Gå till innehåll

Ändra teckenstorlek i Anteckninger...


Bigfoot13579

Recommended Posts

Jag satt idag och gjorde ett adresskort i Anteckningar och ändrade teckenstorleken till 56 eller nåt. Sparade sedan dokumentet på skrivbordet och döm av min förvåning när jag öppnade ett annat dokument (.txt) med Anteckningar och de tecknen var lika stora. Kollade mina dokument på en annan disk men de hade samma teckenstorlek. Är det en bugg eller varför ändras alla txt-dokument till samma teckenstorlek? Sen provade jag att markera en del av texten i dokumentet men all text ändrades när jag valde större teckenstorlek? Mysko värre....

Gjorde samma i Wordpad men med det programmet kunde man ändra ett dokument till annan storlek och det påverkade inte de andra dokumenten....

Jag har inte sett detta fenomen i XP men det kanske var likadant där? Jag har Windows 7 Ultimate...

Skulle vara intressant att höra om flera har samma fenomen eller om det bara är på min dator....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så sparas senast använda teckensnitt för Anteckningar och används för alla textfiler därefter, tills man ändrar igen.

Programmet är ju ganska simpelt så därför använder jag Notepad++ istället.

http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm

Edit: Kanske ska tillägga att teckensnittet inte sparas med filen utan används bara lokalt i Anteckningar.

Redigerad av singlemalt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notepad/Anteckningar har en gemensam inställning för alla filer, eller snarare programmet visar filerna i det typsnitt/den teckenstorlek som du har valt för tilfället.

Notepad är en texteditor som inte sparar några formateringsinställningar i filen. Inställningarna är bara ur presentationssynpunkt på bildskärmen.

Wordpad å andra sidan är en enkel form av ordbehandlare/dokumenteditor som sparar formatering tillsammans med dokumentet.

Så har det varit sedan "tidernas begynnelse".

/G

Edit: För långsam.

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...