Gå till innehåll

Excel 2007 Dubbla Fönster Öppna Samtidigt


Recommended Posts

Jag har installerat Office 2007 och när jag har 2st Excel 2003 öppna samtidigt kan jag välja att lägga dom bredvid varandra, jag har dessutom möjligheten att se innehållet i aktivitetsfältet. Se bild Excel 2003 Dubbla.

Om jag sedan gör likadant med 2st Excel 2007 kan jag inte välja att lägga dom bredvid varandra, jag kan heller inte se innehållet i aktivitetsfältet, utan det syns bara små Excel ikoner. Se bild Excel 2007 dubbla.

Om jag däremot bara öppnar en Excel 2007 så är det möjligt att se innehållet i aktivitetsfältet. Se bild Excel 2007 Enkel.

Så frågan är vad det är som är fel, har jag någon inställning fel bara eller är det en begränsning i Office 2007?

post-11697-1266162844,15_thumb.gif

post-11697-1266162863,45_thumb.gif

post-11697-1266162877,67_thumb.gif

Redigerad av HD-Life
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"blabla..." en begränsning i Office 2007?

Du har svaret själv. Du kan inte öpopna två XL-ark inifrån Excel och få dom att ligga bredvid varann, du måste öppna två separata Excel och öppna resp fil. By design.

(Imho, jävligt dumt. Läste om det på O2010-betaforum och 2007/2010 har samma design i detta fall.)

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Hur det fungerar i Excel 2007 kan jag inte svara på just nu)

I Excel 2010 funkar det så här:

Öppna fil 1.

Starta en upplaga Excel till genom att hålla ner Shift samtidigt som du klickar på Excel-ikonen (precis som singlemalt). Inne i den andra upplagan gör du som vanligt för att öppna fil 2.

Då kan du se bägge i Taskbaren:

post-2489-1266167947,04_thumb.jpg

/Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Hur det fungerar i Excel 2007 kan jag inte svara på just nu)

I Excel 2010 funkar det så här:

Öppna fil 1.

Starta en upplaga Excel till genom att hålla ner Shift samtidigt som du klickar på Excel-ikonen (precis som singlemalt). Inne i den andra upplagan gör du som vanligt för att öppna fil 2.

Då kan du se bägge i Taskbaren:

post-2489-1266167947,04_thumb.jpg

/Gunnar

Vilken ikon är det jag kan shift-klicka på? Har provat ett par alternativ utan resultat.

Redigerad av HD-Life
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startat Excel så har du en ikon i listen (aktivitetsfältet, taskbar) som du sedan kan shift-klicka för att starta en ny Excel-process, gäller även utforskaren m.fl.

Har du redan en ikon för programmet på listen (aktivitetsfältet, taskbar) så kan du shift-klicka den. Startar du ett program från startmenyn så får du en ny ikon på listen som du också kan shift-klicka.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då förstår jag, jag har testat det nu, men det funkar bara om jag öppnar ett nytt Excel.

Så fort jag öppnar ett excel som är sparat sen tidigare får jag det inte att funka.

Om Excel redan är skapat får jag problemen som jag beskrivit tidigare.

tack för hjälpen.

post-11697-1266174077,96_thumb.gif

post-11697-1266174363,05_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar för mig i alla fall, oavsett hur jag öppnar Excel?

Ser ut så här när jag först öppnar en befintlig fil och sedan en tom arbetsbok.

e7nqeh.jpg

För att placera dem sida vid sida så använder jag Windows-tangenten + vänsterpil på den ena och Windows-tangenten + högerpil på den andra.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju konstigt, det spelar ingen roll om jag öppnar en 2003 och en 2007 eller två 2003 så funkar det för mig men så fort jag öppnar två 2007 blir det knas.

En annan sak bara, jag ser att dina dokument ligger bredvid varandra i listan medans mina överlappar varandra, varför?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju konstigt, det spelar ingen roll om jag öppnar en 2003 och en 2007 eller två 2003 så funkar det för mig men så fort jag öppnar två 2007 blir det knas.

En annan sak bara, jag ser att dina dokument ligger bredvid varandra i listan medans mina överlappar varandra, varför?

Tack

Det beror på inställningarna för aktivitetsfältet. Du har nog Gruppera alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste rätta mig själv, jag får faktiskt samma fenomen när jag öppnar två filer via utforskaren. Då körs båda filerna i samma process och går inte att dela på. Öppnar man däremot första boken via utforskaren och sedan en ny Excel-process med shift-klick och en tom bok, och därefter öppnar nästa fil via arkivmenyn i den nya "excelen" så får man den funktion du frågar efter, och det utseende jag tidigare visade.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar för mig i alla fall, oavsett hur jag öppnar Excel?

Ser ut så här när jag först öppnar en befintlig fil och sedan en tom arbetsbok.

e7nqeh.jpg

För att placera dem sida vid sida så använder jag Windows-tangenten + vänsterpil på den ena och Windows-tangenten + högerpil på den andra.

Nu när jag läser ditt inlägg för tredje gången ser jag att du det du har gjort, (Ser ut så här när jag först öppnar en befintlig fil och sedan en tom arbetsbok.)

Så funkar det även för mig, det först när jag öppnar befintlig fil efter att först ha öppnat en 2007 fil som jag får fel, alltså två befintliga 2007 filer, har du även provat det?

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste rätta mig själv, jag får faktiskt samma fenomen när jag öppnar två filer via utforskaren. Då körs båda filerna i samma process och går inte att dela på. Öppnar man däremot första boken via utforskaren och sedan en ny Excel-process med shift-klick och en tom bok, och därefter öppnar nästa fil via arkivmenyn i den nya "excelen" så får man den funktion du frågar efter, och det utseende jag tidigare visade.

Ja! Nu fick jag det att funka, lite omständigt bara att behöva öppna en tom fil för att sedan öppna en befintlig över den för att kunna ha multibla filer öppna samtidigt utan att dom skymmer varandra.

Eller vad säger du?

Tack/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det, se mitt förra inlägg. :mellow: Ja, lite konstigt är det.

Hur som helst, tack för hjälpen .

Det är bättre att det funkar än inte alls, hoppas dock att det kan komma en lösning.

Lite ironiskt är det också, nu när man har skaffat en 27" display för att kunna arbeta med dubbla dokument samtidigt och uppgraderat till Office 2007 så kan jag inte utan vidare ha flera excel filer öppna samtidigt utan att dom täcker varandra.

Tack/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en bugg, det är "by design", dvs man har från MS valt att ha det så:

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/excel/thread/749983b3-ba7e-49d3-99bf-f67d70245046/

Texten gäller visserligen 2010 men kan även appliceras på 2007. Däremot så kommer man ev att ändra på det till nästa version.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...