Gå till innehåll

Kan för lite om datorer.


JackDaniels

Recommended Posts

Jaja hur som helst så har jag kommit fram till att min C-Pen inte funkar på 64bitars op, den skulle ha varit svart istället men tack ändå.

Och jag klarar inte ens av att formatera om den interna hdd för utbyte av op så jag börjar misströsta lite.

Datorn som kostade 5990 verkar att bli ännu dyrare om man måste byta ut kringutrustning, undrar vad som inte kommer att funka härnest.

Nåja det är en ny dag imorgon.

Jack Daniels

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag strunta i Pandan men som sagt så är jag lite snål ;) i värsta fall så får jag väl kosta på det.

Sen är ju frågan om min officeskiva funkar men den är säkert inte kompitabel den heller så då dlir det ännu dyrare :(

Mvh JackDaniels

1. När det gäller Antivirus/säkerhetsprogram: Du behöver alltså INTE köpa något nytt för att avinstallera Panda och testa något nytt. Å andra sidan så får du ju inte tillbaka några pengar om du avinstallerar Panda.

2. Som skrivits tidiagre: Det går alldeles utmärkt att köra Office 2010 (när det kommer), Office 2007 och Office 2003 på Windows 7. XP klarar Office 2007 och Office 2003. Alltså inte heller något anledning till att köpa nytt Office bara för att du byter operativsystem (om du nu skulle göra det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP har inte "inbyggda" SATA drivers så den hittar inte hårddisken under installationen. Vad man får göra är att antingen köra SATA disken i IDE-läge vilket man brukar kunna ställa i BIOS men då förlorar man lite prestanda. Eller en bättre lösning är om man kan få tag på SATA drivers för moderkortet, då kan man trycka F6 under installationen (kommer fram en text om det längst ner på skärmen) för att ladda in SATA driversarna så att XP hittar hårddisken.

Detta stämmer inte. Det går alldeles utmärkt att installera XP på SATA diskar utan några som helst manövrar. (Det är väl bäst jag tillägger, åtminstone XP med SP1). Vad jag vet så går det även bra att installera Windows 2000 på SATA diskar. Det kan inte vara så att det är AHCI du menar.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

System och administratöer(dator/administratöer) står det i grupp eller användarnamnrutan i säkerhetsfliken och båda har allt förbockat under behörighet.

Jag vet faktiskt inte hur jag är inloggad då jag är ensam om att använda datorn.

Kolla detta..

Högerklicka på USBdisken -> Egenskaper -> Säkerhet.

Kontrollera i rutan "Grupp eller Användare", dessa ska finnas...

Autentiserade Användare, SYSTEM, Administratörer, Användare.

Om någon eller några av dessa inte finns, får du skapa rättighet för dessa.

Autentiserade Användare ska ha (Tillåt), allt utom full behörighet och särskilda behörigheter.

SYSTEM, ska ha, allt utom särskilda behörigheter

Administratörer... ska ha, Allt utom särskilda behörigheter

Användare ska ha, Läsa och Köra, Visa Mappinnehåll och Läsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följde Cecilias råd och som en blixt från klar himmel kan jag se mappar & filer men den j-eln ville inte släppa ifrån sig allt.

Detta kommer upp på flera mappar och det verkar som om jag måste ändra behörighet först på mappen sen på varje fil var för sig om jag ska kunna se bilden tex.

Jättetack till Cecilia :lol:

post-11948-1266351096,67_thumb.jpg

post-11948-1266351104,31_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar alla för all hjälp och alla goda råd för nu har jag äntligen blivit ägare till hela min lösa hårddisk. :P

Jag bara fick för mig att markera rutan för ersätt ägare av underbehållare och objekt & vips så var allt på hdd tillgängligt.

Jag har lärt mig jättemycket som jag säkert kommer att ha glädje av längre fram.

Nu behöver jag bara skaffa mig en ny C-Pen som funkar med 64bitarssystem.

MVH Jack Daniels

post-11948-1266352723,98_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...