Gå till innehåll

Kan för lite om datorer.


JackDaniels

Recommended Posts

Har nyligen köpt en compaq presario med win7 förinstallerat och har stött på några problem som gör att jag funderar på att installera xp istället.

1. Den externa hårddisken som jag har foton,filer mappar,mm från min gamla dator (os=xp home) syns men jag kan inte läsa den. Får bara åtkomst nekad hela tiden. Det är väl det största problemet.

2. Har treårslicens på Panda med rätt mycket tid kvar innan förlängning och den är inte kompitabel med win7 (vill slippa lägga ut pengar).

3.Är en vanemänniska och tycker om outlook express som inte heller är kompitabel med win7 (det kan jag väl leva utan iofs).

Till saken då, jag har provat med att installera xp direkt men då kommer ett meddelande att det finns nån fil som är nyare och det tar stopp.

Måste jag formatera hdd och isåfall vilken del av den eller kanske hela?

Det är här som mitt kunnande tar slut. (Har bränt ut återställningsdvd (3st) + en repskiva för win7)

Tacksam för hjälp.

JackDaniels

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominst: För att installera XP måste du boota på XP-slivan och sedan formatera HDD:n, ja.

Men om du har flera partitioner räcker det med att formatera den som Win7 ligger på. Se dock till att kopiera undan filer, favoriter och annat som du inte vil bli av med.

Ge dock Win7 en chans, det är (min åsikt) mycket bättre än XP.

AV: Till Win7 finns det flera gratisalternativ där ute på nätet. Själv använder jag Microsoft Security Essentials som finns att ladda ner här: http://www.microsoft.com/security_essentials/default.aspx

Mail: Prova MS Live mail: http://download.live.com/wlmail eller Thunderbird: http://www.mozillamessaging.com/en-US/thunderbird/

/G

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är ganska nyköpt så sitter det ju ganska garanterat en sata disk i datorn, då kan det bli lite trassel med xp, det går att installera men med lite extra jobb.

Tycker du ska hänga kvar med win 7.

Ang Usb disken, är det verkligen win 7 som är boven ? Kan du prova att köra den i nån annan dator, då med eventuellt xp och se om det är samma fel då ?

Har du på något sätt låst filerna innan du flyttade den ifrån xp datorn ?

Ang panda antivirus, det finns många gratis antivirus du kan köra istället, orkar inte tänka nog mycket för vilka olika det finns, men om du kollar i forumet så finns det trådar om just detta.

Jag själv kör Microsofts Security Essentials på alla mina datorer och är väldigt nöjd med det.

Som sagt win 7 är ju ett nyutvecklat OS Xp är 10år eller äldre vet inte när det släpptes riktigt och orkar inte kolla upp det heller just nu :) (lat... ) :)

Så jag skulle inte bytt tillbaka till xp.

Outlock express. Testat Thunderbird ? Gratis och smidigt. Annars så tycker jag ju att det bästa är en web baserad mail så man alltid kan komma åt sin mail från vilken dator man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Den externa hårddisken som jag har foton,filer mappar,mm från min gamla dator (os=xp home) syns men jag kan inte läsa den. Får bara åtkomst nekad hela tiden. Det är väl det största problemet.

Har inget att göra med Windows 7 utan det kan inträffa när man flyttar en hårddisk från en XP-dator till en annan XP-dator också.

Du behöver sätta ny ägare på mapparna och filerna. Det finns en beskrivning här:

http://www.blogsdna.com/2159/how-to-take-ownership-grant-permissions-to-access-files-folder-in-windows-7.htm

Sätt ägaren till det konto du är inloggad på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba svar man tackar!

När jag kopplar in den externa hdd till min gamla dator så är det inga problem.

Tror inte att jag har låst den på något vis.

Om jag inte ens ser att den innehåller filer eller mappar, hur ska man då kunna bli ägare?

Visst kan jag strunta i Pandan men som sagt så är jag lite snål ;) i värsta fall så får jag väl kosta på det.

Sen är ju frågan om min officeskiva funkar men den är säkert inte kompitabel den heller så då dlir det ännu dyrare :(

Mvh JackDaniels

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera då på den dator där det funkar att alla har behörighet att komma åt filerna och mapparna. Om det är XP Home så måste du starta datorn i felsäkert läge för att den fliken ska synas.

Högerklicka på en mapp som ligger i \ på den externa hårddisken och välj Egenskaper. På fliken Säkerhet kan du komma åt att ändra rättigheter på likartat sätt som under rubriken How to Grant Permissions in Windows 7 på sidan jag länkade till förut. Gör samma sak med de andra mapparna och filerna i \.

Observera "Check Replace owner on subcontainers and objects if you have files and folder within selected folder"

för att få samma rättigheter spridda ner till undermappar och filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller väl mest med tidigare svar som givits.

1. Om det inte handlar om rättigheter så prova koppla den till någon bekants dator som kör XP, funkar den där så gör backup på det du måste ha kvar, prova sedan att partitionera/formatera om den externa disken på din dator med Windows 7 och flytta slutligen tillbaka filerna från backupen.

2. Visst kan det kännas lite som slöseri att inte använda något man betalt för men det kostar ju inte dig MER att använda en gratisprodukt istället. Och faktum är att många av dem är bättre än Panda som mig veterligen inte direkt ligger i topp så det kanske inte är så dumt att byta oavsett vilket. Spontant skulle jag rekommendera att prova nya Avast 5 som nyss kom på svenska också.

3. Tycker inte det är så stor skillnad mellan hur olika mailklienter fungerar (de jag provat iaf) och Outlook Express tillhör ju de enklaste så det lär nog inte ha några funktioner som du inte kan få på annat håll. Skulle också rekomendera Thunderbird eller någon webbmailtjänst, du kanske redan har ett sådant konto som du kört via Outlook Express, isåfall är det ju lätt att gå över.

Om det inte är ett jättegammalt Office ska det väl kunna fungera i Windows 7 också. Annars finns även där ett gratisalternativ i OpenOffice.org som nyss kommit i ny version på svenska. Är du ingen flitig/avancerad användare av Office lär du inte få så svårt att vänja dig vid det istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Compaq Presario och XP kan jag säga att det inte verkar vara en bra kombination. Jag köpte en sådan för 1 år sen med Vista förinstallerat. Jag tänkte installera XP, men det var några drivrutiner som jag bara inte fick att funka. Trots flera installationsförsök.

Jag känner också till en annan här på forumet som hade exakt samma problem med en Presario.

Så mitt råd är att fortsätta med W7 och försöka vänja dig vid det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ändrat behörigheten på mappar & filer med hjälp av felsäkert läge i gamla datorn.

Men det har inte förändrat något, nya datorn säger åtkomst nekad när jag klickar på den lösa disken.

Om jag kollar egenskaper från den här datorn så ser det ut som den lösa hdd är tom men om jag går via diskhanteraren

så visar den att det finns filer på den.

Jag har även försökt ändra behörighet/ägarskap under diskhanteraren men då nekas 14 mappar.

Om bara brännaren i gamla datorn funkade så skulle jag testa den vägen.

Det finns väl minst 150gig fotografier som jag inte vill bli av med.

Mvh Jack Daniels

(I värsta fall får jag väl lämna tillbaka datorn till elgiganten om jag hinner innan öppet köp går ut.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om det inte handlar om rättigheter så prova koppla den till någon bekants dator som kör XP, funkar den där så gör backup på det du måste ha kvar, prova sedan att partitionera/formatera om den externa disken på din dator med Windows 7 och flytta slutligen tillbaka filerna från backupen.

Följ Nicklas råd så ska du se att allt blir bra. Det är inte din nya dator som är problemet, det är din externa hårddisk.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller den externa hårddisken så är det rättigheter som behövs...

Om du kollar i en xp-maskin på de rättigheter som finns och vilka användare som har rätt att se och använda disken jämfört med de på W7, så är det en viss skillnad.

OBS!! Du ska inte behöva formatera om hårddisken för att w7 ska kunna läsa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla råd. :D

Då jag inte kan följa Niklas råd om en annan dator med xp just för tillfället så kommer jag nog inte längre just nu.

Det som ändå är j-igt märkligt :angry: är att datorn lämnar dubbla budskap om vad som finns på disken och att den nekar åtkomst trots att behörigheten verkar vara ok.

Om jag skulle formatera den lösa hdd med den nya datorn/win7, vad är det som säger att en dator med xp kan läsa eller skriva till den?

Jag har kopierat allt från den lösa hdd till en enda mapp på den gamla datorn(vilken tid det tog :blink:) men jag vet inte om det är rätt ställe att göra en backup på, det kanske inte blir skillnad då det är samma dator som filerna en gång har kommit ifrån.

Detta ifall jag skulle prova Niklas råd men jag tror ändå att Venoms kan ha rätt.

Mvh Jack Daniels

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror också att det handlar om rättigheter så försök absolut med det först. Den andra lösningen var en sista lösning om det inte är rättigheterna som är fel (eftersom du antydde att du testat och de är rätt).

Om du sedan inte skulle kunna hitta den Windows 7 formaterade externa på XP datorn så kan du ju flytta den interna XP hårddisken till din Windows 7 dator tillfälligt och kopiera över backupen där genom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat min C-Pen 20 och den funkar inte heller så nu börjar jag bli less på skiten.

Det var väl som själva f-n men man får väl tacka bill gates så j-vla mycket.

Och ja jag har letat på nätet efter drivrutin och det finns inte nån för tillverkarna vill sälja nya hårdvaror.

Den som gillar f-n7 får väl göra det men jag gör det inte!!!!!!

Jack Daniels

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att höra. Du måste ha extrem otur eller så har jag haft extrem tur för Windows 7 har hittat ALLT jag pluggat in. Men det är ju inget fel på XP heller och det kommer leva ett bra tag så stanna du kvar vid det om det funkar bättre för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är ganska nyköpt så sitter det ju ganska garanterat en sata disk i datorn, då kan det bli lite trassel med xp, det går att installera men med lite extra jobb.

Det här låter märkligt du vill inte förklara närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP har inte "inbyggda" SATA drivers så den hittar inte hårddisken under installationen. Vad man får göra är att antingen köra SATA disken i IDE-läge vilket man brukar kunna ställa i BIOS men då förlorar man lite prestanda. Eller en bättre lösning är om man kan få tag på SATA drivers för moderkortet, då kan man trycka F6 under installationen (kommer fram en text om det längst ner på skärmen) för att ladda in SATA driversarna så att XP hittar hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

System och administratöer(dator/administratöer) står det i grupp eller användarnamnrutan i säkerhetsfliken och båda har allt förbockat under behörighet.

Jag vet faktiskt inte hur jag är inloggad då jag är ensam om att använda datorn.

När jag nu har hittat drivrutin till pennan & även laddat ner den så fick jag inte spara den i programmappen så det verkar som jag är fel inloggad men när jag vill växla id så finns det bara ett alt (mitt eget namn)

Tack Singelmalt för drivrutinen, hoppas att det funkar B)

Jack Daniels

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...