Gå till innehåll

nVidia grafikkort


Recommended Posts

Har en fråga angående drivrutinspaketet man tar hem från nVidias hemsida. I detta specifika fallet rör det sig om ett gForce 9800 som kör under Windows 7. Drivrutinerna är de senaste från nVidia och min son har upplevt en försämring av sina spel med de senaste två drivrutinsuppdateringarna. Nu har väl inte nedanstående med detta att göra men inget har ändrats för övrigt... med undantag av att han bytt från Microsoft Security Essentials till Avast 5.

När man installerar drivrutinerna så får man även installerat en massa annat som jag ärligt talat inte tror jag behöver. Med denna tråden hade jag hoppats att vi kunde reda ut om och vad jag kan avinstallera.

Detta är taget från Kontrollpanelen/ Avinstallera program:

nVidia Display Control Panel ska naturligtvis vara kvar... eller?

nVidia Drivers ska ju naturligtvis vara kvar

nVidia PhysX har kortet inte stöd för... eller? Behöver jag det?

nVidia Stereoscopic 3D Driver Vad är detta? Behöver jag det?

Någon som kan hjälpa till att bena ut detta?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl 3D-drivern som är onödig som zub skriver. Physx är det däremot en del spel som använder för att förbättra grafiken och ditt kort stöder det såvitt jag kan se. Mitt 9600 gör det i alla fall.

Däremot är det ett lotteri när man ska uppdatera drivrutinerna, ibland kan det mycket väl bli sämre med den nya så man får backa till den föregående.

Detta trots att det finns en WHQL-certifiering.

Senaste för 9-serien.

1zz5niv.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång du uppdaterar... extrahera exefilen från nvidia i en mapp, ta sedan bort dom exe-filer du inte behöver från mappen (som t.ex PhysX/3D), och installera drivrutinerna från Enhetshanteraren i stället.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl 3D-drivern som är onödig som zub skriver. Physx är det däremot en del spel som använder för att förbättra grafiken och ditt kort stöder det såvitt jag kan se. Mitt 9600 gör det i alla fall.

Däremot är det ett lotteri när man ska uppdatera drivrutinerna, ibland kan det mycket väl bli sämre med den nya så man får backa till den föregående.

Detta trots att det finns en WHQL-certifiering.

Senaste för 9-serien.

1zz5niv.jpg

Ah... Jo, just att det känns som ett lotteri är helt sant. Nu har vi gått tillbaka flera versioner och det är samma resultat just vad gäller prestanda. Börjar fundera på om det är bytet av antivirus som kan göra skillnaden? Just hur "hårt" det jobbar under tiden man kör ett spel?

Vi testar just nu den senaste beta-drivern för att se om det blir bättre.

Nästa gång du uppdaterar... extrahera exefilen från nvidia i en mapp, ta sedan bort dom exe-filer du inte behöver från mappen (som t.ex PhysX/3D), och installera drivrutinerna från Enhetshanteraren i stället.

Riktigt bra idé... ska ta tillvara på detta. Man har ju dragit sig för det på senare tid... mycket för att man inte vill missa något som påverkar prestandan positivt.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång du uppdaterar... extrahera exefilen från nvidia i en mapp, ta sedan bort dom exe-filer du inte behöver från mappen (som t.ex PhysX/3D), och installera drivrutinerna från Enhetshanteraren i stället.

Man kan även köra från setup-filen som finns i mappen.... efter man har raderat dom exe-filer man inte vill installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...