Gå till innehåll

Fiber/stadsnät till 2 datorer?


Verra

Recommended Posts

Jag ska börja med att skriva att jag är helt okunnig då det gäller sånt här.. :)

Vi har flyttat nyligen och har problem med vårat nya stadsnät.

Innan hade vi telia fiber lan och det fungerade utmärkt till båda datorerna. Då var det först någon form utav modem vi fick från telia, som vi hade tv, dator och telefon i. Fiber alltså. Sedan hade vi en switch, tror jag det heter, från d-link. Sen datorerna då. Aldrig några problem.

Nu har vi ju stadsnät och inte telia utan bredband2. Det fungerar inte att ha bara switchen och sedan datorerna. Eller är det någon inställning eller nått? Det fungerar om man har kabeln mellan väggen och datorn, men inte med switchen.

Frågan är väl egentligen den om man mste ha ett modem först. Och i sådant fall vart man vänder sig för att hitta ett sådant som är billigt och bra?

Eller om det är en inställning så kanske någon vet vad för nått?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite trött i huvudet men om jag inte tänker helt snurrigt så kan det vara så att "modemet" du hade med telia var en router, dvs den har en inbyggd dhcp server som kan dela ut unika IP adresser till alla datorer som är anslutna till nätet.

Nu när du kör bredband2 direkt in i switchen så slåss dina datorer om den enda IP-adressen som du får från bredband2 och därför blir det strul. Om du bara har en av datorerna inkopplade i switchen, funkar det då?

Vad du behöver, om min teori stämmer, är alltså en router att koppla först i ledet.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modellbeteckning på switchen från D-link?

Modem har man inte till fiber och stadsnät (tekniskt samma sak). Har du möjlighet att se efter vad apparaten från Telia har för fabrikat och beteckning så att det går att ta reda på vad det är för något. Den går kanske att fortsätta använda nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också stadsnät.

Innan hade jag Telia, men jag blev uppsagd när dom drog sig ur stadsnätet.

Vid ett tillfälle fick jag problem med rotern och kopplade datorn direkt till noden. Sedan kom jag inte ut med varken rotern eller min bärbara dator, bara den stationära kopplade ut sig.

Efter letande kom jag på att Telia tilldelade IP-adress til MAC-adress i 12 timmar, så efter 12 timmar kunde jag koppla in den bärbara men då fungerade inte rotern eller den stationära.

Nästa dag konfugerade jag rotern istället och ändrade dess anslutning att använda stationära datorns MAC-adress, så att jag vid problem kan koppla datorn direkt till noden.

Med Blixtvik som jag nu har får jag en längre tilldelning, så den kan man väl inte vänta ut vid problem.

Vid problem får man väl ringa leverantören och be dom bryta ner tilldelningen, så att man kan skapa en ny själv.

post-10656-1266396130,99_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också stadsnät.

Innan hade jag Telia, men jag blev uppsagd när dom drog sig ur stadsnätet.

Vid ett tillfälle fick jag problem med rotern och kopplade datorn direkt till noden. Sedan kom jag inte ut med varken rotern eller min bärbara dator, bara den stationära kopplade ut sig.

Har haft det häär problemet med Telia i närmare två veckor. Fast för mig är det den bärbara som hittar ut men inte den stationära.

Jag skall skriva ut informationen som du delgav och se om det kan vara så för mig också. (PÅ nätverksdelen i W7 ser jag bara att det står Identify och ingen internetåtkomst). Jag kan inte ens hitta nätverket för att göra en återladdning från backupen.

Undran dock - kan någon uppdatering ha ändrat inställningen från hemmanätverk till Publikt nät så att det är av den anledningen som nätverket inte hittas, internet inte kommer åts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft det häär problemet med Telia i närmare två veckor. Fast för mig är det den bärbara som hittar ut men inte den stationära.

Jag skall skriva ut informationen som du delgav och se om det kan vara så för mig också. (PÅ nätverksdelen i W7 ser jag bara att det står Identify och ingen internetåtkomst). Jag kan inte ens hitta nätverket för att göra en återladdning från backupen.

Undran dock - kan någon uppdatering ha ändrat inställningen från hemmanätverk till Publikt nät så att det är av den anledningen som nätverket inte hittas, internet inte kommer åts.

I den dator du kommer ut på nätet med kan du kolla enligt följande:

Kontrollpanelen > Nätverk och Internet > Nätverksstatus- och delningscenter > Nätverksanslutningar > Anslutning

till lokalt nätverk > Information

Där kan du kolla hur länge din Fysiska adress (Mac-adress) är låst till IP-adressen (Lånet erhölls - Lånet upphör)

När jag hade Telia var lånet 12 timmar.

Därför kopplade jag upp mig vid 16-tiden på eftermidagen och var uppkopplad en del av kvällen.

Dagen efter kopplade jag in Rotern och anslöt mig till internet genom den istället. Därigenom kunde jag surfa med

båda datorerna.

Jag har altid båda datorerna Publikt kopplade, så det fangerar bra. Har aldrig gett mig på det där med nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<Där kan du kolla hur länge din Fysiska adress (Mac-adress) är låst till IP-adressen (Lånet erhölls - Lånet upphör)

När jag hade Telia var lånet 12 timmar.>

Jag har 24 timmar. När jag har laptopen igång brukar den få stå över natten för att den skall back-up(as). stänger sedan av den över dagen.

Jag brukar däremot sätta mina nätverk till hemmanätverk.

Haft en dust med Telia ikväll, fått ytterligare saker att prova men resultatet är det samma - den stationära datorn hittar inte nätet.

Jag skall inte ta över den här tråden afrån Vera utan kör en förfrågan parallellt. (om ingen misstycker)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...