i samma stycke att IE8 inte är en del av Windows 7.

Det är ju en tydligt pro MS vinklad artikel så Mozilla fanatikerna hoppas nog att läsarna ska vara intelligenta nog att ta den med en nypa salt. :) Jag förstår dock inte riktigt varför IE8 ens är med i en artikel om säkerhetsfunktioner i Windows 7 då det poängteras så tydligt i samma stycke att IE8 inte är en del av Windows 7.

Artikeln skrevs i den veva då det var oklart om IE8 skulle följa med eller inte i Windows 7, men på det hela taget å måste användarna ha en webbläsare att surfa med och då är IE8 det naturliga valet för ett företag.Jag kan väl säga att jag tänkte både en, två och tre gånger innan jag tog med IE8 på listan då argumenten för övervägde dom mot. :)