Gå till innehåll

Bredbandsbolagets kundservice


Recommended Posts

Hej,

Jag har bekymmer med Bredbandsbolaget.

Jag är bredbandsansluten kund hos dom sen ett par år tillbaka, via fiber.

Man kan skapa upp till 5st användare och få tillgång till 5st hemsidor och e-post adresser. När man skapar en användare får man ingen information om att det kostar pengar att ta bort den om man så önskar, ej heller finns det som val så man själv kan göra det aktivt.

Jag mailade bredbandsbolaget om detta, varvid jag får till svar att det kostar 40:- i en vad dom kallar administrativ avgift.

Jag har berättat att jag tycker att det borde framgå att det kostar 40:- att radera en användare i samband med att man skapar en användare, så att man kan få göra ett eget val.

Nu säger dom att dom kan ta bort en av mina användare som jag önskar, men att det kostar 40:- för min del.

Får dom lov att göra så?

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har bekymmer med Bredbandsbolaget.

Jag är bredbandsansluten kund hos dom sen ett par år tillbaka, via fiber.

Man kan skapa upp till 5st användare och få tillgång till 5st hemsidor och e-post adresser. När man skapar en användare får man ingen information om att det kostar pengar att ta bort den om man så önskar, ej heller finns det som val så man själv kan göra det aktivt.

Jag mailade bredbandsbolaget om detta, varvid jag får till svar att det kostar 40:- i en vad dom kallar administrativ avgift.

Jag har berättat att jag tycker att det borde framgå att det kostar 40:- att radera en användare i samband med att man skapar en användare, så att man kan få göra ett eget val.

Nu säger dom att dom kan ta bort en av mina användare som jag önskar, men att det kostar 40:- för min del.

Får dom lov att göra så?

Du bör läsa ditt kontrakt med Bredbandsbolaget, där ska det framgå att det finns avgifter för tjänster, men ev. ej belopp, eftersom de oftast ändras löpande. Titta också på deras hemsida om abonnemang, där kan det också framgå, och i ditt kontrakt kan det finnas hänvisningar dit. Sen kan du avgöra detta.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör läsa ditt kontrakt med Bredbandsbolaget, där ska det framgå att det finns avgifter för tjänster, men ev. ej belopp, eftersom de oftast ändras löpande. Titta också på deras hemsida om abonnemang, där kan det också framgå, och i ditt kontrakt kan det finnas hänvisningar dit. Sen kan du avgöra detta.

Mvh

Mats H

Har gjort det, fick även svar från deras support att något sådant inte står i avtalet eller i de särskilda villkoren. Enl prisinformationslagen måste sådant framgå ju?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det, fick även svar från deras support att något sådant inte står i avtalet eller i de särskilda villkoren. Enl prisinformationslagen måste sådant framgå ju?

Gör det inte det så har dom absolut ingen rätt att ta ut en avgift.

Villkoren som står i avtalet gäller.

Försök hota med att dra in konsumentverket.

Det är det kanske många som gjort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid säga till BBB att du vänder dig hit, med saken om de insisterar!

http://www.ktib.se/ Konsumenternas tele- TV- & Internetbyrå, vilket ägs av operatörerna!

Länken rekommenderas av Post och Telestyrelsen, för vad det nu är värt!

Kanske lite dubbelt, men har jurister etc. för att tillrätta lägga saker som t.ex denna skulle jag tro.

Men kanske värt ett besök o kanske ett försök!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men jisses, 40:- är ingen big deal men jag känner inte för att betala för något jag aldrig fått information om eller som det ens finns information om att det ska kosta.

Här kommer deras senaste svar iaf,

----

Hej, och tack för din e-post.

Jag har talat med min närmsta chef nu, och vi har tillsammans gått igenom vårt avtal, och det nämner inget om att vi tar bort användare. Däremot så gör vi ju det, som nämnt tidigare emot en administrativ avgift.

Med vänliga hälsningar/With best regards, xxxxxxxxx Customer Operations, B2 Bredband.

--

Det är iaf senaste svaret från dom, dom vill ju hjälpa mig men då kostar det pengar, märkligt. Och om dom inte redan visste det själva så är de 40:- inte i deras intresse då alla e-post växlingar vi gjort kostat dom betydligt mer än 40:- (ca 6 vändor e-post nu)

Redigerad av nasarf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll att det handlar om 40:- eller om 400:- egentligen. I vissa fall så är det en principsak. Tyvärr är det väl så att det inte står specificerat i ett avtal vad saker ska kosta... och att det kan tillkomma administrativa avgifter. Det är ju där dom plockar ut allt det som man mycket väl kan anse oskäligt. De har antagligen skydd i lagar och bestämmelser med just en sådan paragraf i ett avtal.

I detta fallet tycker jag det handlar om "goodwill" att en operatör ger sig på en sån här punkt. Att framföra: "Vi ber om ursäkt för att detta missats och bjuder på denna gången men nu vet du detta för framtida bruk" kan väl inte svida i deras årsredovisning speciellt mycket...

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött skrivet där Manneman.

Har kontakt med konsumentrådgivningen, och dom hänvisade till samma som Mats H, så det ska dom få hjälpa mig med, fick ytterligare mail från BBB idag, men exakt samma svar som innan.

Ska bli kul att få höra resultatet av detta!!

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har bekymmer med Bredbandsbolaget.

Jag är bredbandsansluten kund hos dom sen ett par år tillbaka, via fiber.

Man kan skapa upp till 5st användare och få tillgång till 5st hemsidor och e-post adresser. När man skapar en användare får man ingen information om att det kostar pengar att ta bort den om man så önskar, ej heller finns det som val så man själv kan göra det aktivt.

Jag mailade bredbandsbolaget om detta, varvid jag får till svar att det kostar 40:- i en vad dom kallar administrativ avgift.

Jag har berättat att jag tycker att det borde framgå att det kostar 40:- att radera en användare i samband med att man skapar en användare, så att man kan få göra ett eget val.

Nu säger dom att dom kan ta bort en av mina användare som jag önskar, men att det kostar 40:- för min del.

Får dom lov att göra så?

Jag var i kontakt med bredbandsbolaget i samma ärende för några år sedan fick då samma svar som du fick att de kunde ta bort en mailadress men mot en viss betalning. Är väldigt intresserad av att höra hur detta ärende framskrider. Var dock inte så seriös så jag studerade avtal för att se om det var en avtalad avgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett "knep" är att uttrycka sitt missnöje över dessa avgifter och att understryka för sin leverantör att man överväger att byta av ren principsak. I ett sånt läge vet man verkligen vilken inställning operatören har till sina kunder. Nackdelen är att det kan slå tillbaka och att man står utan....

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett "knep" är att uttrycka sitt missnöje över dessa avgifter och att understryka för sin leverantör att man överväger att byta av ren principsak. I ett sånt läge vet man verkligen vilken inställning operatören har till sina kunder. Nackdelen är att det kan slå tillbaka och att man står utan....

// Mange

Det som är knepigt i den frågan är att jag tidigare haft tekniker från dem hemma då dom hade, fortfarande har, konfigurationsfel på deras converter nere i källarn. Skrev en tråd om det för något årsedan här på forumet.

Så jag tror inte dom bryr sig om dom tappar mig som kund...... tyvärr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...