Gå till innehåll

Kan inte öppna .chm-filer i Vistaburk


Sir_N

Recommended Posts

Jag har en Dell (enligt signaturen) med Vista Home Premium. Den kan inte läsa hjälpfiler i .chm-format, jag får felmeddelandet (t. ex.) "Filen C:\Windows\Help\mui\041D\nap.chm är inte en Windows-hjälpfil eller så är filen skadad" Samma besked oavsett vilken chm-fil jag provar öppna.

Jag har sökt på nätet i timmar vid olika tillfällen och hittar bara lösningar på andra problem, t ex att hlp-filer inte går att läsa i Vista. Nu senast provade jag att installera en CHM-reader som tillägg till Firefox, men antingen hittar jag en som inte fungerar ihop med V 3.6 eller så en som Foxen vägrar installera pga problem med uppdateringar. (ungefär).

Filformatet CHM har ju ersatt HLP i Vista och senare OS, så jag kan inte fatta varför Vista vägrar att läsa sina egna hjälpfiler!

Det finns ju en del fristående program som skall kunna läsa chm, men det borde för böveln Windows Vista klara själv!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett par saker du kan prova i tur och ordning...!

1. Registrera om hhctrl.ocx:

Starta kommandotolken som administratör och skriv/klistra in...

regsvr32 hhctrl.ocx

2. Återställ filassociationen för .chm:

Ladda ner och dubbelklicka på FixChmFile.reg... godkänn ändringen och starta om burken.

FixChmFile.reg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Här är ett par saker du kan prova i tur och ordning...!

1. Registrera om hhctrl.ocx:

Starta kommandotolken som administratör och skriv/klistra in...

regsvr32 hhctrl.ocx

Startade kommandotolken (Cmd i Kör och Shift-Ctrl-Enter) skrev in "regsvr32 hhctrl" och Enter, hoppas att det blev rätt?

Fungerade inte, fick felmeddelande enligt bifogad bild: "Fel_1.jpg".

2. Återställ filassociationen för .chm:

Ladda ner och dubbelklicka på FixChmFile.reg... godkänn ändringen och starta om burken.

FixChmFile.reg

Det ville sig inte heller, det kan ha med mina "låsta registernycklar" att göra. Vissa program går inte att uppdatera eller avinstallera, men det är en annan historia. Sef bif. fil "Fel_2.jpg".

Det är bara en tidsfråga innan skitVistan åker ut!

Tack för att du försökte hjälpa i. a. f.

/Sir_N

post-1185-1266175161,17_thumb.jpg

post-1185-1266175167,22_thumb.jpg

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu startade du nog inte kommandotolken som administratör... det skall stå i namnfältet (Administratör:Kommandotolken).

Jag förslår att du försöker igen. skriv cmd i startmenyns sökfält, högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som administratör"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu startade du nog inte kommandotolken som administratör... det skall stå i namnfältet (Administratör:Kommandotolken).

Jag förslår att du försöker igen. skriv cmd i startmenyns sökfält, högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som administratör"

Känner inte igen det du skriver om, det ser inte ut så i min Vistastartmeny... Se bif. bild.

Men det ordnade sig ändå, jag kom ihåg att jag hade skapat ett Administratörskonto enligt Stenis beskrivning, så jag skiftade användare och körde "regsvr32 hhctrl.ocx" i kommandofönstret och Hepp, chm-filerna fungerar igen!

Orsaken till frågeställningen är att jag har köpt en CanoScan 8800F skanner för dia, negativ och pappersbilder och det är rätt störigt att inte kunna läsa hjälpfilen!

Du är bäst e-son!

post-1185-1266183059,25_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig! Och nog har du ett sökfält i startmenyn (smala rutan längst ner)! Skriver du cmd där, så skall cmd.exe komma upp i det stora fältet ovanför. Annars vet jag inte vad du har hittat på med sökfunktionen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...