Gå till innehåll

Konstiga symptom [LÖST]


Manneman

Recommended Posts

Kan man få se ett skärmskott på Aktivitetshanteraren.... processer för alla användare?

Ska få iväg en skärmdump inom kort...

Just nu står det följande:

WmiPrvSE.exe Cpu 40%

Sidebar.exe Cpu 12%

svcghost.exe (dcomlaunch) Cpu 10%

WmiPrvSE.exe Cpu 10% ???

svcghost.exe (netsvcs) Cpu 7%

Nu är det 2 WmiPrvSE igång? Den översta på 40% kommer snabbt upp och försvinner lika fort igen... tittar jag på den grafiska kurvan så ser jag att den flukterar ganska ordentligt... men CPU användningen hinner aldrig riktigt minska förrän den dyker upp igen.

Hittade detta på Microsoft:

Effective management of PC and server systems in an enterprise network benefits from well-instrumented computer software and hardware, which allow system components to be monitored and controlled, both locally and remotely

Alltså ligger denna filen och söker över hårdvara i datorn? Eller är jag helt ute och reser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat ProcessExplorer? Med den kan du få ut lite mer detaljerad info om dom olika processerna i realtid. Under fliken "Threads" i Egenskaperna för en process kan man t.ex se vilka trådar som belastar cpu.

Det jag får fram är Start Address "ntdll.dll!RtlUserThreadStart"... flera stycken som ligger och växlar med olika CPU värde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in lite..

Hmmmm,,, känner igen felet med WmiPrvSE.exe ifrån Vista.

Någonting som "söks" på ett ungf.

Om jag minns rätt,, det "hade" med annan maskinvara att göra. Skrivare, mobiltelefon el. dyl..

Ok... det borde ju vara rimligt. Nokia Ovi Suite ligger installerat och har en autostartpost som ligger igång... NokiaMServer. Dock ingen CPU-aktivitet i sig själv. Det hjälpte inte att stänga av den tjänsten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett annat långskott, har inte sett att det i tråden presenterats någon information om CPU användningen när spelet är igång detta vore intressant, samt att kolla hårddisken med en chkdks och kolla så att minnet är okej med ett memtest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag en bit på vägen... kollade över lite kring när dessa problem började och kom tidigt fram till att bara två saker skett med datorn. Dels antivirusprogramsbytet... dels Windows Update och de uppdateringar som kommit de senaste två veckorna.

Med de uppgifter jag kontrollerat tidigare i tråden gjorde jag en sökning och fann att ganska många fått dessa symtom när dom använder Avast 5. Eftersom processen för just Avast 5 låg väldigt lågt så såg jag inte att det skulle kunna vara några problem. Men eftersom det visar sig att det kan påverka andra processer så tänkte jag att det kan vara värt att prova.

Nu har jag avinstallerat Avast 5 och jag märker en markant skillnad i resursövervakaren. Nu pendlar det mellan 30 och 70% samt WmiPrvSE.exe är mycket lägre än tidigare... den ligger och pendlar mellan 2 och 15%... vid något enstaka tillfälle så spikar den upp till 30 % samt körs med 2 instanser men det handlar kanske om var 30-40 sekund och bara under ett kort kort ögonblick.

Jag anser inte att jag ska ge mig riktigt ännu trots allt. Jag tycker fortfarande CPU-användningen ligger för högt i viloläget och kommer väl fortsätta att kolla. Fortsätt gärna med ytterligare förslag och ideér.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag får fram är Start Address "ntdll.dll!RtlUserThreadStart"... flera stycken som ligger och växlar med olika CPU värde

Sorry att jag försvann... fick lite akutjobb! Dom trådar du beskriver är normala, men jag antar att du har ganska höga siffror på cpu där. Mina ligger som sagt runt 1%... och absolut inga pikar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry att jag försvann... fick lite akutjobb! Dom trådar du beskriver är normala, men jag antar att du har ganska höga siffror på cpu där. Mina ligger som sagt runt 1%... och absolut inga pikar.

Crap... det är lika högt igen... pendlar mellan 90 och 100% igen... suckar.

Tog en chansning och kontaktade Microsoft Support. Naturligtvis började dom gnälla på att min fria support (90 dagar) hade gått ut men att dom konstaterade att det är något som startar med Windows som inte ska vara där. Detta efter att ha kört några minuter i felsäkert läge. Vilken Einstein!

Tillbaka på ruta ett...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det verkligen är svcghost och inte svchost verkar det som att datorn är infekterad.

Sorry... jag som stavat fel... svchost ska det naturligtvis vara.

Skickar med en skärmdump på de resurskrävande processerna. Nu är det tre av samma varav den ena håller drygt 40% av CPU

post-738-1266321680,69_thumb.jpg

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna se om du hittar något skumt med hjälp av Autoruns. Allt ligger högt i det skärmskottet, det skall i princip vara noll på allt utom möjligen sidebar... resten skall ligga i vänteprocess.

Edit:

Enklast kanske är att köra kommandoradsversionen och filtrera bort alla processer som är signerade av microsoft. Starta alltså cmd i Autoruns programmapp och skriv...

autorunsc.exe -m

...då skall du kunna se osignerade startprocesser... i bästa fall alltså.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU har jag fått rätt på det... fattar fortfarande inte varför.

Jag har 4 datorer kopplade i ett trådlöst nätverk... när jag kopplade bort de andra datorerna ur nätverket (när de syns i utforskaren som delade diskar) så slutade processorn att jobba. Kan det verkligen vara en anknytning mellan grabbens dator och nätverket? De andra datorerna arbetar som vanligt.

Det var ögonblickligen som aktiviteten saktade av och nu ligger den på 7%. Allt för att jag högerklickade på den gemensamma resursen (disk Z) i hans dator. Efter omstart sökte jag upp den gemensamma disken (som sitter i dotterns dator) igen och vips.... funkar hur bra som helst.

Fattar inget men nu är det som det ska....

e-son... jag körde programmet du länkade till och fattade inte riktigt vad jag skulle leta efter.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din tidigare tråd om nVidia grafikkort

skrev du:

"Ah... Jo, just att det känns som ett lotteri är helt sant. Nu har vi gått tillbaka flera versioner och det är samma resultat just vad gäller prestanda. Börjar fundera på om det är bytet av antivirus som kan göra skillnaden? Just hur "hårt" det jobbar under tiden man kör ett spel?

Vi testar just nu den senaste beta-drivern för att se om det blir bättre."

Så kanske problemet liger just i det du skrev där.

Om du helt enkelt avinstallerade hela nVIDIA paketet och AVAST 5.

Kontrollerar systemet där.

O sedan lägger på bit för bit, antivirus, ny kontrollpunkt,

sedan nVidia, ny kontrollpunkt.

För någonstans på vägen här sker det ngt.

Hoppas att det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå... det är självklart gjort.

Som jag skrev precis innan dig: Jag har löst problemet... av slump och utan vetskap varför.

Mange

Bravo, du kan ta bort mitt inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din tidigare tråd om nVidia grafikkort

skrev du:

"Ah... Jo, just att det känns som ett lotteri är helt sant. Nu har vi gått tillbaka flera versioner och det är samma resultat just vad gäller prestanda. Börjar fundera på om det är bytet av antivirus som kan göra skillnaden? Just hur "hårt" det jobbar under tiden man kör ett spel?

Vi testar just nu den senaste beta-drivern för att se om det blir bättre."

Så kanske problemet liger just i det du skrev där.

Om du helt enkelt avinstallerade hela nVIDIA paketet och AVAST 5.

Kontrollerar systemet där.

O sedan lägger på bit för bit, antivirus, ny kontrollpunkt,

sedan nVidia, ny kontrollpunkt.

För någonstans på vägen här sker det ngt.

Hoppas att det löser sig!

Nu var den tråden innan jag konstaterade att processorn stod och tuggade på 100%... men självklart är ditt förslag en bra idé. Som jag skrev... allt fungerar men jag förstår inte varför. VAD gjorde att den nämnda filen stod och tuggade?... och varför slutade det i samband med att jag kopplade ner det lokala trådlösa nätverket (inte internet) och sen startade om det igen.

Hursomhelst... nu funkar det precis som det ska. Grabben spelade Modern Warfare 2 så det stod härliga till igår kväll. Det är ett säkert tecken på att allt är som det ska.

Tack för all hjälp och alla tips! Ett perfekt exempel på att detta forum är en räddare i nöden!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...